Internationaal Rijbewijs wel of niet

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Internationaal Rijbewijs wel of niet

Bericht door Progresso » zo apr 01, 2018 16:46

De kennisbank is weer een artikeltje rijker. Dit maal over de vraag of het noodzakelijk is om een Internationaal Rijbewijs aan te schaffen.

Kennisbank - Internationaal Rijbewijs

Wat ik echter nog even moet uitzoeken is of het noodzakelijk is om als je alleen een Braziliaans rijbwijs hebt of je dan wel of geen internationaal rijbewijs nodig hebt in Nederland.

Wie weet dit?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Internationaal Rijbewijs wel of niet

Bericht door borsjea » zo apr 01, 2018 17:37

Wettelijk heb je door dat zowel Nederland als Brazilië het verdrag van wenen hebben getekend het IRB niet nodig.
Bij internatcionale verhuurders verwacht ik ook geen problemen, deze zijn beter op de hoogte van de regels dan de controlerende instanties.
Heb het zelf mee gemaakt dat toen ik mij NL rijbewijs nog niet had omgezet naar een BR rijbewijs en ik hier al meer dan 6 maanden verbleef dat een verhuurbedrijf me weigerde een auto te verhuren.
of iedere agent een buitenlands rijbewijs herkend is ook de vraag, met het Europesche model al tientallen jaren op de markt is zal het geen probleem zijn. Of een hollandse agent het Braziliaanse in een oog opslag al een rijbewijs herkent is nog maar de vraag, een extra zoek actie met de nodige vertraging zal wellicht noodzakelijk zijn. Je beperken tot het onlangs in Brazilië erkende digitale uitgave op je smartphone lijkt mij nog echt een verre toekomst.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Internationaal Rijbewijs wel of niet

Bericht door borsjea » zo apr 01, 2018 17:55

Info van de RDW

Gaat u niet in Nederland wonen, maar bent u hier als toerist? Dan mag u met uw buitenlands rijbewijs in Nederland rijden. Heeft u een rijbewijs afgegeven door een ander land dan een EU/EVA lidstaat? Dan moeten de categorieën op uw rijbewijs wel overeenkomen met het verdrag van Wenen (gaat om categorieën A, B, C, D, E). Voldoet uw rijbewijs hier niet aan, dan is het verstandig om een internationaal rijbewijs naast uw buitenlands rijbewijs te hebben.

Het Braziliaanse rijbewijs voldoen aan het verdrag van wenen mbt de categorie aanduiding



Plaats reactie