Belgisch erfgoed in Brazilië: spoorwegbrug over rivier Quixeramobim

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Progresso
Artikels: 28
Berichten: 1579
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56

Belgisch erfgoed in Brazilië: spoorwegbrug over rivier Quixeramobim

Bericht door Progresso » ma feb 05, 2018 23:08

Afbeelding

De metalen spoorwegbrug werd ontworpen door ingenieur Lúcio do Amaral en gebouwd in België. Ze werd per schip naar Brazilië vervoerd voor een bedrag van 276.000 frank en vervolgens met goederenwagons tot aan de bouwput gebracht. De montage verliep onder toezicht van ingenieur Randal James Callender. De brug werd ingehuldigd op 5 februari 1899 en de testen op duurzaamheid van de metalen structuur werden in februari 1899 uitgevoerd. Twee locomotieven en een wagon geladen met rails, een totaal gewicht van 110 ton, deden hiervoor dienst.

De spoorwegbrug bestaat uit vier overspanningen van elk 52,4 m. Ze heeft een totale lengte van 209,6 meter, weegt 488 ton en was ooit de derde grootste in zijn soort in Zuid-Amerika. De gehele metalenbrug werd gemonteerd met klinknagels er is geen enkele schroef gebruikt. Het metselwerk heeft een basis van graniet en werd uitgevoerd door de Portugese bouwmeester Portugees Antonio Cortez.

PonteZe deed dienst tot begin 1990 en maakte het mogelijk dat treinen de rivier Quixeramobim overstaken. In de jaren 1990 werd het oude station buiten dienst gesteld en door de stedelijke uitbreiding werd een nieuwe spoorlijn gecreëerd ten oosten van de stad, waar een betonnen viaduct werd gebouwd.

De lokale overheden erkenden het historische en toeristische belang van de oude metalen brug. Ze werd herschilderd in de oorspronkelijke kleuren, een houten loopbrug werd over de sporen geplaatst en doet nu dienst als voetgangersbrug. Ze wordt beschouwd als één van de meest interessante toeristische attracties van de regio.

Bron: http://coracaodoceara.zip.net/

Foto's: Prefeitura Municipal de Quixeramobim



Plaats reactie