Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie

Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Felix » wo jan 24, 2018 01:20

Ik wil bij die Roosmalen voorlopig alleen maar even opmerken dat hij tot de hoogste straf veroordeeld werd omdat hij herhaaldelijk gewoon niet kwam opdagen bij zijn rechtzaak zodat de rechter hem, bij gebrek aan weerwoord, tot de maximale straf moest veroordelen.

Dat hij in een strenge gevangenis terecht kwam is omdat hij op een kamer van de politiekazerne gedetineerd was, met internet en alle faciliteiten. Mijnheer begon toen een protestactie via internet waarbij hij zijn gastheren bleef beledigen tot die er op een gegeven moment genoeg van kregen en hem naar de bak stuurden waar hij thuishoorde.

Mark had ook onterecht een Nederlands paspoort, hij had namelijk verzwegen dat hij de Braziliaanse nationaliteit had aangenomen. Maar, dat was voor Nederland geen zorg, die namen zijn Nederlandse paspoort en nationaliteit af en gaven hem daarna tegen alle regels in de Nederlandse nationaliteit weer terug. Daar moet je als gewone burger om komen!

Zielige vervolgde Mark gaf ook aan dat hij in Brazilië vermoord zou worden want hij zou zogenaamd tegen de schenen van groot grondbezitters geschopt hebben. Hij keerde wel vrijwel meteen weer terug naar Brazilië en leeft tot op heden nog door.

Nederland heeft rare helden! Ik denk nu ook even aan die enge majoor met cocaïne in zijn borstharen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Martinho » wo jan 24, 2018 03:59

Ja, die actie "redt Marc van Roosmalen" kan ik me nog heel goed herinneren. Belangrijkste argument: je mag toch geen x jaar in de bak voor een apendrol. Een argument die dus (weer eens) ontkent dat Brazilie eigen wetten en rechters heeft. Maar ja, de weldoener was naar eigen zeggen bezig de biodiversiteit van de Amazone te redden en alles wat er met de Amazone redden te maken heeft krijgt een heldenstatus in Nederland. Zie de uitzending.

Dat hij daarbij alles deed wat god verboden heeft werd daarom verborgen. Zo pleegde hij in mijn herinnering meineed bij die CPI waar hij als getuige werd gehoord, omdat verborgen moest blijven dat zijn zoon voor een grote farmaceut plantenonderzoek deed. En daar ging die CPI over: diefstal van Braziliaanse planten. En de uitvoer van apendrollen naar Nederland (omdat hij daar DNA onderzoek door vriendjes wilde laten doen, de nieuwe soorten verkocht hij dan het recht op naamgeving) was ook diefstal van biologisch materiaal.
Dat hij zeldzame en niet-aangemelde apen in een kooi in zijn tuin had, tja, dat is een ernstig vergrijp in Brazilie. Ook een bioloog die een beetje wereldvreemd is mag dat weten.

Ik heb niet begrepen dat hij zijn Nederlanderschap had teruggekregen. Dat zou inderdaad schandelijk zijn.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Felix » wo jan 24, 2018 12:58

Dat hij zeldzame en niet-aangemelde apen in een kooi in zijn tuin had, tja, dat is een ernstig vergrijp in Brazilie. Ook een bioloog die een beetje wereldvreemd is mag dat weten.
Dat was temeer een vergrijp omdat mensen daarom zeldzame apen begonnen te jagen om die aan hem te verkopen. Hij had ook gewoon een vergunning kunnen aanvragen en die dan wel of niet kunnen krijgen.

Hij heeft inderdaad de NLse nationaliteit herkregen. Als je een geval zoals bv. dit van dichterbij kent zie je ook hoe onbetrouwbaar de pers in feite is en dan heft diezelfde pers tegenwoordig zo graag het vunzige vingertje tegen fake news door de gewone burger!
Van Roosmalen belandde in 2007 in een Kafkaiaanse nachtmerrie, toen de Braziliaanse overheid hem beschuldigde van het illegaal exporteren van apen en orchideeën.

De geboren Tilburger werd veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf. Intussen is hij op vrije voeten, hangende een hoger beroep. Het kan nog jaren duren voordat er een definitieve uitspraak komt. Intussen raakte hij statenloos omdat Brazilië zijn paspoort innam, en hij zich tien jaar eerder tot Braziliaan had laten naturaliseren.

Thieme stelde er in 2009 als eerste Kamervragen over. Een en ander leidde er uiteindelijk toe dat Van Roosmalen in Nederland een nieuw paspoort op kon komen halen. Hij vertrekt vandaag weer naar Manaus, in het Braziliaanse Amazone-gebied, maar zal daar voorlopig niet de publiciteit zoeken, zei hij zaterdagmiddag in Zundert.

"Die rechtszaak en die veroordeling zijn er gekomen dankzij de mensen in het Amazonegebied die miljoenen hectares illegaal kappen ten behoeve van de sojateelt", zegt de bioloog die in wetenschappelijke kringen aanzien verwierf met zijn onderzoek naar primaten in het Amazonegebied.

"Zowel die mensen als corrupte figuren in de regering en bij justitie hebben er baat bij als ik er niet meer ben. Ik werd bij de zwaarste crack snuivende criminelen opgesloten in de hoop dat ik daar vermoord zou worden. Een mensenleven is daar niets waard, als je weet dat genocide er aan de orde van de dag is. Er worden hele indianenstammen letterlijk geruimd, vermoord omdat ze de sojateelt in de weg staan. De soja gaat als veevoer naar de Verenigde Staten en naar Europa, en levert op die manier een zware belasting op voor het milieu."



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Martinho » wo jan 24, 2018 15:29

Ach, onze Marc is/was een behoorlijk verwarde figuur die ten eerste geen enkele boodschap heeft aan regels en wetten als die hem niet uitkomen, en ten tweede lijdt aan waanideeën. En hij moet invloedrijke vriendjes hebben gehad, o.a. Prins Bernhard die een apensoort naar hem vernoemd kreeg voor een flinke donatie.

Alleen al de bewering dat hij statenloos raakte omdat Brazilie zijn paspoort innam. Dat heeft hij inderdaad geroepen, maar ik denk vrij zeker te weten dat hij het verschil niet wist tussen een reisdocument in beslag nemen en nationaliteit. Ik zou het vreemd vinden als Brazilie hem de nationaliteit had ontnomen terwijl hij die al jaren had, maar een paspoort innemen om te voorkomen dat een verdachte het land ontvlucht is standaard. Kennelijk heeft ook hier een consul oid de helpende hand toegestoken met het helpen zich aan de Braziliaanse justitie te onttrekken. En toont wederom dedain voor de Braziliaanse wetten.

En de Nederlandse dan maar ook. Hij werd uit de klauwen van die corrupte en moordzuchtige Brazilianen gered met manipulatie en desinformatie door die actiegroep (met zijn broer aan het hoofd dacht ik) en toen mocht hij met zij nieuwe Braziliaanse vriendinnetje leuk een tijd in Nederland wonen. Krijg dat maar eens voor elkaar als buitenlander uit een visaplichtig land (wat hij wettelijk was als Braziliaan). Maar daar is geen krant op ingesprongen, hij was held tenslotte.

Hij woont nu in of bij Manaus, ieder zij meug, maar vermoord is hij niet. Ik hoop dat hij volgend jaar zijn paspoort niet verlengd, dan is hij weer Nederlander-af.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Felix » wo jan 24, 2018 16:17

Kennelijk heeft ook hier een consul oid de helpende hand toegestoken met het helpen zich aan de Braziliaanse justitie te onttrekken. En toont wederom dedain voor de Braziliaanse wetten.
Hij heeft gewoon verzwegen dat hij de NLse nationaliteit kwijt was en hij had zijn NLse paspoort in Amsterdam aangevraagd en Amsterdam als woonplaats opgegeven en daar hoefde hij zijn Braziliaanse buitenlander ID niet te laten zien.

Tevoren, zo werd mij in die tijd verteld, had hij wel geprobeerd een NLs paspoort aan te vragen bij de ambassade maar zonder die buitenlander ID, die hij als Braziliaan had moeten inleveren, had dat geen voortgang kunnen vinden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Felix » wo jan 24, 2018 16:18

Kennelijk heeft ook hier een consul oid de helpende hand toegestoken met het helpen zich aan de Braziliaanse justitie te onttrekken. En toont wederom dedain voor de Braziliaanse wetten.
Hij heeft gewoon verzwegen dat hij de NLse nationaliteit kwijt was en hij had zijn NLse paspoort in Amsterdam aangevraagd en Amsterdam als woonplaats opgegeven en daar hoefde hij zijn Braziliaanse buitenlander ID niet te laten zien.

Tevoren, zo werd mij in die tijd verteld, had hij wel geprobeerd een NLs paspoort aan te vragen bij de ambassade maar zonder die buitenlander ID, die hij als Braziliaan had moeten inleveren, had dat geen voortgang kunnen vinden.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Martinho » wo jan 24, 2018 17:23

Hij had dus ook verzwegen dat hij geëmigreerd was, want hij stond overduidelijk in Amsterdam ingeschreven (op het adres van zijn zuster) en dus kon hij zijn paspoort gewoon daar verlengen, zonder verdere vragen. En verzwijgen dat hij inmiddels een andere nationaliteit had gekregen duidt op voorbedachte rade in plaats van dommigheid. Maar dus wel verontwaardigd schreeuwen dat hem zijn "Nederlandse paspoort" was ontnomen. Iets dat overigens pas veel later uitkwam, toen er een Kamerdebat over was kwam de minister met die informatie dat hij de Nederlandse nationaliteit automatisch was kwijtgeraakt door de Braziliaanse aan te nemen.
Mogelijk was dus de Nederlandse vertegenwoordiging in Brazilie te goeder trouw, maar dan nog blijft de vraag hoe hij Brazilie uit kon komen als Braziliaans staatsburger zonder geldig reisdocument (Een evt Nl paspoort is niet geldig in Brazilie, als je de Br nationaliteit hebt).

Maar de Marc van Roosmalen stichting (http://www.marcvanroosmalenstichting.or ... extensions) denkt daar dus heel anders over. Die liegen er vrolijk op los. Zo beweren ze onverdroten dat hij TEN ONRECHTE werd beschuldigd van biopiraterij, terwijl hij vrij zeker bij verstek uiteindelijk maar werd vrijgesproken onder diplomatieke druk. Verder dit citaat:

"Door zijn strijd voor het behoud van het regenwoud, is Marc in zijn leven meermalen in conflict gekomen met de plaatselijke autoriteiten. Zo werd hij in 2007 beschuldigd van “biopiraterij” en belandde hij in de gevangenis van Manaus. Op borgtocht vrijgekomen, vluchtte hij op de laatste dag dat zijn Nederlandse paspoort geldig was naar Nederland, waar hij onderdook. "

Zoals ik hierboven beweer, WAS zijn nl paspoort helemaal niet geldig. En de apenpoep ook niet zijn enige "conflict met autoriteiten". Maar vooruit: hij is volgens hun "de beroemdste veldbioloog van de wereld" en o zo begaan met de biodiversiteit van de Amazone, dus dan mag je gewoon alles wat anderen niet mogen.

"Na Kamervragen en een petitie, gestart door twee leden van de Partij voor de Dieren, kreeg hij versneld een nieuw Nederlands paspoort, waarmee hij terug kon keren naar zijn gezin en in Brazilë rechtbescherming geniet. Inmiddels is hij vrijgesproken van alle aanklachten en leeft en werkt hij in Manaus in het hart van de Amazone."

Hoezo VERSNELD? Hij had helemaal geen recht meer op een Nederlands paspoort.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Martinho » wo jan 24, 2018 17:56

Een interview in Vrij Nederland uit 2009 https://www.vn.nl/de-bioloog-en-de-grot ... mUyYWZXbz0

(staat denk ik achter een betaalmuur)

Onze eigen discussie: http://www.reisforum.nl/threads/help-ma ... alen.8394/
(kijk b.v. op pagina 4 met een entry van de helaas inmiddels overleden Sponzzzo)

Er moet veel meer zijn, maar ik heb even geen zin meer om alle leugens en verdraaingen OPNIEUW te gaan ontkrachten.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Helden van de wildernis: Marc van Rosmalen

Bericht door Felix » wo jan 24, 2018 19:51

"Na Kamervragen en een petitie, gestart door twee leden van de Partij voor de Dieren, kreeg hij versneld een nieuw Nederlands paspoort, waarmee hij terug kon keren naar zijn gezin en in Brazilë rechtbescherming geniet. Inmiddels is hij vrijgesproken van alle aanklachten en leeft en werkt hij in Manaus in het hart van de Amazone."
Het Nederlands paspoort van van Roosmalen geldt hier niet, in Brazilië is hij Braziliaan, iets waar hij tijdens zijn naturalisatie ook expliciet voor getekend heeft. Maar, Nederland geeft ook hoe dan ook geen rechtsbescherming aan Nederlandse burgers in het buitenland.

Van Roosmalen is ook nooit vrijgesproken, hij heeft een straf gekregen die gelijk was aan de tijd die hij al in de bak had doorgebracht. Of er nog verder voorwaarden aan verbonden waren is me niet bekend.

En ja, laten we maar ophouden, het is indertijd inderdaad genoeg uitgemolken.



Plaats reactie