24-2 Deadline voor stemmen referendum vanuit buitenland

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

24-2 Deadline voor stemmen referendum vanuit buitenland

Bericht door Progresso » di jan 12, 2016 00:58

Eelco Keij schreef:Opgelet: registreren tot uiterlijk 24 februari a.s.: deadline voor stemmen referendum vanuit buitenland

Een goed 2016 toegewenst! Zoals aangekondigd wordt dit het jaar van de start van de nieuwe belangenorganisatie voor Nederlanders in het buitenland (veel dank voor alle ondersteunende berichten!); mijn oproep voor uw concrete support zult u heel spoedig langs zien komen, samen met de uitleg over het waar-wanneer-hoe van de nieuwe belangenorganisatie.

We mogen weer: stemmen vanuit het buitenland

Waar ik u nú aandacht voor wil vragen is het aankomend raadgevend referendum van 6 april a.s. waarvoor u vanuit het buitenland kunt stemmen. Misschien wist u het al: Oekraïne, EU, Associatieakkoord.

Stemmen vanuit het buitenland is ondanks mooie woorden van de Minister nog steeds een gotspe. Al was het maar om aan te tonen hoe gebrekkig en ouderwets deze procedure is, zou ik u van harte willen uitnodigen om u zich vóór 24 februari a.s. te registreren en daadwerkelijk te gaan stemmen.

Afbeelding
6 april 2016: ja of nee

Iedereen die vanuit het buitenland heeft gestemd (of geprobéérd heeft te stemmen) weet hoe lastig dit kan zijn, omwille van meerdere redenen. De meest belangrijke zijn:

1) het moeten stemmen per reguliere post (Nederlandse & lokale), die zeker niet altijd betrouwbaar is (zowel voor ontvangen als versturen van stembescheiden)
2) het moeten stemmen op een moment ver voordat de echte campagne nog moet beginnen, en partijen nog geen duidelijke positie hebben gekozen
3) het niet strategisch kunnen stemmen (mede afgaand op peilingen van de allerlaatste dagen)

Kortom, uit punt 2 en 3 blijkt een niet-volledig stemrecht voor Nederlanders in het buitenland. De interesse om dan mee te doen vanuit het buitenland, weken ervoor, wordt daardoor niet echt vergroot natuurlijk.

Registratie

Deze éne keer ligt het deels anders. Het gaat namelijk om een raadgevend referendum, waarbij nu al duidelijk is waarover het gaat (althans, de vraagstelling is duidelijk). En in principe hoeft uw stembiljet pas op 6 april om 15.00u lokale tijd op een stemlokaal ontvangen te zijn (de dag van het Referendum zelf) – dus wanneer u rekening houdt met een weekje reguliere post, mist u ‘slechts’ de slotweek van de intensieve campagne. Niet geweldig, maar volgend jaar bij de Tweede Kamerverkiezingen is het pas weer echt ouderwets erg.

Voor nu houd ik het bij een simpeleSave The Date: 24 februari a.s.

Registreer& forward/deel dit bericht aub!



Plaats reactie