Administratie welzijnsorganisatie Ibiss is een puinhoop

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Administratie welzijnsorganisatie Ibiss is een puinhoop

Bericht door Progresso » zo aug 30, 2015 18:47

De administratie van welzijnsorganisatie Ibiss, actief in de sloppenwijken van Rio de Janeiro, is zo’n puinhoop dat het gelijknamige Nederlandse steunfonds donaties niet meer overmaakt naar Brazilië.

Dat blijkt uit een nieuwsbrief die het Nederlandse bestuur afgelopen woensdag aan haar donateurs heeft gestuurd.

In maart dit jaar onthulde NRC Handelsblad een reeks misstanden bij de organisatie die in Brazilië onder leiding stond van de Groninger Nanko van Buuren. Zo ontbraken de meest basale gegevens over volgens Ibiss zeer succesvolle projecten en bleken grote Nederlandse donaties niet te kunnen worden verantwoord.
Bron:NRC 28 augustus 2015 door Hugo Logtenberg en Floor Boon
mtilburg schreef:JIJ hebt altijd gelijk en als het mogelijk niet zo is dan ligt het aan die vreselijk slimme advocaten.
En dan vooral op de site van IBISS zelf tegen heug en meug allerei onbewezen of niet ter zake doende beschuldigingen blijven herhalen,
Ja, Maarten. De feiten liegen er wederom niet om. De journaisten die begin dit jaar de façada van de stichtingen Ibiss omver hebben getrokken blijken dus volledig gelijk te hebben gehad. Het wordt zelfs in de nieuwsbrief van de Stichting Ibiss zelf vermeld.

Ik citeer even uit het artikel en de nieuwsbrief, waarin de voorzitter van Ibiss, Frank Plantenberg de volgende uitspraken doet:
Frank Plantenberg schreef:Controle op diens handelen als directeur was er sinds de oprichting van Ibiss in 1989 amper, hoewel Ibiss anders beweerde. Behalve Van Buuren “wist eigenlijk niemand precies hoe de geldstromen liepen”
Frank Plantenberg schreef:Het bestuur kan tegenover haar donateurs “niet verantwoorden of de gelden juist terecht komen”
NRC schreef:Welk bedrag is gestald, wil Plantenberg niet zeggen. “Dat ga ik niet prijsgeven,” zegt hij in een telefonische toelichting.
Afbeelding
Frank Plantenberg geinterviewd door Gijs Wanders (Foto van Ibiss website) (Mooi pak met knopen trouwens :lol: )

De Braziliaanse stichting Ibiss kan of wil geen duidelijkheid geven over haar acitiviteiten. De Nederlandse stichting Ibiss is geen haar beter, door nog steeds geen jaarrekening over 2014 te publiceren, maar tevens volledige intransparant te zijn over de huidige status van donaties.

Volstrekt onbegrijpelijk en ongeloofwaardig.

O, en Maarten, Bussemaker en BuZa gaan gewoon verder met een ander controversieel zieligheidsproject in Rio. De minister bezoekt een project van SolarMeninosdeLuz; een project gebaseerd op de doctrine van het kardecisme (espiritismo). Ga voor de gein even lekker Googlen en vertel daarna de goegemeente hier aan welk project de minister en BuZa dit keer hun steun uitspreken. Hebben we net een malverserende weldoener gehad die zich klaarblijkelijk tegoed deed aan iets te jonge jongens, hebben we nu een project te pakken waar de Braziliaanse kindertjes worden blootgesteld aan de uiterst curieuze cultus van het kardecisme. Knappe keus wederom van BuZa.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Administratie welzijnsorganisatie Ibiss is een puinhoop

Bericht door Progresso » ma aug 31, 2015 00:39

Je hoort mij niet beweren dat Nanko Van Buuren schuldig is aan kindermisbruik. Het is het NRC die de verdenkingen aansnijdt en beweert dat Van Buuren in de loop der jaren minstens vijf keer is geconfronteerd met dergelijke beschuldigingen.

Dit is wat in het NRC stond; Fabels uit de favelas:
NRC schreef:Ook werd duidelijk dat al jarenlang verdenkingen bestonden dat Van Buuren jongens seksueel misbruikte, al leidden die voor zover bekend niet tot officiële aangiftes. Van Buuren is in de loop der jaren minstens vijf keer geconfronteerd met beschuldigingen. Even zo vaak ontkende hij. De beschuldigingen zijn vastgelegd in een fax, e-mails en gespreksverslagen, die in het bezit zijn van deze krant. Toch leidden deze verdenkingen, waarvan Nederlandse bestuursleden in zeker drie gevallen op de hoogte waren, nooit tot een onderzoek.
Het bestuur van Ibiss heeft hier volledig gefaald. Men heeft doelbewust zitten slapen, met het resultaat dat hun "heilige" niet alleen op het gebied van financiele malversaties een slechte naam heeft maar door het lakse handelen van dat bestuur men nu met voldongen feiten zit.

Voor de duidelijkheid, het gaat dus niet om één vermeend geval van 30 jaar geleden. De NRC heeft blijkbaar die beschuldigingen van meerdere "slachtoffers" vastgelegd (en dat betekent niet dat men hem schuldig heeft verklaard).

Ik heb altijd aangegeven dat ik geen idee heb of Nanko wel of niet zich vergrepen heeft aan kleine jongetjes. Het had mooi geweest als het bestuur van Ibiss gewoon daadkrachtig was opgetreden. Gelukkig had een Braziliaans-Nederlandse advocaat het aanbod gedaan om de stichting pro bono bij te staan.
mr Frans Nederstigt schreef:Ik treed zeer zeker opnieuw in contact met de IBISS-organisaties om mijn diensten pro bono aan te bieden en hoop dat de het levenswerk van Nanko wordt voortgezet.

mr Frans Nederstigt,
advogado – OAB/RJ 157.257.
Als men zo zeker was van haar zaak dat er hier sprake was van smaad of laster had meneer Nederstigt in Brazilië vast en zeker een zaak aangespannen tegen de journaliste in kwestie. Mijn aanname is dat deze advocaat de stukken die het NRC ter beschikking heeft gesteld aan de Nederlandse stichting ter inzage heeft gekregen, deze bestudeert heeft en waarschijnlijk tot de conclusie is gekomen dat hij geen zaak had. Dus zwijgen, staart tussen de benen en hopen dat de storm overwaait.

Als meneer Nederstigt en de stichting idd ballen hadden gehad, hadden zij de journalista voor het gerecht moeten brengen wegens smaad of laster. Ook dat heeft het Nederlandse bestuur nagelaten en valt haar dus te verwijten.

Nu even terugkomend op het feit van wat ik vind van de beschuldigingen aan het adres van Nanko met betrekking tot het kindermisbruik. Tot nu toe heb ik altijd gezegd dat ik het ook niet weet. Ik ken de documenten niet waar de aantijgingen in staan.

Gisteren heb ik voor het eerst de Zembla uitzending "Sekstoerisme in Brazilië" gezien, een herhaling uit 2004, die me wel even aan het denken zette,

Een van de dingen die mij opviel was de wetgeving en het gedoogbeleid rondom sex met minderjarigen. Er past mij echter wel een groot voorbehoud hier. De uitzending is gemaakt met medewerking van Frans van Kranen (woont hier in Fortaleza, de man die ene Ton heimelijk filmde) en, schrik niet Marjon van Royen. Ik ga dus af op wat deze twee in de uitzending beweren en moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dat wel waar is.

Wat wordt er beweerd door de delegada jeugdzaken R.Gomes Moura: Sex met minderjarigen van jonger dan 14 jaar (incl. 14 jaar?) is altijd strafbaar (gewelds- of zedendelict). Prostitutie is in Brazilië niet verboden en je mag seks hebben tussen de 14 en 18 jaar als het je vriend(in) is. Van de delegada konden we horen dat seks boven de 14 jaar legaal is en wordt gedoogd door de rechters, ook in geval van prostitutie.

Tja, en dan is het net zo'n situatie als met het gedogen van marihuana in Amsterdam volgens mij. Als een buitenlander in Amsterdam komt om een joint te roken, dan zal dat in zijn eigen land vast en zeker wel verboden zijn (sommige landen kennen zelfs de doodstraf op dit genot), maar als je een joint in Nederland rookt dan is dat gewoon legaal (nou ja, gedoogd).

Volgens mij heeft die Nanko van Buuren op dit gebied juridisch niks mis gedaan. Tenminste als het gaat om minderjarige jongens waar hij een vriendschappelijke band mee had en die boven de 14 jaar waren.

Heikel wordt het natuurlijk voor de donoren, waarvan het merendeel uit de katholiek kring stamt (Bisdom R'Dam, Wilde Ganzen etc). Maar ja, die hadden al jaren geen zin om te controleren of er wel jaarrekeningen waren, van die paar jaren dat die jaarrekeningen er wel waren klopte er niet veel van en dat de katholieke kerk erg scherp op kindsmisbruik is moet ik ook betwijfelen.

Ook hier gaat het Nederlandse bestuur volledig de bietenbrug op. Met de beschuldigingen in de hand en de (denk ik) terechte ontkenning van Nanko had men kunnen weten dat de kwestie in Nederland natuurlijjk veel gevoeliger ligt. Men had hier gewoon open en eerlijk over moeten communiceren. Het is dan aan de sponsors en donoren om te beslissen of zij hun geld spenderen aan een man en zijn stichting die in eigen land (Brazilië dus) volgens de wet niets verkeerds doet.

Helaas heeft het bestuur ook op dit stuk weer volledig gefaald door de zaak onder de pet trachten te houden. De zaak ligt natuurlijk nog anders als de jongetjes onder de 14 jaar waren. Als dat idd zo was, en het bestuur was op de hoogte, dan stel ik de leden van dat bestuur gelijk aan de Kabbedijks en Brouwers van deze wereld.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Administratie welzijnsorganisatie Ibiss is een puinhoop

Bericht door Progresso » zo nov 29, 2015 00:04

Er is weer eens na een paar maanden een update van de beruchte Stichting Ibiss.
IBISS: Status en Vervolgstappen

28-08-2015

Beste IBISS vrienden,

Het heeft even geduurd voordat wij als bestuur van IBISS Foundation deze Nieuwsflash samenstelden.
Wij leggen graag uit waarom.

In februari overleed IBISS oprichter en directeur Nanko van Buuren. Een maand later volgde het negatieve NRC-artikel over Nanko van Buuren en vervolgens de zeer inspirerende herdenkingsbijeenkomst eind maart, waarin bijna alle aanwezigen aan IBISS Foundation vroegen om door te gaan. In april stuurden we een Nieuwsflash met onze reactie op de gebeurtenissen en voornemens voor de eerstkomende periode. We meldden u dat de financiële administratie van IBISS in Rio de Janeiro grote moeite heeft gehad om de informele geldstromen voor een project als Soldados nunca Mais (nooit meer kind-soldaat) te verantwoorden. Nanko van Buuren moest voor IBISS verschillende tegengestelde krachten met elkaar in balans houden. Aan de ene kant de cash economie van de ‘staat-binnen-de-staat’ van de door drugsbendes beheerste favela’s. Terwijl de Braziliaanse overheid, die in 2013 bijna 70% van de inkomsten voor IBISS inbracht, niet altijd op tijd betaalde, waardoor met gelden tussen projecten werd geschoven. Aan de andere kant is daar de door de grotere geldschieters vereiste accountability. We hebben u gemeld dat de progressie in de verantwoording naar Nederland trager dan gewenst was en op de huidige manier onacceptabel voor IBISS Foundation. Ook stelden we vast dat juiste besteding en verantwoording door IBISS Brazilië een randvoorwaarde is voor overmaking van fondsen voor projecten.

Huidige status
Als stichting IBISS Foundation hebben wij vanuit Nederland de Braziliaanse stichting IBISS zoveel mogelijk bijgestaan in haar reorganisatieproces. Zoals u weet bestaat het bestuur van IBISS Foundation uit vrijwilligers en hebben we als (enig) doel fondsen te werven voor het werk van IBISS in Rio. Er is geen formele juridische relatie met de Braziliaanse Stichting IBISS en wij hebben geen formele invloed op de organisatie in Brazilië. In onze contacten met IBISS in Rio richten wij ons daarom op de belangen van onze veelal particuliere donateurs.
IBISS in Rio heeft zich het afgelopen half jaar bezig gehouden met kostenreductie (waaronder ontslag van medewerkers en een verhuizing naar kleiner kantoor), oplossen financiële problemen (door het schuiven met gelden waren schulden ontstaan) en het operationeel houden van door de overheid gefinancierde projecten.
Van oudsher werden vanuit Nederland vooral de innovatieve projecten van IBISS gesteund. Projecten die nog geen steun van de Braziliaanse overheid kregen omdat ze zich eerst nog moesten bewijzen. Juist deze projecten lijken nu in het gedrang te komen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het programma Soldados nunca Mais, dat op cashgeld en buiten de officiële rapportages draaide, en zijn deelprojecten. Na het overlijden van Nanko van Buuren bleek bij deze projecten dat eigenlijk niemand precies wist hoe de geldstromen liepen. Een gang van zaken die uiterst problematisch is voor het huidige IBISS-team in Rio, en natuurlijk ook voor sponsoren, waaronder het steunfonds IBISS Foundation.

Inzicht en vragen
Het bestuur van IBISS Foundation heeft een helder onderbouwd overzicht gevraagd van alle IBISS-projecten en de daarmee verbonden geldstromen van gulle gevers in 2014. Wij begrijpen dat dit voor sommige projecten heel moeilijk is, maar willen toch een globaal overzicht ontvangen. Ook hebben wij IBISS in Rio gevraagd om hun financiële management voor de toekomst inzichtelijk te maken, voor systemen, bemensing, rapportage en controle. Als laatste hebben wij het nieuwe bestuur van IBISS in Rio gevraagd de in 2014 afgesproken missie te herbevestigen en dan met name het doel van Innovatie, dan wel deze aan te passen, zodat duidelijk gedefinieerd is met welke projecten IBISS zal doorgaan en waar de IBISS Foundation gelden voor kan inzamelen.
Tegen de achtergrond van de relatieve chaos na Nanko’s overlijden binnen IBISS Rio is het ons per augustus 2015 nog niet gelukt een goed inzicht te krijgen in alle IBISS activiteiten. We hebben besloten geen betalingen meer aan IBISS Rio vanuit IBISS Foundation te doen en de binnengekomen donaties op de spaarrekening te stallen, totdat onze vragen beantwoord zijn. Zonder de antwoorden op deze vragen kunnen wij tegenover donateurs niet verantwoorden of de gelden juist terecht komen.

De Nanko-dynamiek in IBISS missen wij allemaal. Als bestuur zijn wij in zeer regelmatig overleg (aangevuld met kandidaat-bestuurslid Bob van Pareren) over hoe wij IBISS Foundation in Nederland transparant en betrouwbaar als steun voor IBISS Rio kunnen voortzetten.

Volgende stap
Een vervanger voor Nanko stond niet klaar. Eerlijk gezegd zijn initiatiefnemers en inspirators, zoals Nanko er één van was, bijna niet te vervangen. Toch heeft IBISS in Rio zich weten te hergroeperen. Wij vertrouwen erop dat IBISS, onder de leiding van Sebastião Carlos dos Santos, na de afgelopen intensieve periode van rouw, reorganiseren, puinruimen en kritische vragen beantwoorden, zich weer volledig kan werpen op het verbeteren van de mogelijkheden voor de kansarmen in Rio’s favela’s. Wij hopen als IBISS Foundation bestuur een gegrond vertrouwen in IBISS Rio te kunnen ontwikkelen om de juiste besteding van uw giften te kunnen waarborgen.
Aan de hand van de antwoorden van IBISS Rio op de vele vragen die wij de laatste maanden opbouwend aan hen gesteld hebben, willen wij in september een voorstel maken voor de toekomst van stichting IBISS Foundation in Nederland.
In oktober zullen wij u daarover berichten.

Mocht u nog specifieke vragen hebben of suggesties, aarzel dan niet om ons te benaderen; dit kan het makkelijkst per email: ibiss@ibiss.info

Met vriendelijke groet,

Frank Plantenberg
Voorzitter stichting IBISS Foundation



Plaats reactie