Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Progresso » zo aug 23, 2015 19:10

Dat het Nederlandse onderwijs diep aan het vallen is, was mij wel bekend, maar zo diep.....
Team Nederland
Team Nederland bestaat dit jaar uit 35 mbo-talenten. Zij gaan de strijd aan met andere vakkanjers tijdens verschillende beroepenwedstrijden. Het gaat daarbij om de wereldtitel Bloemschikken,....
Als je het verhaal leest dan komt er bij mij een gevoel van walging over me heen. Er wordt weer een partij belastinggeld over de balk geflikkerd, daar wordt je weer helemaal eng van. Tientallen, wellicht honderden ambtenaren zijn hier bij betrokken, de gehele gesubsidieerde kunst en cultuursector is mee op reis en natuurlijk moet er ook weer een Amsterdamse wethouder mee. Allemaal businessclass, dure hotels en duur vreten.

Men heeft blijkbaar weer een ander zieligheidsproject gevonden in Rio, nadat het vorige baasje van zo'n NGO, waar het Nederlandse consulaat een nogal dikke vinger in had, iets te vrijzinnig omging met zowel de minderjarige jongetjes als de hulpcentjes die door met name door de katholieke kerk werd opgebracht. Vandaar dat we het nu maar proberen met een fijnchristelijke organisatie.

Ondertussen zitten er ministers, wethouders, consuls en ambassadeurs hun tijd te verdoen met dit soort verheven verhalen.

De echte werkelijkheid is in Nederland, waar de Thalys van Amsterdam naar Paris ternauwernood ontsnapt is aan een terreuraanslag van een Marokkaan. Wie stuurt Nederland om de Amerikaanse helden te bedanken: Het hulpje van het hulpje van de ambassadeur in Parijs.

Wat is Nederland toch een enorm kutland aan het worden. Prioriteiten liggen volkomen verkeerd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Progresso » zo aug 23, 2015 23:54

Dinsdag 11 augustus staat een bezoek aan een jongerenproject op het programma in één van de favela’s, de sociaal zwakkere wijken die Rio de Janeiro rijk is. In deze wijken waar het leven zwaar en arm is, krijgen kinderen en jongeren door middel van cultuureducatie en sport structuur in hun leven aangeboden.
(Vet is van mij)

Hier wordt ik ook een beetje onpasselijk van. Er wordt altijd maar beweerd dat het leven in favela's zwaar en arm is (Lijkt me geen goed Nederlands overigens). Het doet me altijd denken aan de negerkindjes met opgezwollen buikjes uit de Samsam die ik vroeger op de lagere school verplicht was om te lezen.

In Brazilie (tenminste hier in Fortaleza) hebben alle kindertjes in de favela's toegang tot gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, gesubsidieerde electriciteit en water, Bolsa familia, Bolsa Cultural, gratis bankrekening, gratis politie, gratis medicijnen, gratis rechtstoegang, gesubsidieerd eten, gratis Minha Casa Minha Vida en ga maar door. Rijkdom is het allemaal natuurlijk niet en makkelijk is anders, maar het stereotype gelul van de zieligheidsindustrie behoeft wel wat bijstelling.

Als men echt op zoek wil naar zwaar en arm zou ik de hotemetoten een keertje uitnodigen om een weekje mee te gaan naar Piaui. Daar is inderdaad nog kinder en slavenarbeid, echte honger en nauwelijks toegang tot al die mooie sociale programma's, simpelweg omdat echt alles er nog ontbreekt.

Met betrekking tot de Nanko. Volgens mij klopt het hele verhaal van de NRC. Bij die Stichting IBISS Brazilie en NEderland werken dus gewoon topadvocaten. Er was zelfs een Nederlandse mensenrechtadvocaat (hier gevestigd) die het allemaal zou uitzoeken, want het zou allemaal laster, smaad en bedrog zijn. Die begrippen smaad en laster worden ook nog eens enger uitgelegd als in Nederland. De NRC heeft niets hoeven te rectificeren, de journalist zit volgens mij hier nog steeds, dus ik ga er vanuit dat wat er opgeschreven is wel erg dicht tegen de waarheid aanzat.

Overigens, het laatste jaarverslag van de Braziliaanse stichting is uit 2013. De Nederlandse Stichting heeft ook haar jaarverslag over 2014 nog immer niet gedeponeerd. Heel erg raar, want in de Nederlandse Stichting ging in 2013 welgeteld €158.000 om. Een beetje accountant kan zo'n jaarverslag in een halve dag goedkeuren. Waarschijnlijk is de bevriende accountant zelfs bij dit soort kleine bedragen op ongeregeldheden gestoten, waardoor de goedkeuring er gewoon niet inzit.

Wat de kindertjes uit de slopenwijken overigens met een cello-concert van Ernst Reijsieger (toch geen familie van..) en Harmen Fraaanje aanmoeten is me een volkomen raadsel.

In ieder was het vreten op een toplocatie in Rio van niveau, gezien de tweets op Twitter. Waarschijnlijk bedragen de kosten van alleen dit dineetje meer als een paar salario minimos.
ernst reijseger ‏@ernstreijseger 19h19 hours ago

@arjenuijterlind @ernstreijseger @HarmenFraanje @DutchCulture bedankt voor het gezelschap en het heerlijke eten
12:06 AM - 23 Aug 2015 · Details
Afbeelding



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Progresso » ma aug 24, 2015 00:18

Grappig, of eigenlijk veelzeggend:

Er is geen ontmoeting geweest (zover ik het heb kunnen nagaan) tussen de Braziliaanse en Nederlandse minister. Dat lijkt me een behoorlijke blamage.

Dat doet Merkel beter. Die zat van de week gewoon aan tafel met Dilma en kon ook nog eens publiekelijk, luid en duidelijk, vertellen dat Brazilie iets moet doen aan de bureaucratie die het Duitse bedrijfsleven hindert.

Zelfs als we de Koning sturen komen we niet verder dan een secretaris van de president.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Progresso » ma aug 24, 2015 22:54

Volgens mij hebben een aantal leden van Fortalezacorner duidelijk aangegeven men minder behoefte had aan persoonlijke vetes die op dit forum zonodig moeten worden uitgevochten.

Derhalve, stuur me een mailtje met alle dingen die je dwars zitten, je mag me ook Skypen en dan spreken we de ongenoegens met elkaar uit. Wees niet bang, ik bijt niet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Progresso » ma aug 24, 2015 23:55

Fijne avond nog



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Ajax » di aug 25, 2015 09:32

Het genoemde artikel heeft inderdaad de uitstraling van de titel die mtilburg er hier aan geeft. Wij weten het in NL allemaal wel beter en komen ze daar wel even opvoeden. Wie wel eens in BR is geweest weet dat BR zichzelf op allerlei terreinen prima kan redden en daar geen hulp bij nodig heeft. Dit neemt niet weg dat zo'n initiatief van Jet cs wel goed bedoeld is.

Misschien lopen we in NL 20-30 jaar achter en denken we dat BR nog een 3e wereld land is. Zo lang we in NL met dit soort initiatieven maar niet de aandacht afleiden van wat er in NL allemaal mis is (Progresso noemt hier weer wat onderwerpen) vind ik het allemaal best. Denk dat het concrete resultaat in BR van dit soort NL overheidsbestedingen te verwaarlozen is.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door quasimodo » di aug 25, 2015 15:20

Jet komt alleen maar naar Brazilië voor een snoepreisje. Een paar ambtenaren heeft gedacht dat het wel leuk zou zijn Brazilië eens te bezoeken. Dat moet onderbouwd worden door een plan anders krijgen ze geen fiat voor de kosten. Een onderwijsminister dient alleen te zorgen voor goed onderwijs in Nederland. Denkt ze daar expertise voor nodig te hebben van uit het buitenland dan kan dit prima in Nederland opgevraagd worden.

Voor buitenlandse betrekkingen hebben we al buitenlandse zaken, economische zaken, ontwikkelingssamenwerking, de premier, het koninklijk huis en de ambassades.

Lilianne Ploumen komt 8/13-11. Misschien dat die wel iets nuttigs gaat betekenen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door Progresso » wo aug 26, 2015 21:58

Bussemaker kan beter wat aan het MBO-onderwijs doen zodat er in Nederland weer wat echte vakkrachten komen. De uitslagen van de Worldskills laten niets te raden over:

Afbeelding

Een zelfde zwaar negatieve tendens zie je ook in het HBO en universitaire onderwijs in Nederland.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bussemaker kom de Brazilianen even opvoeden.

Bericht door quasimodo » do aug 27, 2015 11:27

Rare conclusie. Hier doen alleen de beste leerlingen mee. Dus zegt niets over de mbo opleidingen in Nederland in zijn totaal. Brazilië scoort het beste dus zouden die dan het beste onderwijs hebben van de wereld?
Nederland scoort bovendien bovengemiddeld in vergelijking met de andere deelnemen de landen. Dus waarom zou je dan negatief zijn over deze uitslag.

Bovendien zijn dit allemaal vaklieden anders word je niet geselecteerd door je land.

Dat het onderwijs beter kan in Nederland ben ik het met je eens. Maar niet op basis van dit evenement.



Plaats reactie