Halal kip

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
icetubbie
Artikels: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: vr jul 31, 2009 17:56

Halal kip

Bericht door icetubbie » wo mei 27, 2015 20:00

Hallo allemaal,

ik heb een serieuze vraag, dus graag alleen serieuze antwoorden.

Ik ben op zoek naar kippenslachterijen in Brazilie die halal slachten en exporteren. Er schijnen in Brazilie een paar zeer grote slachterijen te zijn. Is er iemand die hier misschien iets vanaf weet of mij een tip kan geven.'
'

Alvast bedankt.



icetubbie
Artikels: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: vr jul 31, 2009 17:56

Re: Halal kip

Bericht door icetubbie » zo mei 31, 2015 01:37

Het ging mij om hele kippen die verkocht worden met een halal-certificaat. Ik ben ondertussen weer een stuk verder gekomen. Heb een grote producent gevonden die ook exporteert. Maandag beginnen daarmee de onderhandelingen. Dus wat mij betreft mag hier een slotje op of weggehaald worden. In iedere geval iedereen bedankt voor het lezen. Het was gewoon het proberen waard. Kost tenslotte niets he?



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Halal kip

Bericht door René » zo mei 31, 2015 03:54

Beste icetubbie,
Als jij een Braziliaanse vleesexporteur een voorbeeld van een halal verklaring opstuurt, kan ik me niet voorstellen dat er ook maar een exporteur zegt dat hij die verklaring niet kan leveren!!! Die zullen ze hier zelfs voor varkensvlees maken!!!!
René
p.s. Allah Hu Akbar
p.p.s. Voor een halal appartement......



icetubbie
Artikels: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: vr jul 31, 2009 17:56

Re: Halal kip

Bericht door icetubbie » zo mei 31, 2015 10:06

Beste Rene,

Ik spreek hier niet over een kippenboer uit de favela die alles zal doen om in leven te blijven. Ik spreek hier over een bedrijf wat al exporteert naar landen over de hele wereld. Het gaat ook niet over 100 kippen per maand, maar over 100 ton per maand. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een bedrijf van die grootte gaat werken met nagemaakte certificaten.

Er zijn momenteel 4 miljoen moslims in Brazilië, waarvan alleen al in de omgeving van Sao Paulo 750.000. Het zou mij verbazen als zij zich allemaal door valse certificaten in de maling laten nemen.
Maar daar komen we wel achter na een bezoek aan de slachterij, de tijd zal het leren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7395
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Halal kip

Bericht door Progresso » zo mei 31, 2015 14:56

@Icetubbie,

Ik denk dat René wel een puntje heeft. Allereerst zijn valse, dan wel net de verkeerde certificaten natuurlijk wel een probleem. De wereldwijde voedselindustrie blinkt gewoon uit in volledige intransparantie, waar winstmarges vaak onder druk staan.

In een sterk gereguleerd land als Nederland komen die zaken voor. De voorbeelden die mij even te binnen schieten zijn Turkse slagers die kalkoenvlees voor schapenvlees verkopen, slachterijen die paardenvlees als rundvlees verkopen en een aantal handelaren die door middel van enzymeninjecties van soepvlees mooie biefstukken weten te maken.

De Braziliaanse voedselindustrie staat bol van de schandalen. Ik denk dat we elke week wel weer een schandaaltje te pakken hebben. De extra "belasting" die de slachterijen moeten betalen aan de halal controlerende instanties die de certificaten uitgeven vragen gewoon om ellende. Er gaat daar veel geld in om en zover ik weet zijn die controlerende instanties in privehanden. Ik vergelijk het maar met zo'n kwaliteitskeurmerk als Max Havelaar, ook daar zijn de nodige problemen geweest. Google maar eens op Max Havelaar en cacaoboeren.

Verder een klein puntje in de reactie van Maarten. De meeste Arabieren waar je aan refereert stammen af van Arabieren met een christelijke achtergrond, die de streek rondom Libanon hebben verlaten om de ellende van het Ottomaanse rijk te ontvluchten. Deze Arabieren hebben tot aan de Tweede Wereldoorlog hier Arabische kranten gehad. Deze Turco, zoals ze hier destijds werden genoemd aten natuurlijk geen halal. Het is een veel gemaakt foutje dat mensen denken dat alle Arabieren moslim zijn. Ik heb hier zelfs weleens eens een Nederlandse correspondent een vlammend betoog zien opschrijven waar ze de integratie van de Braziliaanse Arabieren gebruikte in de migratiediscussie die momenteel woedt in Nederland.

Overigens kun je in de grote steden een ruim assorti aan zowel koshere als halal verkopende restaurants en winkels aantreffen. Zelfs in Fortaleza.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Halal kip

Bericht door René » zo mei 31, 2015 19:31

Beste Icetubbie,
Ik heb het ook niet over een kippenboer uit de favela, maar over waarschijnlijk elke grote vlees exporteur. Dit is namelijk Brazilie, waar alles en iedereen zo corrupt als de pest is, van politie tot politicus, van straatverkoper tot voedselfabrikant. Het feit dat je dat nog niet door hebt, zo ik in jouw geval geen zaken doen met dit land.
Groet,
René




Plaats reactie