Extreme armoede in Cearã

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Extreme armoede in Cearã

Bericht door Progresso » ma apr 27, 2015 02:28

We hebben wel eens de discussie over het nut en noodzaak van privescholen, ziektekostenverzekeringen, alsmede de kosten die de Nederlandse overheid denkt te kunnen bereken voor een paspoort of de hoogte van bijvoorbeeld een (AOW) uitkering.

Wat ik vaak merk is dat mensen reageren uit hun individuele en de hun bekende situatie. Men is expat geweest, heeft in de gouden jaren in Brazilië mogen werken of heeft een royale AOW en pensioenuitkering. Uiteraard misgun ik niemand dergelijke monetaire zekerheid en fortuin. Wat ik altijd een beetje mis in dergelijke discussies is het feit dat niet iedere migrant het zo goed treft. De realiteit is gewoon dat ook de Nederlander die naar Brazilië emigreert zich na verloop van tijd een inkomen verwerft die neigt naar het gemiddelde van een Braziliaan. Uiteraard zullen er enkele uiterst succesvol zijn, maar aan de andere kant zullen er ook enkele minder succesvol zijn. Ga je een generatie verder dan zie je dat de de inkomens en vermogens al verder zijn aangepast aan het "gemiddelde" Braziliaanse cijfer en de derde generatie zal een volledig identiek inkomens en vermogenspatroon hebben als de "echte" Braziliaan.

Kijk je naar de staat Ceará dan zie je dat er de afgelopen 25 jaar veel verbeterd is. Dat is ook waar Fortalezahouses keer op keer op wijst. Ik herinner me nog goed toen ik 25 jaar geleden in Piaui rondzwerfde dat het pure armoe was. De ene dag was het bonen met rijst, de tweede dag rijst met bonen en de derde dag moesten we maar zien of er wat op het bord lag. Pure misere en wat dat betreft is er erg veel ten goede verandert.

En alhoewel een ieder wel een façada heeft opgetrokken, liegt de onderstaande grafiek van de mediame inkomens er niet om. Een kleine 60% van de mensen leeft in armoede, een goed 1,2 miljoen mensen leven in extreme armoede. Een kleine bovenlaag (en dit is echt niet de overige 40%) leeft redelijk goed en kan zich een appartement in de betere wijken veroorloven. Maar kijk maar eens in detail naar de cijfers. Het mediane (50% heeft minder, 50% heeft meer) in Meireles ligt op maar een kleine R$3660 per persoon. Voor een gezin met twee kinderen betekent dit dat het mediane gezinsinkomen ergens rond de R$7200 ligt, zeg maar zo'n €2.300 bruto. Niet echt geweldige bedragen. Een beetje ziektekostenverzekering (via werkgever) voor een gezin met twee kinderen kost zo'n beetje R$ 1200, priveschool R$1.500, huur of hypotheek R$2.000, belasting (IR) R$1000 en met die posten is het maandinkomen al zo'n beetje weg.

Het is dus helemaal niet zo logisch dat alle gringoes zich hier een ziektekostenverzekering kunnen veroorloven, Het is ook maar de vraag of degenen die hier gewoon hun inkomen uit werk of ondernemiong hebben de priveschool kunnen betalen.

Afbeelding



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Extreme armoede in Cearã

Bericht door René » ma apr 27, 2015 05:01

Het nadeel van een persoonlijke ontmoeting met prikkers waar je voorheen lekker tegenin kon gaan, is dat je na de ontmoeting weet dat het om een intelligent integer mens gaat, en deze "tegenstander" met meer respect behandeld. Getuigend mijn 4 lekke banden na de ontmoeting, was de indruk die ik op progresso maakte, tegenovergesteld....
Ik kan niet praten over de afgelopen 25 jaar; ik woon hier sinds 2002, en inderdaad, als ik het leven in een van de armste staten in Brazilie van 2002 vergelijk met 20nu, kan ik me niet voorstellen dat er andere gebieden in de wereld zijn, die een grotere vooruitgang hebben gehad op het gebied van het verbeteren en van basisbehoeften/rechten zoals voedsel, educatie en gezondheidszorg. DAT BETEKENT NIET dat deze problemen opgelost zijn.... het betekent dat er een enorme vooruitgang geboekt is op deze gebieden. De cijfers in het bericht van Progresso zijn bijna 5 jaar oud.... Ik heb een beetje gegoogled om deze 2010 cijfers te vergelijken met 2002 (pre PT cijfers), en er zijn genoeg "bewijzen" dat de PT het slecht heeft gedaan tussen 2003-2010, evenveel "bewijzen" dat ze het goed hebben gedaan, en nog meer bewijzen dat deze 2010 cijfers niet de algemeen geaccepteerd zijn als een correcte weergave van de werkelijkheid (Rendimento médio mensal-pessoas com 10 anos de idade ou mais......) . Maar laten we aannemen dat de door progresso genoemde cijfers correct zijn....is er dankzij (of voor de "haters" ondanks) de PT veel verbeterd in 4 jaar tijd; http://www.opovo.com.br/app/opovo/econo ... -019.shtml
En.... there are lies, then there are big lies and then there are statistics...... Kijk om je heen en zie wat er de afgelopen 10-12 jaar in de meest achtergestelde staten van BR is veranderd. Desondanks de PT?..... ik verdedig iedereens recht om die gedachte op FB te promoten met behulp van zeer Intelligente politieke cartoons (https://www.google.com.br/search?q=dilm ... CAYQ_AUoAQ) leugens (https://www.google.com.br/search?q=dilm ... ula+friboi) en meer propaganda (https://www.google.com.br/search?q=dilm ... ula+forbes.

Terug naar het bericht van progresso; Hij leest uit zijn grafiek het volgende; "En alhoewel een ieder wel een façada heeft opgetrokken, liegt de onderstaande grafiek van de mediame inkomens er niet om. Een kleine 60% van de mensen leeft in armoede, een goed 1,2 miljoen mensen leven in extreme armoede". Nou ben ik blond, en ongetwijfeld zijn deze beweringen uit die grafiek af te lezen.... help me even...? Na een beetje googlen is de consensus dat tussen de 6 en 10 miljoen Brazilianen in 2014 in armoede leven, dus ongeveer 5%. In 1990 was dat cijfer een dikke 20% (http://www.cepal.org/MDG/noticias/pagin ... DM_1en.pdf) dus ongeveer 30 miljoen mensen...

Kortom... gelukkig zijn we het weer niet helemaal eens, MAAR de beweringen; "Het is dus helemaal niet zo logisch dat alle gringoes zich hier een ziektekostenverzekering kunnen veroorloven, Het is ook maar de vraag of degenen die hier gewoon hun inkomen uit werk of ondernemiong hebben de priveschool kunnen betalen." en "De realiteit is gewoon dat ook de Nederlander die naar Brazilië emigreert zich na verloop van tijd een inkomen verwerft die neigt naar het gemiddelde van een Braziliaan. Uiteraard zullen er enkele uiterst succesvol zijn, maar aan de andere kant zullen er ook enkele minder succesvol zijn". zijn 100% correct!!
Toedels,
René



Gebruikersavatar
q en q
Artikels: 0
Berichten: 279
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 23:55
Locatie: Teresina

Re: Extreme armoede in Cearã

Bericht door q en q » ma apr 27, 2015 08:42

Ik denk dat ook in de Staat Piaui veel veranderd is en dat daar ook de rijst met bonen ingeruild is voor een gevarieerd maaltijd, er is sind dat ik in 2004 Brazilie voor het eerst bezocht veel veranderd, ik kan me nog herinneren dat in de favelas geen koelkasten en flatscreens stonden. Hier hebben de banken wel aan mee geholpen om iedereen een creditkaart te verstrekken,. Daarom heeft de econemie ook een vlucht genomen in Brazilie, maar ja het is wel een luchtbel.
USA heeft er 40 jaar over gedaan om tot een crisis te komen ( paar jaar geleden ) want daar werd ook alles met creditkaart afbetaald, ik denk dat Brazilie ook in z`n crisis beland alleen zal dit veel sneller gaan gebeuren en dat met enkele jaren hetzelfde overkomt als de Amerikanen ! Banken hebben zoveel uitgeleend dat ook hier veel banken zullen omvallen.

Prikkers puur mijn mening dit he :D


Leef met de dag........morgen kan het je laatste zijn ;-)

Plaats reactie