Mijn vriend Günther

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Mijn vriend Günther

Bericht door Progresso » vr mar 06, 2015 03:00

Voor de duidelijkheid, een repost van het blog van Nop Duys

Mijn vriend Günther

Vandaag kreeg ik een zeer interessante these onder ogen van een student-antropologie aan de universiteit van Utrecht. Hij heeft zich door middel van intensief veldwerk verdiept in de manier waarop Nederlandse gedetineerden zich in de benarde en zeer gevaarlijke situatie in een gevangenis in São Paulo staande kunnen houden. De beelden die door de antwoorden van de gedetineerden worden opgeroepen zijn die van de bekende gruwelijkheden als het om deze materie gaat: overbevolkte cellenblokken, slechte hygiënische en medische voorzieningen, de door een opstand stilgevallen onderwijs- en arbeidsvoorzieningen en bovenal de soms levensgevaarlijke manier waarop individuele gevangenen uit pure overlevingsdrang dagelijks met elkaar om plegen te gaan. Om van de elkaar rivaliserende drugsbendes nog maar zwijgen.

Het is al een tijdje rustig op het internationale mensenrechtenactiefront als het om de hemeltergende detentieomstandigheden in Brazilië gaat. Eenvoudigweg een kwestie van prioriteiten stellen, zoals we ruim 15 jaar geleden, in de tijd dat ik mijn werkzaamheden voor Amnesty International begon, juist zeer intensief op deze materie onze tanden stukgebeten hebben. Het waren de drie jaar dat er wereldwijd actie werd gevoerd tegen marteling, een misdaad tegen de menselijkheid die in Brazilië op verontrustend grote schaal voorkwam en voorkomt in detentiecentra en cellencomplexen van politiebureau's.

Lees verder



Felix
Artikels: 0

Re: Mijn vriend Günther

Bericht door Felix » vr mar 06, 2015 14:08

De buitenlandse gedetineerden in São Paulo zitten, vermoedelijk na hun definitieve veroordeling, in de gevangenis: Marcelo Pires da Silva, in Itaí (SP) in het binnenland. Dit is ook gedaan om ze geen slachtoffer te laten worden van criminele organisaties die binnen de gevangenismuren actief zijn. Nadeel is dat de gevangenen daardoor moeilijker bereikbaar zijn voor hun consulaten.

Alhoewel de tekst van de mensenrechten misschien hetzelfde is zijn de interpretaties ervan wereldwijd verschillend. In Brazilië is men over het algemeen van mening dat de goede bandiet een dode bandiet is en dat misdadigers geen recht hebben op mensenrechten. Vandaar ook dat de politiek weinig opheeft met gedetineerden en investeringen in detentie inrichtingen.

Amnesty International is niet per definitie een kwaliteitsmerk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Mijn vriend Günther

Bericht door Progresso » za mar 07, 2015 19:37

Die hele universele verklaring van de mensenrechten is natuurlijk de grootst mogelijke onzin.

Bijvoorbeeld, iedereen heeft recht op gezondheid. Klinkt natuurlijk leuk en logisch, maar het recht van de ene betekent niets anders dat iemand anders recht wordt ontnomen. Dus als iemand met Hepatitis C, waarvoor ter genezing uitsluitend een medicijn te beschikking is met kosten van €200.000 per jaar, zich beroept op die mensenrechten, betekent dat "een overheid" bij mij gedwongen geld moet ophalen om dit te bekostigen. In de Islam landen hebben ze er ook iets moois van gemaakt, die stellen dat de sharia boven de universele rechten staan.

Afijn, het houdt weer een hoop goedmensen op ambassades en NGO's aan het werk.



Plaats reactie