Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7217
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Progresso » do apr 23, 2015 18:28

en kijk, daar hebben we uit eerste hand de reactie van Ellen.



wollie22
Artikels: 0
Berichten: 24
Lid geworden op: wo mar 25, 2015 17:43

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door wollie22 » do apr 23, 2015 18:30

Felix zij kan de verantwoordelijkheid niet nemen ze waren niet getrouwden ook niet officieel samenwonend



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7217
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Progresso » do apr 23, 2015 18:31

Felix, de sigaretten gaat over belastingwetgeving. We hebben het hier over strafrecht en volgens mij wordt de vlagstaat dan verantwoordelijk voor het proces.

Ik heb nog een greintje twijfel of dat idd zo is.



wollie22
Artikels: 0
Berichten: 24
Lid geworden op: wo mar 25, 2015 17:43

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door wollie22 » do apr 23, 2015 18:32

volgens de heer reisigeris hij naar douane geweest en moest daarvoor betalen
andere info was dat riet de inklaringspapieren zou hebben
ik heb geen idee alleen dat hij onder nederlandse vlag vaarde



wollie22
Artikels: 0
Berichten: 24
Lid geworden op: wo mar 25, 2015 17:43

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door wollie22 » do apr 23, 2015 18:42

o en felix ik wil de verantwoording heel graag nemen maar heb simpelweg de centen niet
ik kan me niet eens een ticket permiteren anders had ik daar wel gezeten laat staan de kosten begravenis, haven, douane, belachelijke schoonmaakkosten. enz, joost mag weten waar ze nog meer mee aankomen

je zou toch denken dat politie de boot veilig zou stellen maar de boot wordt gewoon door onbekende vreemden te koop aangeboden via twitter
en schijnt al van alle cruciale apparatuur te zijn beroofd



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » do apr 23, 2015 19:01

Beste wollie22, Ik begrijp dat jij Ellen bent?
Ik vind het heel erg wat er gebeurt is en hoe er met de hele zaak wordt omgegaan alsook besproken op de diverse fora.
Als ik een kort maar krachtige tip mag geven.
De weg is nu via het consulaat dan wel ambassade.
Indien gewenst neem ik vandaag of morgen contact op met een hoofdverantwoordelijke binnen de Nederlandse vertegenwoordiging van BuZa in Brazilië.
Een reactie kan ook via een PM of via de moderator Salseros.
Mvgroet,
Jeroen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door quasimodo » do apr 23, 2015 20:18

Als de eerste graad familie niet wil opdraaien voor de erfenis word uiteraard de volgende familie hiervoor rechthebbende. In Nederland wordt hier de familie zelfs actief voor benaderd. Dit doen de gemeentes vooral om de hoge begrafeniskosten. Zoals ik het nu begrijp heeft Ellen de financiële middelen niet om de begrafenis te regelen met alle bijkomende kosten. Dan zou ik zeer voorzichtig zijn om hier ook maar enige verantwoordelijkheid in te nemen. Want er bestaat niet zoiets als gedeeltelijk te erven. Je erft of alles of niets. Je kan nog erven onder voorwaarden maar dat betekent alleen dat je erft en als later blijkt dat er te hoge schulden zijn je alles moet teruggeven aan de overheid of op moet draaien voor alle kosten. Ik zou adviseren om te kijken of je toch noch een vliegticket kunt regelen om bij de begrafenis aanwezig te zijn. Misschien kun je wel gratis onderdak krijgen bij 1 van de lezers van dit forum zodat je niet al te hoge kosten hebt. Of je kunt iemand vragen of er achter is te komen waar deze man wordt begraven zodat je later eventueel dit graf nog kunt bezoeken wanneer de financiën dit wel toelaten.

Wat het consulaat betreft:

Zij hebben als taak de belangen van Nederlanders in het buitenland te behartigen. Zij hebben de belangen van de dode en zijn vriendin behartigd. Of ze dit goed gedaan hebben is een ander verhaal.
Zij hebben de directe familie benaderd en hun de mogelijkheden uitgelegd. Hier houd hun taak op. De directe familie heeft dan de verantwoordelijkheid dit te delen met de rest van de belanghebbende.

Zolang er zich dan niemand zich bereid verklaart te erven en dit juridisch kan bewijzen. of alleen zich verantwoordelijk wil stellen voor de kosten van een begrafenis of crematie zal de Braziliaanse overheid of het consulaat niets doen. Alles wat ze dan doen is goed wil.



wollie22
Artikels: 0
Berichten: 24
Lid geworden op: wo mar 25, 2015 17:43

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door wollie22 » do apr 23, 2015 20:39

quasimodo
je hebt gedeeltelijk gelijk
op de eerste plaats hebben de erfenis en het begraven niets met elkaar te maken
het een staat los van het ander
Tot op heden ben ik nog geen erfgenaam hoe het wel zit weet ik niet
Zelfs al zou ik de financieele mogelijkheid hebben naar daar te gaan en mn broer laten cremeren geeft me dat nog geen recht op de erfenis
men gaat er vanuit dat je een erfenis zuiver aanvaardt zodra je geld of iets anders sieraden een schilderij of wat dan ook meeneemt
dan heb je meteen de erfenis zuiver aanvaard

Iemand begraven valt daar niet onder,
BuZa heeft idd de naaste familie geinformeerd en naar hun wensen gevraagd daarmee houdt het voor hen op,
ze hebben gedaan wat ze moesten en moeten zelfs de privacy van mijn broer, zijn zoon en mijn moeder bewaren


2. de familie mijn/zijn moeder en zijn zoon hebben afstand gedaan van zijn stoffelijk overschot (ik kon het niet geloven toen ik het hoorde ) in het krantenbericht kun je lezen dat ik er al 20 jaar geen contact mee heb (mijn broer wel die deed nog van alles voor mijn moeder)

volgens de site van BuZa is brazilie nu verantwoordelijk voor de begrafenis

Ik wil gewoon dat mn broer liefst gecremeerd wordt en de as naar nederland komt , hij wilde niet begraven worden maar gecremeerd en uitgestrooid op zee, hij was een watermens in hart en nieren

OP dit moment als het klopt dat hij daar nog steeds ligt vanaf 15 februari is gewoon te bizar voor woorden

De begrafenis ondernemer zegt niet te weten wat hij moet doen, BuZa zegt alle benodigde documenten naar brazilie te hebben gestuurd



Het is 1 groot doolhof van wetten en regels, ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd zelfs juridisch loket hier en advocaten kunnen geen duidelijk antwoord geven

Het is dus geen goodwil, brazilie is dit wettelijk verplicht, waarschijnlijk maakt het feit dat zijn boot daar nog ligt de zaken ingewikkelder maar daar is binnenkort niets meer van over met al dat geroof van mensen daar



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door quasimodo » do apr 23, 2015 20:50

Ik bedoelde als het je zou lukken de boot vrij te krijgen en deze te verkopen en hier de begrafenis mee zou kunnen betalen is het wel erven. Nu zal deze wel in beslag genomen door de overheid in Brazilië als deze iets waard is als compensatie door de door hun gemaakte kosten.

Met goed wil bedoelde ik enige informatie of hulp naar jou. Jij bent namelijk geen partij. De begrafenis regelt de Braziliaanse overheid omdat ze dit verplicht zijn. Maar of ze jou enige informatie hierover geven is goed wil. Ik denk alleen de directe familie en dan waarschijnlijk nog via de ambassade. En omdat de directe familie aangegeven hebben hier niet al te veel mee te maken wil hebben is het maar de vraag of ze deze informatie krijgen en of ze het dan nog wel met jou willen delen.

Ik wens je alle succes in deze vervelende zaak.



wollie22
Artikels: 0
Berichten: 24
Lid geworden op: wo mar 25, 2015 17:43

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door wollie22 » do apr 23, 2015 20:55

ja, 1 koge,l 1 overval, veroorzaakt meer ellende dan je denkt



Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » do apr 23, 2015 21:04

...
Laatst gewijzigd door Felix op do apr 23, 2015 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.



Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » do apr 23, 2015 21:04

Wollie, ik kan best geloven dat Brazilie tot begrafenis verplicht is maar daar staat niet bij dat het een kwaliteitsbegrafenis zal zijn. Zie mijn eerdere posts over dit onderwerp.

Is het ergens officieel vastgelegd dat de naasten afstand hebben gedaan van het lichaam?

Progresso, ik ben het niet met je eens dat een moord op een schip geen binnenlandse aangelegenheid zou zijn als het in een haven gebeurt. Een schip is geen diplomatieke post of zo, het geniet geen onschendbaarheid.

Ik heb niet de indruk dat Buza in deze kwestie wetten volgt, het zal meer om regelgeving gaan. Indien met geïnformeerd heeft dat het lichaam al gecremeerd was zal er toch echt wel iemand in São Luís zijn die dat verklaard heeft. Niemand, ook minbuza niet, schiet er mee op met zoiets te verzinnen.

Ik ben blij dat jij het allemaal zo goed weet, er al over gebeld hebt met São Luís en zo Wollie van nut kunt zijn. Ik hoop daarom dat de zaak uiteindelijk wordt opgelost zodat zij rust kan hebben en dit achter zich kan laten.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Bert » do apr 23, 2015 22:30

Progresso schreef: Ik ben benieuwd of er mede-posters zijn die meegaan in deze redenering?
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dit onder internationaal recht valt en/of afgehandeld zou moeten worden door justitie in Nld.

-gepleegd in een haven (binnenwater?);
-verdachte(n)/dader(s) zijn geen opvarenden;
-pleziervaartuig



Reysigher
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » do apr 23, 2015 22:53

Progresso schreef:Allereerst moet het me van het hart dat ik het redelijk onbeschoft vindt, dat Reysigher hier details uit e-mails die tussen hem en een van de nabestaanden hier op het forum plempt. Het getuigt niet echt van goede manieren. Gezien de noodkreet op dit forum, alsmede het stuk in de Telegraaf lijkt het erop dat Ellen geen stap verder komt.

Ellen heeft heel goed gezien dat er blijkbaar Nederlanders zijn in Sao Luis die uit de ellende een slaatje willen slaan. Een voorbeeld is bijvoorbeeld ook datgene wat Reysigher hier beweert over de begrafenis kosten.

De kosten van de begrafenis hoeven in het geheel niet betaald te worden door Ellen of haar familie. Die worden gedragen door de plaatselijke overheid, zoals correct vermeld wordt op de website van BuZa:
Als de familie van een overledene zonder reisverzekering de kosten voor het overbrengen naar Nederland niet kan betalen, wordt het lichaam in het buitenland begraven of gecremeerd. Dit gebeurt volgens plaatselijke gewoonten. De plaatselijke autoriteiten betalen dan voor de uitvaart.
Verder kost een begrafenis in Sao Luis geen R$12.500. De totale kosten bedragen voor een uiterst simpele begrafenis maximaal R$4000. R$ 400 voor een goedkope kist, transport IML naar de gemeentelijke begraafplaats max R$ 800, kosten medewerkers begraafplaats en gebruiik faciliteiten R$ 800 en grafrechten R$ 2000. That's it. Het moge wel duidelijk zijn waar de rest van het geld zou zijn gebleven als Ellen op het voorstel van Reysigher was ingegaan.

Crematie is in Sao Luis mogelijk, echter Reysigher kan dit nooit regelen en zeker niet in één dag. In de gemeentewet van Sao Luis staat dat na een gewelddadige dood een slachtoffer wel mag worden gecremeerd (in tegenstelling tot Fortaleza) maar dat dit uitsluitend gebeurt na tussenkomst van een rechter.

De bewering dat Reysigher het stoffelijk overschot binnen een dag vrij kan krijgen bij het forensisch instituut is ook de grootst mogelijke onzin. De enige die in dit geval het lijk vrijkrijgen zijn de nabestaanden in de eerste, danwel tweede graad met overlegging van de juiste papieren. Als retour wordt het lijk vrijgegeven en klrijgt men de overlijdensakte. In het geval van een buitenlander kan ook de consul de vrijgave regelen en moet ter identificering van het lijk naar het IML.

Tot zover de hulp van onze mede-Nederlanders in Sao Luis.

Dan de hulp van onze ambassade. Zoals ik al eerder had opgemerkt klopt daar geen ene zak van. Men maakt er zich met een Jantje van Leiden vanaf.

Wederom, op de website van BuZa staat het volgende:
Hulp van ambassade

De medewerkers van de ambassade, het consulaat en BZ proberen de nabestaanden zo goed mogelijk bij te staan. Zij houden contact met de nabestaanden tot het moment dat de overledene naar Nederland is overgebracht of in het buitenland is begraven of gecremeerd.
Men heeft het hier nadrukkelijk over nabestaanden en beperkt zich niet tot nabestaanden in de eerste graad. Echter de woordvoorder van BuZa (in het Telegraaf artikel) het iets anders:
Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat het vaker voorkomt dat er binnen een familie onenigheid is over de ’afhandeling’ van een overlijden. „In de meeste gevallen komen nabestaanden dan echter wel tot overeenstemming of een compromis. Bij overlijden is het onze taak als consulaire bijstand van BZ om de eerstegraads familie in Nederland zo snel mogelijk te traceren en in te lichten”, zegt een woordvoerder.
en heeft Ellen het volgende op de mouw gespeld:
„Ik heb echt alles geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar de wet is nu eenmaal zo dat alleen eerstegraads familieleden mogen beslissen wat er met een stoffelijk overschot gebeurt. Ook als ze er afstand van hebben gedaan.”
Ik heb er nog even de wetboeken op nagezocht, maar nergens in de wet op lijkbezorging staat dat de eerste graad familie dit beslist. Volgens het Nederlandse recht heeft niemand de plicht, maar ook niemand het exclusieve recht om iemand te begraven. Er staat nergens, maar dan ook nergens in de wet op de lijkbezorging dat de familie in de eerste graad dit beslist.

Uiteindelijk kan het gewoon een vriend van de familie zijn die de taak op zich neemt om de begrafenis te regelen. Er is zelfs geen toestemming van de familie voor nodig. Normaliter gebeurt een en ander in goed overleg, maar in dit geval ligt er een stoffelijk overschot langzaam te vergaan in de koelcel van het IML. Ellen heeft wel degelijk de mogelijkheid om de begrafenis te regelen. Dat het consulaat niet meewerkt en zich beroept op niet bestaande wetgeving is schandalig.

Maar er is meer waar volgens mij de Nederlandse ambassade volledig de fout in gaat.

De moord is gepleegd op zeeschip dat onder Nederlandse vlag vaart. Hoewel ik niet 100% zeker ben of het schip ook daadwerkelijk geregistreerd is bij het kadaster kun je daadwereklijk stellen dat de Nederlandse wetgeving van toepassing wordt op dit misdrijf.

Op dat moment gaat het Internationale zeerecht in werking, een VN verdrag dat door zowel Nederland als Brazilie is geratificeerd. Ik twijfelde nog even of een plezierjacht ook daadwerkelijk onder het zeerecht zou vallen, maar in de memorie van toelichting van de Wet publiekrechtelijke registratie zeeschepen staat het volgende:
Zeeschepen niet in commercieel gebruik

De categorie zeeschepen die niet commercieel gebruikt worden, omvat met name zeeschepen van niet-commerciële instanties (zoals onderzoeksinstellingen, natuur- en milieuorganisaties en reddingmaatschappijen) en pleziervaartuigen, de grootste categorie. Anders dan de commercieel gebruikte zeeschepen worden de niet-commercieel gebruikte zeeschepen niet economisch uitgebaat en evenmin beheerd vanuit een scheepvaartonderneming die een professioneel bemand kantoor in Nederland heeft. Gelet op de daartoe strekkende verplichting van het VN-Zeerechtverdrag, staat het publiekrechtelijke register ook open voor inschrijving van deze zeeschepen in geval de reder inschrijving wenst en indien voldaan wordt aan de desbetreffende voorwaarden voor inschrijving. Deze voorwaarden zijn – uiteraard – wezenlijk verschillend van die betreffende commercieel gebruikte zeeschepen, met name in die zin dat het beheer van zo'n zeeschip niet relevant is en de beheertoets dan ook ontbreekt.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat het toepasbaar recht hier het Internationale verdrag van Zeerecht is. Als dit daadwerkelijk zo is, dan gaat de Nederlandse diplomatieke dienst in Brazilië voor de zoveelste keer volledig nat.

Het stoffelijk overschot en het het bewijsmateriaal (de boot) hadden allang in Nederland moeten zijn bij het Nederlands Forensisch Instituut, de verdachten hadden het geluk gehad dat ze in Nederland berecht zouden worden en de familie had in Nederland de beschikking over het lichaam.


Ik ben benieuwd of er mede-posters zijn die meegaan in deze redenering?
Allereerst even dit, ik heb Progresso gebeld voor wat advies. Dat ik hier van af heb gezien is simpel het feit dat hij ALLE contact gegevens van de familie wilde en het wel even zou oplossen....

Wil jij beweren dat IK er een slaatje uit probeer te slaan, verklaar je dan nader....

Zoals eerder gemeld is het lichaam al ruim 6 weken geleden vrijgegeven ter beschikking van de familie.

Ik bepaal de kosten van de uitvaart niet maar is gegeven op basis van een prijs opgave van vorige maand, de kosten lopen overigens per dag op ivm bewaring van het stoffelijkoverschot, mortuariumkosten.

Ik weet werkelijk niet waar jij hier het zeerecht met de haren bij trekt, toch tijd dat jij je wat informeert over de wetgeving van jachten mn onder de 20 meter. Daar komt bij géén Reisverzekering voor de opvarende en het Schip niet afdoende verzekerd.
Bijlagen
Kosten teraardebestelling.jpg
Kosten teraardebestelling.jpg (107.42 KiB) 6656 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Reysigher op do apr 23, 2015 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Bert » do apr 23, 2015 22:59

Een lichaam balsemen voor een crematie, waarom? 1904 euro? dit kost in Nld zo'n 500 euro.....



Reysigher
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » do apr 23, 2015 23:08

Bert schreef:Een lichaam balsemen voor een crematie, waarom? 1904 euro? dit kost in Nld zo'n 500 euro.....
Vooruitziende blik wellicht of standaard procedure? zeg het maar. IML heeft deze specificatie onder voorbehoud gegeven uit naam van een begrafenis ondernemer. Kleren en ceremonie als optie, met name boden zij de ceremonie aan voor het geval er géén familie aanwezig zou zijn en dat er dan toch een foto verslag voor de nabestaanden beschikbaar zou zijn.



Reysigher
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » do apr 23, 2015 23:25

Progresso schreef:
Allereerst moet het me van het hart dat ik het redelijk onbeschoft vindt, dat Reysigher hier details uit e-mails die tussen hem en een van de nabestaanden hier op het forum plempt. Het getuigt niet echt van goede manieren. Gezien de noodkreet op dit forum, alsmede het stuk in de Telegraaf lijkt het erop dat Ellen geen stap verder komt.


Wat jij vind interesseert mij geen snars, Ellen heeft 20 jaar geen contact gehad met haar familie, pas toen zij in de krant las dat haar broer was overleden is zij op Golddiggers pad gegaan. Zij wilde van mij het adres van haar moeder hebben. En geloof mij mij ik heb alleen de nette passages hier geplaatst, wellicht volgen ook nog wel wat meer minder nette passages...



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Bert » do apr 23, 2015 23:40

Reysigher schreef:
Bert schreef:Een lichaam balsemen voor een crematie, waarom? 1904 euro? dit kost in Nld zo'n 500 euro.....
Vooruitziende blik wellicht of standaard procedure? zeg het maar. IML heeft deze specificatie onder voorbehoud gegeven uit naam van een begrafenis ondernemer. Kleren en ceremonie als optie, met name boden zij de ceremonie aan voor het geval er géén familie aanwezig zou zijn en dat er dan toch een foto verslag voor de nabestaanden beschikbaar zou zijn.
Ze zullen wel weer gedacht hebben dat zijn gringos, onwetend en 6000 reais is voor hun vast een schijntje. Ik schrik v/h bedrag...



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » vr apr 24, 2015 00:50

Het spijt mij heel erg voor de nabestaanden dat Brazilië zo uitpakt alsmede het overloze gezever op deze website.
Nogmaals; ik kan een hoofdverantwoordelijke bij BuZa aanspreken over de kwestie.
Ik ga er morgen apart voor rijden als het moet!
Cees?

PS
Progresso, het verbaast mij niet wat Cees schrijft gezien die emailtjes en reacties van jou aan ondergetekende.



Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » vr apr 24, 2015 13:07

Dutchman, waar wacht je nog op? Ga dan met jouw bekende spreken! Het moet!



Plaats reactie