Coolcat

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Coolcat

Bericht door Salseros » wo apr 23, 2014 20:40

Goed bezig die Coolcat met hun nieuwste slogans op hun T-shirts, discriminatie ten top! Wanneer komt dit in het nieuws? Blunder van het jaar wat mij betreft, totaal respectloos!

Facebook: https://www.facebook.com/coolcat

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » wo apr 23, 2014 22:24

Ik vind ze eigenlijk wel grappig en gedurfd. Een beetje Braziliaan met enig vermogen voor zelfreflectie zal inderdaad beamen dat dat hele WK merda is.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1016
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Coolcat

Bericht door Wade » wo apr 23, 2014 22:31

Progresso schreef:Ik vind ze eigenlijk wel grappig en gedurfd. Een beetje Braziliaan met enig vermogen voor zelfreflectie zal inderdaad beamen dat dat hele WK merda is.
De shirts zijn eerder gerucht tegen het land dan tegen het WK, dus ik deel Salseros zijn mening. Hadden ze maar FIFA-merda shirts moeten maken, maar dan loop je het risico dat die maffiosi uit Zwitserland er weer geld gaan willen uit slaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » wo apr 23, 2014 22:50

Het is me allemaal wat.

Ik zou een actiecommitee opzetten, wellicht dat flutminister Ploumen er wel brood inziet.

Moet je wel even de aangifteformulieren voordrukken en neerleggen bij de politiebureaus. Misschien moet je wel een proces aanspannen a la het Wilders proces wegens haatzaaien of discriminatie.

Trek ik alvast mijn andere T-Shirt aan:

Afbeelding



Gebruikersavatar
Ferry
Artikels: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di nov 13, 2007 18:51

Re: Coolcat

Bericht door Ferry » do apr 24, 2014 18:32

Kledingbedrijf CoolCat haalt shirts met scheldwoorden uit de schappen

Gepubliceerd: 24 apr 2014 16:38 Laatste update: 24 apr 2014 16:38 Algemeen

Het Nederlandse kledingbedrijf CoolCat haalt een serie T-shirts uit de winkel na veel kritiek te hebben gehad op de opdruk. Zo waren er shirts bedrukt met de Braziliaanse vlag waarboven groot MERDA (shit) stond.

De kledingserie is gemaakt voor het WK-voetbaltoernooi dat deze zomer plaatsvindt in Brazilië. De winkelketen kreeg echter veel klachten binnen van mensen die de teksten niet vonden kunnen.

'Uitgesproken teksten'
De 'uitgesproken teksten' op de shirts zijn meer bedoeld "Met een knipoog richting de sfeer tijdens een voetbalwedstrijd”, meldt CoolCat. De winkelketen zegt dat ze het vervelend vinden dat mensen zich aangesproken voelen. Om deze mensen tegemoet te komen hebben ze daarom de shirts uit de schappen gehaald. Om hoeveel shirts het precies gaat wil de woordvoerder van CoolCat niet zeggen, meldt de Telegraaf.





http://www.nieuws.nl/algemeen/20140424/ ... e-schappen



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » do apr 24, 2014 20:21

Dat hebben ze weer mooi gedaan bij Coolcat. Een hoop gratis publiciteit, veroorzaakt door alle Gutmenschen. Zalig.

Die directeur moet wel helemaal dubbel van het lachen liggen. Eerst minister Ploumen in het stof laten bijten, dan het AD laten rectificeren en nu wordt er wereldwijd over Coolcat gekletst. Kosten van de campagne, hooguit 1000 t-shirts in de schredder.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » vr apr 25, 2014 03:46

Gutmensch een moffenwoord? Geen idee waarom je iedere keer weer die Godwin probeert te maken. Met Uebermensch had je ook al zo veel problemen. Waarschijnlijk als er uberhaupt (oeps) iets Duits klinkt, dan schiet je al in de stress.

Ja, je kunt het proberen, maar het woord werd waarschijnlijk in 1985 door het Amerikaanse tijdschrift Forbes gebruiikt om de Duitse vakbondsman Franz Steinkühler mee te duiden (Bron: Gesellschaft für deutsche Sprache). Tegenwoordig wordt er meer mee bedoeld de volledig politieke correcte (Gelijk discriminatie roepende, OP), drammerige wereldverbeteraar die het aan realiteitszin en zelfkritische vermogens ontbreekt.

Nederland zit tegenwoordig vol van dit soort lui. De voorbeelden van de afgelopen weken: Schoonmaakbedrijf werft Hollandse medewerkers voor Hollands bedrijf, geweldige hoax waar de Vara volledig intuinde, T-shirtjes met "ik ben marokkaan", nadat Wilders precies hetzelfde heeft gezegd wat Samson een paar jaar eerder ook al beweerde, vuurwerkdiscussie in Hilversum door Broertjes (in April), het sluiten van coffeshops en sexshops op de Wallen en ga zo maar door.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot een paar maanden geleden nog nooit van Coolcat gehoord had, maar nadat die rare Ploumen die blunder maakte door Coolcat valselijk te beschuldigen in de media was mijn interesse wel gewekt.

Dat modemerken zich profileren door te choqueren is zo oud als de weg naar Kralingen. Benneton is een typisch voorbeeld met de zoenende paus of de stervende AIDS-patient. Maar ook in de Haut-Couture is dit altijd aan de orde van de dag geweest.

Ik vind dat juist hardstikke goed. Over Benneton werd schande gesproken. Heel Italie op zijn kop. Dat zijn de statements. Hetzelfde gaat op voor Coolcat. Ieder kan het op zijn eigen manier interpreteren,maar de waarheid staat er gewoon. Het WK is puur MERDA.

Maar ja, zoals ik al zei, de gutmensch heeft een bepaald mensbeeld. Voldoet dat niet aan zijn of haar normen dan plakken we daar de sticker discriminatie op, dat geeft dan gelijk het goede gevoel, een glas, een plas en we kunnen weer onbezorgd hyprocriet gaan slapen.
mtilburg schreef: Wat is het toch vreselijk moeilijk voor sommige mensen, een beetje respect tonen voor anderen.
Ja, dat geldt met name voor de mensen van de FIFA en de Braziliaanse regering. Een minuutje stilte kan er niet af, het volk heeft honger, wordt uitgemoord, kan niet naar school of kan nauwelijks de bus betalen en wordt door een corrupte elite voor de gek gehouden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5054
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Coolcat

Bericht door quasimodo » vr apr 25, 2014 12:52

Afbeelding



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » vr apr 25, 2014 18:14

Mooi epistel weer MTilburg. En Quasimodo, ik heb geen bord voor mijn kop als ik beweer dat ik bepaalde expressies in de mode wel grappig en gedurfd vind. Maar blijkbaar ben ik volgens de gedachtenpolitie zwaar strafbaar en respectloos als ik een beetje tegen de truttigheid aanschop. Ik blijf het toch gewoon gedurfd en grappig vinden en een uitstekend uitgevoerde free publicity stunt. Voor die mening en dat feit hoor je van mij geen sorry.

Voor Mtilburg zou ik eens aanraden om eens in de VanDale te kijken om te kijken wat nu de Nederlandse betekenis is van ubermensch en gutmensch. Als jij er negatieve connotaties bij hebt en dat in verband brengt met de WOII dan kan ik daar echt niets aan doen.

Een beter voorbeeld van een babyboomer gutmensch die zich verheven voelt is er mett onderstaande quote van jouw niet geven.
mtilburg schreef: Verder denk ik dat ik een stuk ouder ben dan jij, en dat eerder beschreven tijdperk wat beter te herinneren.
De gutmensch die ik Salseros toebedacht is toch terecht????? In zijn post zet hij het gelijk op DISCRIMINATIE. Ik heb voor de gein even wat afbeeldingen in de DuckDuckGo gezet in dezelfde trant. Doe maar eens "FUCK the USA", "FUCK Russia". Allemaal DISCRIMINATIE,.......toch. Moeten we nu gelijk de H&M, Walmart en dergelijke gaan aanklagen en boycotten?????

Het naieve zit hem er gewoon in dat juist Coolcat op zoek was naar free publicity, en Salseros er vol intuint. Uiteraard helemaal politiek correct. Nou, dat kan gebeuren. Het gebeurde Pauw en Witteman ook met dat schoonmaakbedrijf. Evenals P&W tracht jij nog even een PVV linkje in te bouwen. Prachtig. Ik kan om dat soort naieviteit smakelijk lachen. Van mij mag hij (en P&W), alleen ik benoem het even. Mag Salseros ook weer anderes over denken. Vrijheid, blijheid.

Dat je provocaties oerstom vindt is je goed recht. Blijf lekker in die spruitjeslucht hangen. Ik had meer verwacht van een babyboomer die in de roaring sixties is opgegroeid. Wellicht was jij het enige brave kind in Amsterdam, maar dan nog zal je toch wel iets mee hebben gekregen van de provocaties van de kraakbeweging, de provo's, de Dijkers, de Beatles, danwel de Stones, de kleding, de huldiging van de Koningin. Allemaal oerstom en het heeft helemaal niets gebracht. Het is vaak een kleine minderheid die zijn bek opendoet en de gevestigde orde en elite wakkerschudt. De rest zijn Angsthazen (oeps, alweer een Duits woord). De hele geschiedenis hangt aan elkaar van provocaties. Blijkbaar omdat de mensen het beter willen krijgen dan het was. Blijkbaar kan het ook steeds beter, maar dat gaat altijd ten koste van de profiteurs van het systeem. Die vinden provocaties inderdaad altijd erg lastig, en proberen dmv geweld, censuur (ban maar iemand die "hypocriet" zegt, hoe durf je,- en er nog trots op zijn ook-.) en manipulatie de status quo te behouden.

Het valt bij mij allemaal in de categorie negerzoenen, jodenkoeken, Zwarte Piet discussie, massa-aangiftes en nog meer van dat soort gezeik. Maar blijkbaar mag je daar alleen maar de politiek correcte mening over uiten anders heb je een bord voor je kop.

Ik vind het allemaal prima.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5054
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Coolcat

Bericht door quasimodo » vr apr 25, 2014 18:44

Ik bedoelde dat je beide en bord voor je kop hebt. Je elkaar bestoken met ellenlange epistels om je gelijk te halen. Terwijl je elkaar overduidelijk niet kan overtuigen. Best vermakelijk hoor. En af en toe zelfs leerzaam. Als ik Salseros was zou ik ze af en toe vermanend toespreken en vooral niemand bannen. Houd het forum een beetje levend. Ga zo door. Ik vermaak me kostelijk.



muddyron
Artikels: 0

Re: Coolcat

Bericht door muddyron » vr apr 25, 2014 19:37

ik bied progresso een volledig verzorgde ,incluisief tickets uiteraard,reis aan om naar alle wedstrijden van braziliaandse elftal tijdens WK life te gaan kijken.
lekker sfeerproeven,uiteraard in een vak waar alleen brazilianen zitten,gezellig.
enige voorwaarde die ik stel is :hij moet daar met zo"n guitig geel brazilie shirt gaan zitten met het opschrift, BRAZIL MERDA.
uiteraard hoord bij deze reisaanbieding ook een ziektekostenverzekering met volledige dekking!!!!!!!!!!
overigens worden de tickets van alle volgende wedstrijden van brazilie verloot onder alle gut en ubermenschen in nederland,nu progresso helaas niet meer in staat is ze bij te wonen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » vr apr 25, 2014 20:20

Nou, Muddyron,

Bedankt voor het aanbod, maar ik sla het af. Ik ben nu naar een paar wedstrijdjes van Ceará geweest en echt gelukkig wordt je daar niet van. Zelfs met mijn Ceará uitrusting kon ik nou niet echt zeggen dat ik me op mijn gemak voelde. Wat een idioten en gajes. Blijkbaar worden die wedstrijdjes gebruikt als opwarming voor de afrekeningen tussen de diverse drugsbenden.

Met het WK wordt dat natuurlijk echt bal. Als de wedstrijden doorgaan, wat ik overigens betwijfel, dan wordt het binnen en buiten het stadion gewoon rellen. De FIFA schuift bij voorbaat al alle verantwoordelijkheid voor de veiligheid af. Lekker makkelijk. Wel kaartjes verkopen, maar het worst wezen of je gastgever in staat is om de veiligheid te garanderen.

De laatste telling aan de hand van persberichten in de Diario is dat er alleen al tijdens iedere wedstrijd in Fortaleza 20.000 man MP, Guardia Civil, leger, Guardia municipal, verkeerspolitie, Federale Politie en weet ik wat nog meer paraat zijn in Fortaleza.

20.000 man per wedstrijd.

MERDA.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Coolcat

Bericht door Ajax » vr apr 25, 2014 20:35

Progresso, sorry maar ik volg je redenering niet helemaal.

Je gooit allerlei voorbeelden op een hoop over "politiek correcte mensen", maar het ene voorbeeld lijkt wel aardig, maar het andere lijkt dan weer een voorbeeld van precies het omgekeerde.

Maar het ging over die shirts. Benetton kennen we allemaal en of je het er nu mee eens bent of niet, die akties waren van hoge "kwaliteit" (choqueren). Coolcat komt op mij over als een wat verdwaalde NL-er die (blijkbaar zonder veel kennis van Brazilië) het bijvoorbeeld grappig vind om bij zijn voetbalvereniging te komen met een shirt waar een tekst op staat die de tegenstander belachelijk maakt (irriteren). Misschien dat er daar smakelijk om gelachen kan worden en dat het in onze cultuur kan om mensen een beetje te jennen. Maar hier heb ik dit shirt maar niet laten zien. :) En ik denk ook niet dat Coolcat Brazilië als potentiële markt ziet....

Volgens mij stond er namelijk niet op het shirt dat het WK merda is. Geloof niet dat ze dat aan de kaak wilden stellen. Dus ongeacht het effect van de aktie, erg sterk komt het op mij allemaal niet over.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » vr apr 25, 2014 22:25

Ajax,

Ik denk inderdaad niet dat je Benneton kunt vergelijken met deze knipoog van Coolcat. Benneton heeft denk ik een marketingbudget wat enkele malen groter is als de omzet van Coolcat. Het enige wat ik beweer is dat Coolcat met minimale middelen het voor elkaar gekregen heeft om een heel veel gratis publiciteit te krijgen. Daarbij speelden ze meesterlijk in op de standaard reflex van de gutmensch. Het mooie is dat nu juist de gutmensch absoluut niet tot hun doelgroep behoort, zodat men niet bang hoeft te zijn voor omzetderving. Wel hebben juist de gutmenschen ervoor gezorgd dat er wederom over Coolcat wordt gesproken. Brilliant.

Verder blijf ik de opdrukken wel leuk en gedurfd vinden. Eigenlijk niet super bijzonder als je kijkt wat er in de historie van het t-shirt allemaal op die dingen is gedrukt, maar voor velen is "poep" op een geel shirtje blijkbaar genoeg om de discriminatiekaart te trekken, danwel een onvruchtbare poging te doen om een Godwin te plaatsen.

Dan heb je natuurlijk nog de gutmenschen in gradatisch. Je hebt gematigde en geradicaliseerde. Die laatste zijn de gevaarlijkste en kunnen dingen opblazen en de zaken uit het verband rukken.



Felix
Artikels: 0

Re: Coolcat

Bericht door Felix » ma apr 28, 2014 16:32

Ik heb niet alle posts in dit onderwerp gelezen. Maar als er maar iemand denkt dat hij hier in Brazilië met zo'n shirt kan gaan rondlopen dan heeft hij/zij het goed mis het zal als een grove belediging worden opgevat en met een beetje pech wordt de buitenlandse drager in elkaar geslagen. Als men zo'n shirt aanheeft bij binnenkomst in het land is het niet onwaarschijnlijk dat men op het vliegtuig terug wordt gezet want tenslotte staat ook de Braziliaanse vlag op het shirt.

Brazilianen weten best dat er veel mis is in hun land maar dulden over het algemeen erg slecht dat gringo's daarover meepraten en zich er mee bemoeien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7405
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Coolcat

Bericht door Progresso » ma apr 28, 2014 23:02

Ach Felix, verdraagzaamheid onder voetbalsupporters is maar erg beperkt. Volgens mij heeft de Ajax aanhang weer stevig huis gehouden en op kosten van de belastingbetaler weer de nodige schade aangericht. Volgens mij doe je ook geen Feyenoord shirtje aan als je je tussen de aanhang van Ajax begeeft.

Of Brazilianen echt beseffen dat er veel mis is met hun land durf ik echt te betwijfelen. Door kerk en overheid is en wordt het volk dom gehouden. De informatie over het buitenland die tot de mensen komt is via Globo en in enige mate via SBT. Globo is verschrikkelijk gekleurd, nog veel erger dan bijvoorbeeld in Nederland de NPO. Kranten en tijdschriften kunnen de mensen vaak niet lezen en begrijpen omdat ze functioneel analfabeet zijn, ondanks 20 jaar basisschool.

Ik zie ook wel dat men erg veel moeite heeft als buitenlanders, gringoes of buitenlandse media kritiek op Brazilie heeft. In de Economist kun je bijna bij ieder stukje wat maar een beetje kritisch is over Brazilie er wel de klok op gelijk zetten dat er extreem heftige reacties uit het Braziliaanse kamp komen, maar die vaak met een aantal simpele feitjes worden weerlegt.

De gemiddelde Braziliaan in Ceará heeft werkelijk geen idee wat er in de wereld speelt en hoe het land zichzelf internationaal positioneert. Doe voor de grap maar eens een test met je partner of ander Braziliaans familielid en vraag bijvoorbeeld wat hun mening is over Ukraine, de crisis in Argentinie of de achtergrond over de oorlog in Syrie. Ik durf je bijna op een presenteerblaadje te geven dat er ontwijkend wordt geantwoord omdat er totaal geen interesse is of omdat men het gewoon niet weet.



muddyron
Artikels: 0

Re: Coolcat

Bericht door muddyron » di apr 29, 2014 17:11

nou,nog simpeler,vraag eens aan een braziliaan of aan je braziliaanse partner hoeveel dagen een jaar heeft , werkelijk niemand weet dat ,dus laat staan politiek.
overigens weten ze wel alles over hun "nouvelles", zeg maar de soaps.
tja hoezo derde wereldland!



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1016
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Coolcat

Bericht door Wade » di apr 29, 2014 21:02

Haha, ik heb ooit zo eens een discussie gehad met de familie van mijn vrouw tijdens een barbeque over onweer.
Ze konden maar niet geloven dat bliksem en donder in feite hetzelfde zijn, nl. het visueel en geluidseffect van een elektrische ontlading in de atmosfeer, maar dat je de bliksem eerst te zijn krijgt omdat de snelheid van het licht hoger is dan die van het geluid.

Op zich zijn Brazilianen geen domme mensen, het niveau van onderwijs ligt gewoon belachelijk laag. Ik kan maar niet begrijpen dat de kinderen slechts een halve dag naar school hoeven te gaan en dan vraag ik me nog af wat ze daar feitelijk zitten te doen. Ze leren niet eens een andere taal. Ongelooflijk, in Ceara kan je afstuderen aan de universiteit zonder ook maar 1 andere taal (Engels/Spaans...) buiten het Portugees machtig te zijn.

En je kan hen ook alles wijsmaken, ze zijn erg goedgelovig. Een 'charlatan' (wat we in België zeggen tegen een gladde jongen) kan hen alles verkocht krijgen of alles laten geloven. En o wee als ze verkouden zijn en eens moeten niezen, want dan denken ze dat ze gaan sterven.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Coolcat

Bericht door Ajax » wo apr 30, 2014 00:06

Ajax aanhang? :) Tja, is wel opvallend dat zo vlak na die bekerfinale met dat vuurwerk er ineens een week later berichten opduiken dat er vernielingen zijn geweest. Nog niet zo gek lang geleden was dat vrijwel wekelijks nieuws, tot dat er besloten werd het niet meer te melden. :?: En zo waren er deze eeuw geen problemen meer. :?: De media spelen echt een rol en wat dacht je van registratie en camerabeelden? Natuurlijk gebeurt er regelmatig wat, maar het is aardig onder controle.

Ben wel mee eens dat het niet aan ons (NL-ers) is om te oordelen over BR :) , maar vraag me wel eens af of de gemiddelde NL-er nou echt zo veel weet van bijvoorbeeld de situatie in Venezuela of BR. En natuurlijk is het onderwijs hier minder dan in Europa. Dat is één van die punten die de mensen hier ook echt wel weten (waarom zouden ze anders zo massaal de straat op gaan toen tijdens de Confed cup?).

En een andere taal hebben ze hier helemaal niet nodig. Veel mensen die ik spreek, ook hoger opgeleiden zijn nog nooit in het buitenland geweest. Waarom zou dat moeten? Als je hier een grote (groter dan in NL) auto kan rijden een geweldig appartement hebt aan de Beira Mar met zeezicht en naar betere restaurants kan dan de gemiddelde hoogopgeleide NL-er, waarom zou je dan Engels moeten leren? Het grote verschil met NL is natuurlijk dat wij alleen maar wat kunnen betekenen in de wereld als onderdeel van een groter geheel. BR is aardig autonoom. En over die soaps gesproken, die babe uit mijn post "zoek de verschillen" is daar ook van. :)



Felix
Artikels: 0

Re: Coolcat

Bericht door Felix » do mei 01, 2014 14:06

[quote]Ach Felix, verdraagzaamheid onder voetbalsupporters is maar erg beperkt.[/quote]

Progresso, ik denk dat je nog steeds weinig van de Brazilianen begrijpt. Niet alleen voetbalsupporters zouden onverdraagzaam zijn met zo'n shirt, maar iedereen. Als je het bij binnenkomst in het land aan zou hebben is de kans groot dat je door de Polícia Federal in de cel wordt gezet en/of weer terug moet met het vliegtuig waarmee je arriveerde.
Brazilianen weten best wat er al dan niet mis is in hun land maar tolereren niet dat buitenstaanders zich daar te diep mee bemoeien.
Op het shirt wordt in feite de Braziliaanse vlag met merda besmeurd en daar is hier niets olijks aan.
Wat me ook opvalt is dat je altijd zo enorm op Brazilianen lijkt neer te kijken en op de Brazilianen blijft katten en je bent helaas niet de enige hier die zich ogenschijnlijk een übermensch temidden van de onnozelen, onwetenden en niet capabelen acht. Waarom neem je het vliegtuig niet terug naar je eigen walhallaland?



Plaats reactie