Na oranje camping nu ook Belgian camping

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Naar Brazilië uitgeweken Pulderbossenaar klaar om Belgian Camping op WK Voetbal te huisvesten

Kempenaar Kristof Arnou (34) is zót van de Rode Duivels én sinds kort eigenaar en bewoner van een paradijselijke lap grond van ruim zeven hectaren vol wuivende palmbomen naast een rivier in Brazilië. Dé ideale plek voor een Belgian Camping volgende zomer tijdens het Wereldkampioenschap Voetbal, al zegt hij het zelf, zeker als je weet dat de hotels tot 600% duurder zullen zijn.

Nee, het was niet uit een soort bijdehandse vooruitziendheid dat Kristof een terrein van zeven hectaren middenin de natuur in Jandaira kocht, op de grens van Bahia en Sergipe. "Toen ik in september naar ginder vertrok, was de kwalificatie voor het WK zelfs nog niet binnen", vertelt de Pulderbossenaar via een krakende lijn vanuit de Braziliaanse brousse. "Ik had vroeger een frituur-restaurant in Kasterlee, twee jaar met mijn ex, daarna nog anderhalf jaar alleen. Maar dat was niet echt mijn droom, dus heb ik de zaak verkocht, en ben dan beginnen reizen. In landen als Jamaica, Mexico en Costa Rica kreeg ik de smaak van het buitenland te pakken. Via de ouders van een vriendin die hier wonen, kwam ik in Brazilië terecht. De grond is hier nog betaalbaar, van 2,1 euro per vierkante meter voor een ‘gewone’ ligging tot 5,2 euro per vierkante meter voor een topligging, bovenop een berg, met een machtig uitzicht. Het is bouwgrond, maar zonder bouwverplichting. Ik ga hier een eco-camping uitbouwen."

Als trotse supporter van de Rode Duivels droomt Kristof er nu van om gastheer te worden van een Belgian Camping het komende WK. Vorige maand raakte bekend dat de prijzen van hotels in de twaalf stadionsteden tijdens het WK 600% duurder dan normaal zullen zijn. "Pas in december weten we in welke stad de Rode Duivels al zeker zullen spelen. Ik duim voor Salvador, dat op 200 kilometer, een kleine twee uurtjes rijden, van mijn terrein ligt. Maar zelfs al wordt het niet Salvador, dan blijft mijn terrein geschikt voor een Belgian Camping als uitvalsbasis om naar de matchen te gaan. Vanuit Aracaju, zo’n 137 kilometer van hier, kan je alle binnenlandse vluchten nemen, want met de auto of bus reizen in Brazilië is niet evident. Ook in Salvador is een goeie luchthaven. Ik kan zelf taxivervoer regelen vanuit de luchthavens. Het laatste stukje naar de camping kunnen ze zelfs per boot afleggen, al ligt er ook een autostrade op vijf kilometer van mijn camping."

Kristof kan een overrompeling van Rode Duivelssupporters aan. "Vanaf januari begin ik met de opbouw van mijn eco-luxecamping. Het zou een geweldige eer zijn mocht ik daar een groot Belgian Red Devils Village van kunnen maken, met een reuzenscherm om alle matchen samen te beleven. De ouders van de vriendin die hier wonen, zijn bereid om nog 400 hectare ter beschikking te stellen voor de Belgian Camping, en ze willen ook de villa’s die ze hier gebouwd hebben en verhuren ter beschikking stellen."

Wie zelf de goals van Hazard of de reddingen van Courtois wil naspelen, kan dat ook, want Kristof gaat een mini-voetbalterrein aanleggen. "Tegen het wereldkampioenschap moet alles op punt staan. Er komt een bar-restaurant met cocktails en lokaal gevangen oesters, krabbetjes, rivierkreeften, grote garnalen en vis. Vanop de steiger hier aan de camping kan je een boot huren om op de rivier of op zee te gaan vissen. Het is hier ook heel mooi om te wakeboarden of surfen."

Kristof schat dat de prijzen per persoon per nacht tussen de 15 en 40 euro zullen liggen. "Afhankelijk van de gewenste luxe. Sommige tenten zijn uitgerust met een hemelbed of met een privé-zwembad." Geen geld, als je weet dat een hotelkamer in Salvador tijdens het WK 380 euro per nacht zal kosten.

Arnou hoopt en gelooft dat het wereldkampioenschap voetbal Brazilië een boost zal geven. "Je voelt dat er vanalles beweegt in dit land. Als je ziet wat er de jongste vijf jaar allemaal werd gebouwd, val je achterover. De grondprijzen stijgen elk jaar gemiddeld met 15%."

Wie denkt dat de Rode Duivels van half juni tot half juli heel de tijd gaan zweten in Brazilië, heeft het mis. "Het regenseizoen loopt van mei tot augustus. Het kan hier dan soms de hele dag regenen. Eigenlijk zijn de allerbeste vakantiemaanden december, januari en februari."

Kristof hoopt nu maar dat iemand van de KBVB (Koninklijke Belgische Voetbalbond) snel het licht op groen zet.

Info: kristofarnou@hotmail.com of www.ak-eco-turismo.com (site in opbouw)

Kristin Matthyssen
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord ... esten.aspx
http://www.ak-eco-turismo.com/
Gebruikersavatar
maxx
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door maxx »

keep on dreaming zou ik zeggen
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Belgen verslingerd aan B&B
07:06 BINNENLAND Zeker 2000 Belgen, en naar schatting nog een stuk meer, runnen een bed & breakfast in het buitenland. Het is een droom voor velen maar rijk zult u niet worden. “Als je 7 maanden geen boeking hebt, dan is het schrapen”, zegt Cristina Smet (53, foto) vanuit Bahia in Brazilië.
Vlaams minister Pascal Smet heeft te kennen gegeven dat hij over enkele jaren een B&B wil openen in Brazilië, samen met zijn Braziliaanse man. Hij is daarmee de zoveelste Belg die de droom van een rustig, zonnig leven najaagt. Naar schatting, want precieze cijfers zijn er niet, runnen minstens 2000 Belgen een B&B in het buitenland. Tel daarbij ook nog de vele Belgen die in eigen land kamers met ontbijt verhuren, en we weten: Belgen houden van kleinschalige vakanties met persoonlijk contact.

“Voor heel wat Belgische vakantiegangers is het een kwestie van vertrouwen”, zegt Erwin De Decker, auteur van Logeren bij Belgen, onder meer in Frankrijk. “Als je bij een Belg op vakantie gaat, dan weet je dat het in orde zal zijn. ‘Belgisch’ is een kwaliteitsmerk.”
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... n-b-b.aspx
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Zo ziet de Belgische camping in Brazilië er uit

Naar analogie met het Oranjelegioen wil de KBVB ook de Belgische fans de mogelijkheid geven samen op een groot toernooi te kamperen. Om invulling te geven aan het project werd het ervaren Nederlandse bedrijf De Oranjecamping aangesproken. De KBVB zal campingformules aanbieden in minimum drie comfortniveau’s, van pure basis tot echte luxe.
Alles over de Rode Duivels op Sportwereld.be

De WK-stadions
Mogelijke tegenstanders
Op de camping zullen faciliteiten voorzien worden, waaronder vooraf opgezette tenten, sanitaire voorzieningen, lockers, catering, enzovoort.De uiteindelijke opzet van het camp hangt sterk af van de gekozen locatie.

Op het terrein van het Belgian Camp word een ‘fan embassy’ opgericht, waar de supporters terecht kunnen voor allerhande vragen. Deze ‘ambassade’ zal bemand worden door medewerkers van de KBVB, fanclub 1895 en ook consulaire medewerkers van de Belgische ambassade in Brazilië. De supporterscamping en entertainment zone zullen permanent beveiligd worden. Naast de camping zal ook een entertainment zone worden ingericht. Daar worden alle wedstrijden op groot scherm uitgezonden. De Voetbalbond voorziet dagelijks ook de nodige animatie met optredens, DJ’s, enzovoort en er zal ook Belgisch bier aanwezig zijn.
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... 131122_061

http://www.youtube.com/watch?v=yDJa4S-vsGU
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Met 4.000 naar Brazilië, maar niemand wil op camping

De Rode Duivels zullen in Brazilië van 4.000 fans steun krijgen. Op de officiële WK-camping in Rio verblijven echter maar 500 supporters, hoewel er eigenlijk voor 2.500 fans plaats voorzien was. De opbouw van het reusachtige fandorp start vandaag.
De Rode Duivels reizen op dinsdag 10 juni naar Brazilië en spelen er op 17 juni hun eerste wedstrijd tegen Algerije. 4.000 fans zullen de spelers van bondscoach Marc Wilmots achterna reizen. Een groot deel van die fans zullen meerdere wedstrijden van de Duivels volgen, een ander deel komt voor een of twee matchen. De Belgische voetbalbond is tevreden met dat aantal. ‘Wetend dat Brazilië niet naast de deur ligt en peperduur is, is dat een mooi aantal’, zegt Filip Van Doorslaer, directeur Marketing en Events bij de voetbalbond.

'Er worden zelfs bekende artiesten overgevlogen', lees alles over de Belgische invasie in Het Nieuwsblad van dinsdag 3 juni.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 2_01127608
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

do 19 jun 2014, 20:56 | 12 reacties
Zorgen om campingterrein voetbalfans in Rio

RIO DE JANEIRO -
Het is onzeker of de Nederlandse voetbalsupporters na de groepsfase hun tentje kunnen opslaan in Rio de Janeiro. Belgische fans die momenteel logeren op een campingterrein in de Braziliaanse stad hebben tal van klachten. ,,Er zijn dingen niet goed gegaan en dat proberen we nu zo goed mogelijk op te lossen'', zo liet een woordvoerder van de Nederlandse Oranjecamping donderdag weten.

Foto: ANP
De organisatie van de Oranjecamping, die in São Paulo is opgezet, heeft voor het eerst samen met de Belgische voetbalbond een terrein voor de fans van de 'Rode Duivels' ingericht. Het regent echter klachten, onder meer over het gebrek aan douches en toiletten. Het is de bedoeling dat de Belgische camping in Rio na de groepsfase wordt omgetoverd in een internationale camping, waar ook de Nederlandse fans terechtkunnen. Vanwege de problemen is dat echter op losse schroeven komen te staan.
Het Nederlands elftal heeft zich al geplaatst voor de achtste finale van het WK. Oranje speelt dan in Belo Horizonte, dat op een uur vliegen van Rio ligt, of het noordelijk gelegen Fortaleza.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2276 ... ing__.html
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Camping van Rode Duivelsfans in Brazilië is levensgevaarlijk (video)
19/06/2014 om 08:59 - Bijgewerkt om 10:42
De supporters van de Rode Duivels die naar Brazilië getrokken zijn, zijn absoluut niet te spreken over Devillage, de camping in Recreio dos bandeirantes bij Rio de Janeiro. Voor zo'n honderd fans is het verblijf zelfs ronduit gevaarlijk, zo stelde het VTM-nieuws ter plaatse vast. Zij slapen onder een tot op de draad versleten en verroeste metalen constructie. Verschillende supporters eisten al een andere tent of zijn zelfs vertrokken om de rest van hun verblijf op hotel te overnachten. Ze zijn niet van plan om zich zomaar bij de situatie neer te leggen en verschillende supporters hebben een advocaat gecontacteerd om te onderzoeken welke stappen ze kunnen ondernemen tegen de organisatie. Bekijk de beelden van VTM.
http://sportmagazine.knack.be/sport/men ... 24693.html
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Belgische fans woest over vieze WK-camping in Brazilië

Er waren al te weinig douches en toiletten voor 50 supporters en nu zijn ze met 500 in de Devillage, de Belgische camping in Rio. De fans zijn woest en eisen massaal hun geld terug, meldt Het Laatste Nieuws vandaag.

We hebben 4.500 euro per persoon betaald en niets van wat beloofd werd, is hier aanwezig: ondermaats sanitair, geen wifi, geen stroom
WK-fan in Devillage

© belga.
Toen ze nog met een handvol waren, klonken de supporters in de Devillage nog monter en opgewekt: 'Ja, de accommodaties op de camping zijn ondermaats. Er zijn te weinig douches, de toiletten zijn smerig, er is geen internet en de veiligheid laat te wensen over, maar de zon schijnt en we gaan er het beste van maken.'

Nu er na de match tegen Algerije honderden Belgische fans zijn bijgekomen en de gebreken nog steeds niet verholpen zijn, is de sfeer uiteraard gekanteld. Gisteren stonden voortdurend groepjes boze supporters te klagen aan de receptie van de Devillage. Sommigen pakten zelfs hun koffers en riepen nog na dat ze de rekening zouden sturen, anderen probeerden uit de impasse te geraken door met de plaatselijke verantwoordelijken te praten.

4.500 euro per persoon
'Probeer nu nog maar eens andere logies te vinden in Rio', vertelden Peter Christiaens en Marco Deridder. 'Dat wordt een onbegonnen zaak, alles zit vol. We gaan dus noodgedwongen blijven, maar laat het duidelijk zijn: dit kan écht niet. We hebben 4.500 euro per persoon betaald en niets van wat beloofd werd, is hier aanwezig: ondermaats sanitair, geen wifi, geen stroom, vanmorgen geen koffie, de lijst is eindeloos... De Koninklijke Belgische Voetbalbond mag vast en zeker een schadeclaim van ons verwachten.'

Bij Houthalenaar Geert Gerits (40) kan er zelfs geen lachje meer van af. Hij laat de pyloon zien waarop het dak rust waaronder een vijftigtal 'luxe tenten' zijn geplaatst. 'Gewoon met je vinger in peuteren en het verroeste metaal komt er zo vanaf. Dit is de steunbalk waarop die hele constructie van enkele duizenden kilo's rust. Als dit naar beneden komt, vallen hier doden, zo simpel is het. Ik begrijp niet dat de Voetbalbond dit allemaal laat gebeuren. Dit is geen luxecamping zoals beloofd, dit heeft veel meer weg van een vluchtelingenkamp. En dan overdrijf ik echt niet.'
http://www.ad.nl/ad/nl/1045/WK-voetbal/ ... l?show=art
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Stijn in Rio: "Ben ik echt in een vluchtelingenkamp terechtgekomen?"
Stijn Vlaeminck − 20/06/14, 07u11

© belga. De Belgische supporterscamping Devillage.
DM STUDIO BRASIL Studio Brussel-presentator Stijn Vlaeminck presenteert elke middag op de radio het programma Studio Brasil, live vanuit Rio de Janeiro. Als zijn werkdag erop zit schrijft hij een blog, over wat hij zag, las en beleefde.


© rv.
Studio Brusselpresentator Stijn Vlaeminck blogt dagelijks vanuit Brazilië.

Colombia en Ivoorkust herinneren de supporters er weer even aan waarom ze hier zijn. De Copa Mundial
18.21 uur. Braziliaanse tijd. In België is het nu 23.21 uur. Ik scrol routineus door de krantensites. Tot mijn verbazing lees ik dat ik al 8 nachten op een levensgevaarlijke camping slaap. Verwijzingen naar Auschwitz worden niet geweerd. Ik wrijf me in de ogen. Ben ik echt in een vluchtelingenkamp terechtgekomen? Valt nogal mee dan. Havaianas aan de voeten. Kokosnoten met rietjes. Frietjes als ik wil. Chill.

Vandaag ziet Rio de Janeiro er wel onheilspellend uit. Winterse regengril. Het waterpeil stijgt. De hoge golven zijn nog hoger. Surfers paradise. Het waterpeil stijgt ook in Devillage. De roes van de overwinning raakt uitgewerkt bij enkele supporters. Journalistieke gieren cirkelen rond. Op zoek naar de goede quote. Of beter: op zoek naar een wervende kop. Juicy and smelly. Snel gevonden: "Dat is hier erger dan in een vluchtelingenkamp."

All right. Weg nuance. Maar de mensen lezen dat graag. De zenuwen bij de Nederlandse organisatoren zijn strak gespannen. "Hoe kunnen we die Belgen nu toch wat tevreden maken?" Er zijn fouten gemaakt. Maar je kan ze niet verwijten dat ze hun best niet doen. Om 9 uur deze ochtend kwam de grote baas van de Oranjecamping met een mededeling. Aanbod: gratis excursie, prijsverlaging van het bier met 25 cent en een happy hour.

Damage control. Meer is het niet. Boegeroep weerklinkt bij enkelingen. Camera's draaien op volle toeren. Focus op die enkelingen. Met de kostprijs van een pint van 2,25 euro te verlagen naar 2 euro krijg je natuurlijk geen stabiele wifi. Gemor: "Altijd hetzelfde met die Ollanders. Doar kunde geen zakes mee doen. Nie te vertrouwen." Het regent steeds harder. De zoveelste koude douche. Plassen worden vijvers. Tenten gaan net niet drijven. La tristesse Brésilienne.

Colombia en Ivoorkust herinneren de supporters er weer even aan waarom ze hier zijn. De Copa Mundial. Intussen is er crisisoverleg. Rond de tafel: organisator Oranjecamping, vertegenwoordigers van de KBVB en enkele bewoners van Devillage. Er volgt een tweede mededeling. De Oranjecamping nv betaalt alle fans die in Devillage verblijven 50 euro per nacht terug. Applaus. Gratis bier. Glimlachende Belgen. De barbecue gloeit. Mals vlees druipt op hete kolen.

De regen gaat onverminderd verder. Maar morgen schijnt de zon. Depois da chuva vem a luz do sol. Want Jesus the Redeemer waakt nog altijd over Rio en haar campings.
http://www.demorgen.be/dm/nl/7136/WK-vo ... omen.dhtml
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Gedupeerde supporters Devillage, ga niet zomaar in op schadevergoeding'
20/06/2014 om 19:03 - Bijgewerkt om 19:03
De Belgische voetbalsupporters die in Brazilië verblijven in het fandorp Devillage, hoeven de aangeboden schadevergoeding niet te aanvaarden als ze die onvoldoende vinden. Dat zegt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie zal ervoor zorgen dat de Belgen ter plaatse over hun rechten geïnformeerd worden.

'Gedupeerde supporters Devillage, ga niet zomaar in op schadevergoeding'
Devillage in Recreio dos Bandeirantes bij Rio de Janeiro © Belga

'Onderteken geen documenten waarin u verklaart akoord te gaan met compensatie,' zo zegt Test-Aankoop.

Klachten

Er zijn de voorbije dagen veel klachten binnengekomen van ontevreden Belgische supporters die veel geld hadden betaald voor een verblijf op de Braziliaanse camping. Het supportersdorp bleek namelijk een pak minder luxueus dan hen was voorgehouden. Zo zijn er onvoldoende sanitaire voorzieningen en is er geen wifi en te weinig elektriciteit aanwezig.

Nadat de Belgische voetballiefhebbers daarover hun beklag hadden gemaakt, werd hen een schadevergoeding van 50 euro per persoon per nacht aangeboden.

Advies

Test-Aankoop benadrukt dat de mensen die de tegemoetkoming onvoldoende vinden, niet verplicht zijn om die te aanvaarden.

De Braziliaanse zusterorganisatie Proteste zal daarom aan de ingang van de camping een standje opzetten om de Belgen over hun rechten te informeren.

Er wordt ook een brochure verspreid waarin de supporters wordt aangeraden om geen document te ondertekenen waarin ze verklaren akkoord te gaan met de aangeboden compensatie.

Ook wordt aanbevolen om zo veel mogelijk bewijsmateriaal van de problemen te verzamelen, bijvoorbeeld door video's of foto's te maken.

Belangrijk is ook dat er een document met alle klachten wordt opgesteld, dat ondertekend wordt door een vertegenwoordiger van de reisorganisatie op de camping zelf.

Ten laatste een maand na de terugkeer in België moet dan een aangetekende brief worden gestuurd om de klacht te bevestigen en een schadevergoeding te eisen. (Belga/KVDA)
http://sportmagazine.knack.be/sport/men ... 59943.html
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Na oranje camping nu ook Belgian camping

Bericht door quasimodo »

Plaats reactie