Cachaça! <hik>

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Cachaça! <hik>

Bericht door Salseros » vr feb 15, 2008 20:22

Tijdens mijn vakantie afgelopen Januari heb ik een hele mooie excursie gemaakt naar Guaramiranga. We hebben een suikerrietplantage bezocht en zoals jullie misschien wel weten wordt daar cachaça van gemaakt, de nationale drank van Brazilie. We mochten bij deze plantage een shotje van achterover gooien (in 1 keer natuurlijk) en persoonlijk vond ik het niet te drinken.

Het is natuurlijk wel leuk als je snel en goedkoop dronken wil worden, een fles kost immers slechts 3 reais en ik denk niet dat je die opkrijgt!

Wie van jullie heeft dit ook weleens gedronken en wat vinden jullie ervan? Goede/slechte ervaringen?

Hier nog wat achtergrondinformatie:
http://www.drinkblog.nl/2006/05/caipirinha_en_c.html

Hier nog een mooie foto van een aardige selektie:

Afbeelding



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » vr feb 15, 2008 20:50

Ik drink geen alcohol dus ik weet het niet.



Gast
Artikels: 0

Bericht door Gast » vr feb 15, 2008 21:06

Ik heb het in mijn begintijd een paar keer gedronken, na een of 2 limonadeglazen vol, die mij altijd glunderend overhandigd werden, kon ik me doorgaans nog maar weinig herinneren. Maar, ik stopte het spul later wel altijd in mijn benzineaansteker die er prima op functioneerde. Ik ruik nu nog wel eens aan een cachaçafles en krijg dan meteen een koude rilling met bijbehorend kippevel.

Cachaça mag wel de nationale drank van Brazilië genoemd worden, volgens mij zou dat eerder koffie zijn en daarna bier, maar ik zie het vanwege die goedkope prijs en het absolute gebrek aan kwaliteit meer als een nationale plaag. Bericht aan de pinga aficionados: er wordt ontzéttend veel gerotzooid met dit bocht, veel vervalst, veel is gewoon vermengde alcohol.

Cachaça is voor een aantal arbeiders hun ontbijt, het heeft zeer veel geweld tot gevolg, veel moorden, huiselijke ruzies met geweld, verkeersongelukken etc. etc. Als je dan per se iets wilt gebruiken, steek dan toch liever een rustig jointje op. Over cachaça niets dan slechts!



JimVe
Artikels: 0
Berichten: 629
Lid geworden op: vr jul 06, 2007 22:34

Bericht door JimVe » za feb 16, 2008 00:08

Deze keer ben ik het met je eens Flecha, De nationale drank valt vies tegen. Alleen de reuk al is gruwelijk. Drank voor de arme man.

Caipirinha? Nee dank je wel, doe maar een caipiroska (met vodka, liefst Bols, de Schmirnoff zijn ze nu ook al aan het vervalsen) en liefst niet met lemon, dat tast je maag aan, liever met kiwi of zo.



fernando
Artikels: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do dec 13, 2007 11:46

Bericht door fernando » za feb 16, 2008 01:47

Ik denk dat hier ook geldt:smaken verschillen.
De een houdt van spruitjes, de ander kotst ervan.
Zelf laat ik vaker de Remy Martin staan omdat ik meer zin heb in een "pinga".
Dus "drank voor de arme man" gaat hier niet op.
Ik zal niet ontkennen dat het voor veel Brazilianen wel de snelste en goedkoopste manier is om de realiteit te ontvluchten.
Heb onlangs enkele heerlijke cachaca's uit Minas cadeau gekregen.
Mijn favoriet is en blijft echter de Mulata Boa uit Bahia.
Haal regelmatig een voorraadje op bij de alambique aldaar.
Hierbij een impressie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZHZETODR



Gast
Artikels: 0

Bericht door Gast » za feb 16, 2008 02:40

Jij hebt de optie de katerloze Remy Martin in de kast te laten staan. Voor velen is dat smerige en in 80% van de gevallen vervalste pinga bocht de enige vermeende optie. Vermeende optie want het is allemaal rotzooi waaraan geen positieve kanten zitten, ook niet aan de Remy Martin. Het is ook geen kwestie van kiezen tussen spruitjes, andijvie, rode kool of doperwtjes, het gaat niet om de smaak maar om de sociale ellende die door de alcohol veroorzaakt wordt en het probleem van de volksgezondheid dat er aan verbonden zit.
En de het motief van de arme drank voor de man, maar ook voor de vrouw, gaat weldegelijk op want die moeten het met de meest verwoestende versies doen.



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Bericht door rap » za feb 16, 2008 05:54

Klopt Flecha, de grrotste armoedzaaier hoeft hier maar 5 minuten te bedelen om een liter cachaca te kopen en daarna als een bezopen mongool de rest van de dag iedereen te vervelen en de gekste dingen uit te halen.

Vanavond weer op de Beira Mar straatkinderen die een auto beroven en niemand die er wat doet, want straatkinderen hier zijn heilig die mag je niet aanraken, niet slaan, ze mogen jou wel kapotschieten maar jij mag niks doen.

Ze zijn met een nieuwe wet bezig om in ieder geval vanaf 16 jaar ze in een inrichting te stoppen, want kinderen van 12 krijgen een draai om de oren en worden weer thuis gebracht met de mededeling...nooit meer doen hé!!!



Gebruikersavatar
pablito
Artikels: 0
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jul 08, 2007 18:24

Bericht door pablito » za feb 16, 2008 07:42

Lekker spul, die cachaca, ik dacht mijn vrouw te verrassen van de week.
Dus een fles van die rommel mee genomen uit de supermarkt, en wat denk je...................krijg ik een preek, dat die troep alleen door de arme mensen gedronken wordt, om zo snel mogelijk dronken te worden.
En inderdaad, ik kreeg het niet weg-gespoelt, ook niet met diverse limonades.
Dus heb ik het maar in de bunkers gedondert, en ik moet zeggen, de motor loopt er prima op.


des te groener, des te zwemt ie!

Wade
Artikels: 0
Berichten: 1016
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Bericht door Wade » za feb 16, 2008 12:06

zit er dan zoveel verschil op Cachaça en bv. Cubaanse rum (die dacht ik ook van suikerriet wordt gemaakt)?



Gebruikersavatar
Ferry
Artikels: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di nov 13, 2007 18:51

Bericht door Ferry » za feb 16, 2008 12:25

Ik heb Cachaca ook eenmaal gedronken, en nooit meer, wat een bocht is dat, en inderdaad wordt dat gedronken meestal door de arme brazilianen om de werkelijkheid te ontvluchten. Ik hou me wel aan het bier daar, kan weinig mee geklooid worden, en het is beter voor me maag.



Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

Bericht door maxx » za feb 16, 2008 13:21

allemaal gelul er is wel degelijk cachaça van goeie kwaliteit,de kunst is van het goedje met mate(niet in de betekenis van vrienden)te drinken en dan begin je er niet van te moorden of zo,en met de juiste cachaça is er wel degelijk goede caipirinha te maken MET LIMOEN zonder je maag naar de kloten te helpen,alles in de juiste proporties en het komt wel goed. scholl,proost,gezondheid!



JimVe
Artikels: 0
Berichten: 629
Lid geworden op: vr jul 06, 2007 22:34

Bericht door JimVe » za feb 16, 2008 13:52

's Morgens vroeg zie je vaker een groepje mannen straalbezopen op de stoep zitten. De hele nacht alleen maar zuipen, uit de fles, want geld voor zelfs plastic bekertjes hebben ze niet.
De allergoedkoopste bocht, uit plastic flessen,ik geloof kolonial of zoiets heet het.

Ik snap ook niet Wade dat het zo verschilt van rum, het heeft zo'n rara bijsmaak, ook de betere merken zoals 51, Ypioca en Velho Barreiro.



fernando
Artikels: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do dec 13, 2007 11:46

Bericht door fernando » za feb 16, 2008 17:54

Ben het met Maxx eens.
Zoals met alles heb je gebruikers en misbruikers.
Ik reken mezelf tot de eerste categorie.
In Brazilie heb je veel misbruikers.
51 een van de betere merken?
Ik maak er niet eens een caipirinha mee.
Dreher cognac of Natasha Vodka is net zo'n bocht.
Mata Verde, Coracao de Minas of Mulata Boa zijn goed puur te drinken.
Je moet er alleen van houden, net als jonge jenever.
En geen hele fles in je uppie opzuipen.
Als je het puur niks vindt zal je het zo misschien wel pruimen:

Afbeelding



Plaats reactie