Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Bericht door Progresso » zo jun 09, 2013 20:10

Even uit respect voor het 3-jarige jochie even een apart draadje opgezet.
Bert schreef:Wat betreft deze 100 Nederlanders. Ik denk dat je je hierin aardig vergist... zijn er vele malen meer.
Ja, dat vraag ik me nu al een hele tijd af. Hoeveel Nederlanders zouden er nu echt (semi)-permanent in Ceará wonen. Ik heb een jaartje geleden eens voor de gein een spreadsheetje gemaakt met alle LinkedIn profielen, facebookjes, fora-profielen, informatie van onze ambassada, visatoewijzingen Braziliaanse ambassade in NL, Policia federal, consul, bekenden enz. Wellicht als je de kinderen van de emigranten en de half-illegale pensionado's meeneemt dat je op enkele honderden komt. Het moeilijkste te achterhalen zijn de Nederlanders die zich enigszins hebben teruggetrokken en niets met andere Nederlanders van doen willen hebben.

Het zijn er in ieder geval zeker niet meer als duizend.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Bericht door Wade » zo jun 09, 2013 22:14

Moeilijk te achterhalen, omwille van de redenen die je zelf al aangeeft. Tenzij je inzage krijgt in de officiële data.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Bericht door Progresso » ma jul 22, 2013 14:53

Bron: Delegacia de Imigraçã

146 Belgen en 477 Nederlanders in Ceará. De statistieken mag je met een korreltje zout nemen. Remigratie wordt nauwelijks goed geregistreerd. Ondertussen overlijden er ook nog wel wat Nederlanders met verblijfsvergunning.

Het bestandje met ALLE namen ligt zoals te doen gebruikelijk bij de overheid gewoon op straat. Enigszins vergelijkbaar met dit lijstje. Tot zover weer de door enkele zo veel geroemde "privacy".

Amerikanen: 2907
Portugezen: 2475
Italianen:2074
Duitsers: 1236
Fransen: 1033
Spanjaarden: 784
Guinee-Bisauers: 754
Argentijnen: 667
Kaap-Verdianen: 557
Nederlanders: 477
zwitsers: 387
Zuid-Koreanen: 357
Chinezen: 288
Canadezen: 213
Japanners: 187
Belgen: 146
Cubanen: 117
Oostenrijkers: 106


Volgens de IBGE Census leefden er in 2010 (data uit 2009) in Ceará 6000 buitenlanders. Vier jaar later zie je dat er bijna 14.000 buitenlanders in Ceará wonen. De Zuid-Koreanen zitten bijna allemaal in Pécem, waar al die Amerikanen zitten vraag ik me wel af.



dutchman
Artikels: 0

Re: Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Bericht door dutchman » ma jul 22, 2013 17:09

Telkens vraagt men of ik (noord) Amerikaan ben. Die moeten dus ergens zitten maar heb er nooit een ontmoet...
In Fortaleza (en omgeving) ken(de) ik drie Nederlanders zo uit mijn hoofd, eentje was een jaar terug overleden.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Bericht door Bert » ma jul 22, 2013 17:32

dutchman schreef:Telkens vraagt men of ik (noord) Amerikaan ben. Die moeten dus ergens zitten maar heb er nooit een ontmoet...
In Fortaleza (en omgeving) ken(de) ik drie Nederlanders zo uit mijn hoofd, eentje was een jaar terug overleden.
Ik vermoed dat deze Noord Amerikanen, voor een groot deel althans, gewoon Brazilianen en Portugezen zijn. Bijvoorbeeld kinderen van Brazilianen die in Noord Amerika wonen ( of gewoond hebben). Ik vind dat aantal anders moeilijk te verklaren.
Verder zullen er wellicht een handje vol studenten hier studeren en wellicht wat personeel van grote Multinationals.

Ik kom in ieder geval zowel zakelijk als privé geen Amerikanen hier tegen. Wel veel Brazilianen die op reis gaan naar Amerika maar dat is een ander verhaal.

Bestaat er eigenlijk een soort internationaal Fortaleza forum?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hoeveel Nederlanders leven er in Fortaleza

Bericht door Progresso » ma jul 22, 2013 18:21

Die Amerikanen zijn mij ook een raadsel. Die andere cijfers lijken mij redelijk te kloppen.

Ik denk dat het een aantal dingen kunnen zijn:

1. De Amerikanen houden zich zeer strak aan het advies van hun ambassada: Keep a very low profile
2. Het zijn allemaal agenten van het NSA Prism programma
3. Een aantal grote Amerikaanse Oil & gas bedrijven heeft een speciale deal gemaakt met de immigratiedienst en laat hun medewerkers ipv de volledig overbelaste immigratiediensten in Rio/SP de boel via Ceara lopen.

Ik zal het voor de gein op Gringoes.com vragen.



Plaats reactie