Canindé

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
JimVe
Artikels: 0
Berichten: 629
Lid geworden op: vr jul 06, 2007 22:34

Canindé

Bericht door JimVe » za jan 19, 2008 04:54

Canindé

Klein plaatsje 113 km vanaf Fortaleza, anderhalf uur met de auto en totaal onbekend (als ik zo op internet kijk).

Een kennis van mij vroeg me mee te gaan naar Canindé. In het verleden had een familielid een ziekte en mijn kennis bad tot Sao Fransisco en beloofde de heilige dat hij elk jaar naar Canindé zou gaan om te bedanken.

Zijn wens kwam uit en hij gaat er elk jaar naar toe.

Eenmaal onderweg zag ik mensen naast de weg staan met opgestoken handen. Ik dacht dat het lifters waren.
Nee, het waren bedelaars langs een snelweg (?????) Arme lui zo te zien en het werden er steeds meer.

Ik vroeg aan mijn kennis waarom die mensen hier langs een snelweg staan te bedelen. "Er zijn meer mensen zoals ik die een belofte deden, zoals elk jaar naar Canindé terug te keren en arme mensen onderweg te helpen"

Honderden bedelaars zag ik naast de snelweg. Regelmatig stopte auto's of bussen die geld of voedsel aan de bedelaars gaven.

Eenmaal aangekomen in het stadje valt het huisenhoge standbeeld van de heilige Sao Fransisco nvanaf 10 km al op.
Eenmaal in het drukke centrum gingen we de kerk bezoeken, omringd door honderden kraampjes met beeldjes, voedsel, drank, kleding etc. In de kerk hangen er duizenden foto's van mensen (ook huisdieren) aan de muur die spectaculair genezen zijn. Vele mensen laten een houten replica maken van hun ledemaat dat wonderbaarlijk genezen is en gooien dat in grote bakken in de kerk. duizenden houten benen, armen, hoofden etc. in 5 grote bakken van 5 bij 5 bij 2 hoog schat ik.

Harde muziek in de kerk die tjokvol zat op een zaterdagmorgen en alle bars en eettentjes vol, parkaarplaatsen overvol en flinke handel in werkelijk alles wat te koop was.

De terugreis was van hetzelfde laken een pak. Honderden bedelaars hopend op een stoppende auto.

Elkjaar op 8 oktober (geloof ik, de datum weet ik niet zeker) is de feestdag van Sao Fransisco en loopt het er storm (wil je niet weten als je ziet dat het op een gewone zaterdag al tjokvol zit).
Vroeger toen er nog geen verharde weg was kwam er een ware volksverhuizing op gang op 8 oktober naar Canindé. Mensen lopend, op de fiets, in de bus allemaal opweg om hun belofte in te vullen.

Zelfs mensen die op hun knien de 113 km aan het afleggen waren, ze hebben schijnbaar ooit een genezing gevraagd en beloofd elk jaar de 113 km op hun knien naar Canindé af te leggen. Gelukkig voor hun waren (zijn) er bussen met monnikken die op en neer pendelen en de mensen op hun knien in de bus weten te praten, monnikken zijn ook een beetje heilig en weten zo de mensen te overreden.

Is het iets om te gaan bezoeken als toerist? Ik denk het wel. Vanuit Fortaleza gaat er elke 10 minuten een bus, de kerk is wonderschoon, de hele sfeer is echt een bezienswaardigheid.

Meer leesvoer/foto's hier: http://www.caninde.ce.gov.br/



Charly
Artikels: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: za jan 26, 2008 03:06

Bericht door Charly » ma jan 28, 2008 21:38

Ik ben ook afgelopen september daar geweest. Mijn vriendin komt er vandaan en we zijn er naar toe geweest ter ere van de Festa Sao Fransisco. Ik vind het een leuke en gezellige stadje. Het is typisch Braziliaans en alles is daar goedkoop (8 personen volop eten en alcohol drinken voor nog geen E 20,-).

In juni ga ik er weer heen voor een paar daagjes. We gaan met de bus (Canindé tours) voor slechts 15,- Reias met airco, dvd en heerlijke stoelen.



Plaats reactie