Dumpprijzen onroerend goed Natal

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dumpprijzen onroerend goed Natal

Bericht door Progresso » do mei 23, 2013 14:24

Wat een prijzen worden er soms gevraagd. R$160K voor een MCMV op een plotje van het formaat kinderpostzegel.

Even heel grof gerekend:

Stel je hebt een bruto renda van R$3000 per maand en je koopt een huis van R$160.000 en je kunt bij Caixa een hypotheek met een looptijd van 35 (!) jaar krijgen betaal je per maand R$1306. Tel daarbij op de kosten voor verzekering, water, licht, condominio en onderhoud ben je minimaal R$1700/mnd aan woonlasten kwijt. Hou je voor twee personen R$1300/mnd over. Dan moet je nog IR betalen, auto/motor, kleding, eten, drinken enz, enz.

Ik ben die linkjes even doorgelopen en gekeken hoeveel huizen er nu daadwerkelijk in de beide wijken te koop zijn voor een prijs tussen de 130.000 en 170.000. Ik kwam op een totaal van 43. Er zullen heus wel meer huizen te koop staan in beide wijken (zo slecht zijn die wijken overigens nou ook weer niet, ik zou er ook zonder problemen kunnen wonen), maar echt een overweldigend aanbod is er nu ook weer niet.

Ach, de toekomst zal het leren. Ik zelf denk dat de boel nog wel langzaam een paar jaar door blijft stijgen. Het lijkt erop dat de prijzen momenteel even een adempauze nemen, maar dat de boel crashed geloof ik niet.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Dumpprijzen onroerend goed Natal

Bericht door Bert » zo jun 16, 2013 05:17

@ Progresso

Ken jij sites van betrouwbare ontwikkelaars die appartementen in aanbouw en op afbetaling aanbieden. Ik weet het, er zijn er tientallen maar welke goed bekend staat is mij onbekend.

Er staan in Messejana ook diverse van zulke huisjes te koop tussen de 40k en 60k. Een idee om wellicht her in te inversteren. Zullen toch makkelijk te verhuren zijn voor 300-400 R$

http://www.bomnegocio.com/ceara/grande_ ... 776571.htm?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dumpprijzen onroerend goed Natal

Bericht door Progresso » zo jun 16, 2013 15:49

Bert schreef:@ Progresso

Ken jij sites van betrouwbare ontwikkelaars die appartementen in aanbouw en op afbetaling aanbieden. Ik weet het, er zijn er tientallen maar welke goed bekend staat is mij onbekend.
Betrouwbare ontwikkelaars. Hmmm, moet ik even nadenken.
Bert schreef:@ Progresso

Er staan in Messejana ook diverse van zulke huisjes te koop tussen de 40k en 60k. Een idee om wellicht her in te inversteren. Zullen toch makkelijk te verhuren zijn voor 300-400 R$

http://www.bomnegocio.com/ceara/grande_ ... 776571.htm?
Investering: 45K, daar komen nog kosten van cartorio en altijd wat onverwachte kosten bij, dan nog kosten om de boel verhuurbaar te maken, dus je zit al snel op zo'n 55K. Als je rekent met een minimaal rendement van 0.5%/maand (anders kun je het geld beter op de bank zetten), dan moet de huur toch minimaal op R$275 zitten. Het echte rendement uit de waardestijging van een dergelijk huisje lijkt me moeilijk. Kocht je dit vijf jaar geleden voor zeg R$15K, geloof ik absoluut niet dat dit de komende vijf jaar nog eens drie keer over de kop gaat. Hopelijk houd de waardestijging de inflatie van 7% per jaar bij. Ik zou het niet meer doen.



Plaats reactie