energie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
bart rottiers
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:08

energie

Bericht door bart rottiers » zo dec 30, 2012 15:08

hey had eens een vraagje heb een appartement gehuurd waar met een max. van 10 kwh p/d) is inbegrepen.
maar hoeveel is dat nu eigenlijk? voldoende om snachts de airco te laten draaien of....
groetjes



Ruud
Artikels: 0
Berichten: 63
Lid geworden op: di dec 11, 2007 15:21
Locatie: Amsterdam

Re: energie

Bericht door Ruud » zo dec 30, 2012 15:30

Volgens mij is de airco juist de grootste energieverbruiker. Als je die gaat gebruiken red je het niet met 10 kwh.
In Fortaleza wordt iedere maand afgerekend op basis van het werkelijke verbruik.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: energie

Bericht door Salseros » zo dec 30, 2012 16:09

Ik gebruik amper de airco in een apt, ventilator is voldoende, dan weet je ook zeker dat je er niet overheen gaat. Laatste keer had ik in 2 weken de airco misschien in totaal 4 uur aangehad, had ook incl 10kwh en niets hoeven bij te betalen in ieder geval.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

bart rottiers
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:08

Re: energie

Bericht door bart rottiers » zo dec 30, 2012 16:15

als het appartement goed geventileerd is heb je het eigenlijk niet nodig he.
kan er ook ni goed tegen beging er van te hoesten.



Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: energie

Bericht door Ned Evangelico » zo dec 30, 2012 18:21

Het verbruik van een airco verschilt per airco (oud of nieuw), het aantal graden dat je instelt (nieuwere modellen - split), de M3 ruimte die je wilt koelen en de isolatie van de ruimte. Vb - Voor een kleine ruimte van ongeveer 50M3, verbruik ik voor het koelen tot 26 graden ongeveer 0,8 Kw/h. Hier in Jericoacoara schommelt de energieprijs rond de RS 0,53/Kw. - wat de prijs dus op RS 0,42 per uur brengt. Voor iedere graad hoger of lager verandert het energie verbruik met ongeveer 0,1 Kw. Met bovenstaand voorbeeld kom ik dus met 6 uur airco verbruik per dag (of nacht) op RS76,98 per maand.
Heb je in ieder geval een indicatie...



bart rottiers
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:08

Re: energie

Bericht door bart rottiers » ma dec 31, 2012 21:02

bedankt voor de informatie
groetjes



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: energie

Bericht door Bert » za jan 05, 2013 00:15

Ned Evangelico schreef:Het verbruik van een airco verschilt per airco (oud of nieuw), het aantal graden dat je instelt (nieuwere modellen - split), de M3 ruimte die je wilt koelen en de isolatie van de ruimte. Vb - Voor een kleine ruimte van ongeveer 50M3, verbruik ik voor het koelen tot 26 graden ongeveer 0,8 Kw/h. Hier in Jericoacoara schommelt de energieprijs rond de RS 0,53/Kw. - wat de prijs dus op RS 0,42 per uur brengt. Voor iedere graad hoger of lager verandert het energie verbruik met ongeveer 0,1 Kw. Met bovenstaand voorbeeld kom ik dus met 6 uur airco verbruik per dag (of nacht) op RS76,98 per maand.
Heb je in ieder geval een indicatie...
Ik ben ook op zoek naar een airco (split model) Welke merken zijn duurzaam en zuinig en makkelijk te krijgen in Ceara?



Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: energie

Bericht door Ned Evangelico » za jan 05, 2013 13:21

Ik heb zelf een Consul 12.000 btu/h. Deze is denk ik wel gescikt voor een behoorlijke slaapkamer of woonkamer. Ik gebruik hem zelf voor boven beschreven ruimte, die op 25 graden, binnen een minuut al een perfecte koeling aan de ruimte geeft. Consul valt samen met Brastemp onder Whirlpool - gewoon goed spul. Deze airco was RS 900 (gekocht in São Luis). Hier moet je wel nog de installatiekosten bijrekenen (niet door een prutser laten doen - ze moeten goed afgesteld worden) - RS 200/RS 300. Voordeel van een split is het geluid - je hebt die grote koelbak nu buiten je huis. Ik zou wel aanraden om de airco nieuw te kopen.

Het is zeker zo dat een ventilator hier aan de kust (Fortaleza e.o.) meestal wel voldoende is. Maar het is wel fijn als er een ruimte in huis is waar je je af en toe even aan de hitte kan onttrekken...

http://www.consul.com.br/Home/ArCondici ... itBemEstar



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: energie

Bericht door Bert » zo aug 04, 2013 04:35

Ik heb nu zo'n 3 maanden 2 Samsung Split Inverter 9000 BTU airco's. Gebruik het apparaat gemiddeld 10 uur per dag voor in de slaapkamer en kantoor.

Gemiddelde energierekening van 110 reais voor het hele huis per maand. Voor de airco was het gemiddeld gebruik
zo'n 80 reais per maand. Slechts een verschil van 30 reais dus. Temperatuur staat op 25 graden. Lager krijg je het echt koud van.

Enfin heb vroeger wel eens 200 reais betaald voor energie toen ik een maandje een appartement huurde op de Beira Mar en 's nachts af en toe de airco aandeed ( raam model ). Ben toen een poot uitgetrokken of die krengen slurpen energie.

Mijn advies koop een inverter. Die slaat niet af zoals de conventionele airco's maar draait op een lagere snelheid door
als de ingestelde temperatuur is bereikt.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: energie

Bericht door Bert » zo aug 04, 2013 15:54

mtilburg schreef:
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een "inverter" ook in omgekeerder richting werkt, dus als verwarmer. Dat
Ik heb een inverter airco die alleen koelt. Samsung heeft ook modellen die ook verwarmen. Deze zijn iets duurder. Installatie v/d airco in Fortaleza door een erkend bedrijf kostte mij 300 reais per stuk.



Plaats reactie