Forró in de TOP 40!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Salseros » za jan 28, 2012 12:29

Hier nog een alternatieve komische "cearense" versie... "aff aff se eu te pego" :lol:



New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door McAroni » zo jan 29, 2012 00:10

Ik moest even opzoeken wat Aff betekent :-)

1. “Afff..”. – comes from “Ave Maria” (Hail Mary), that turned into “Aff Maria” and then, “Aff“. It may indicate disapproval, insatisfaction or impatience. e.g. Aff, are you going to talk about it again??



McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door McAroni » zo jan 29, 2012 00:14

Meteen maar even de afkortingenles afmaken voor de leergierigen onder ons:

1. “Afff..”. – comes from “Ave Maria” (Hail Mary), that turned into “Aff Maria” and then, “Aff“. It may indicate disapproval, insatisfaction or impatience.
e.g. Aff, are you going to talk about it again??

2. “Nossa!” - from “Nossa Senhora” (Our Lady). Can be also seen as “Nó!“,“Nooooooh!”, “Nossss” and “Nó Senhora!” and indicates amazement or astonishment.
e.g. Nossa, what a car!

3. “Vixe Maria!”- one more with religious background. Originaly “Virgem Maria”(Virgin Mary), also appears as “Vixe”,“ Víiii”, “Vixxxx”.
e.g. -Your mother is coming home and the room is a mess! -Vixe Maria!

4. “Meu Jesus!”(My Jesus)- it can also be “Ai Jesus!”(Oh Jesus), “Ai meu Jesus Cristinho!”(Oh my Jesus little Christ). All of them are used to show surprise or fear.
e.g. Washing the dishes, one of them falls into the ground. “Ai Jesus!”

5. “Humm!” – also seen as “Humm, sei não”(Hummmm, don’t know). Indicates doubt, disbelief regarding something or someone.
e.g. -Brad Pitt has just called you. -Humm!

6. “Ué!”- shows surprise, astonishment or questioning.
e.g. A friend Who should arrive at 10a.m.arrives at 8:00a.m. Someone says: “Ué, already here?”

7. “Então...”- used when there’s nothing else to say, when someone wants to change the topic of the conversation or start a new talk. It can be translated to English as “so”.
e.g. Então, when do you graduate?

8. “Porra!”- used in many different ways, it shows surprise, astonishment, contrariness, annoyance. It can be translated to English as “fuck”.
e.g. Porra, I’ve left my wallet at home!

There is a great number of interjections and popular expressions which are from specific regions in Brazil. One from the state of Bahia has become a movie : Ó pai, ó! (2007, written and directed by Monique Gardenberg). When the movie was released, people from other Brazilian states didn’t know the meaning of the expression. Journalists of one of the main TV news in Brazilcouldn’t get the right pronunciation of the expression. It is used to call someone’s attention about somthing and it means “Olha para isso, olha!”, in English “Look at this/that!”



Livio
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 00:40

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Livio » ma jan 30, 2012 17:41

Om even terug te komen op het gerucht 'Michel Teló komt naar Nederland': Ik ken de man die de Braziliaanse feesten in The Sand organiseert, en via een omweg ben ik er inderdaad achtergekomen dat Michel komt. Vrijdag 10 februari treed Tom Haver op in The Sand, voor Aviões, maar ergens in maart als het goed is zou Nederland Michel Teló moeten kunnen verwelkomen!



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

'Pepe' komt met eigen versie 'Ai se eu te pego'.

Bericht door Veger & Blik » wo feb 01, 2012 11:49

http://www.ad.nl/ad/nl/1053/Primera-Div ... pego.dhtml

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ZSWrsMURIQ

Op de Braziliaanse televisie werd deze week een clip vertoond van een acteur die verkleed als voetballer Pepe het populaire nummer 'Ai se eu te pego' van Michèl Telo vertolkt. In de clip zingt de speler van Real Madrid hoe hij de voetballers van FC Barcelona onderuit haalt.
'Leo, ik wilde je vermijden. Maar je hand had zo'n mooi kleurtje. Ik vond het zonde, hij was om erop te lopen', zingt 'Pepe', over zijn beruchte overtreding op Lionel Messi. De Portugese voetballer met Braziliaanse roots ging opzettelijk op de hand van Messi staan, toen hij geblesseerd op de grond lag.

De hele voetbalwereld sprak vorige maand schande over de smerige actie van Pepe tijdens El Clásico. Desondanks werd de speler van Real Madrid niet geschorst. De scheidsrechter had niets gezien en de Spaanse bond wilde hem ook niet bestraffen aan de hand van tv-beelden.

Bekijk hieronder de originele clip van Michel Telo met Ai se eu te pego.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 2U01-KJR7U
Het nummer is ook zeer populair onder voetballers. Neymar trad in een Braziliaanse tv-show op samen met Michel Telo. En onder meer Cristiano Ronaldo en Marcelo vierden hun doelpunten door het dansje van het nummer na te bootsen.
(Redactie)
01/02/12 10u30

:-)

V&B



Livio
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 00:40

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Livio » ma feb 13, 2012 19:04

Okeee, Michel Teló komt op donderdag 08 maart naar NL !! Hij treed dan op in de Amstel Borchlandhal in Amsterdam. Dit is afgelopen vrijdag bekend gemaakt door de organisatie EventsBR tijdens het optreden van Aviões Do Forro in The Sand. De eerste 200 kaartjes kosten €30 (die zullen nu al verkocht zijn), voorverkoop is €35 en aan de deur is het €40. Het duurt van 19:00 tot 01:00



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Salseros » do mei 03, 2012 18:47

En de Hollanders hebben de smaak te pakken, weer een aankomende hit in ons kikkerlandje:

Gusttavo Lima - Balada

Was zojuist nog op Editie NL, bestempeld als forró, tevens werd er nog een kijkje genomen bij een dansschool in Brazilie waar je de dans kon leren... :)



New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gebruikersavatar
johan fortaleza
Forum Bezoeker
Artikels: 0
Berichten: 180
Lid geworden op: do feb 16, 2012 15:39
Locatie: Fortaleza

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door johan fortaleza » ma jul 09, 2012 21:30

McAroni schreef:
mtilburg schreef:Nou, het mag dan officieel meer sertaneja dan forro zijn, ik hoor het verschil niet echt.
Forró electronica (wat door puristen niet als zijnde forró wordt beschouwd) heeft normaliter een strakker, dansbaarder, iets hoger tempo, terwijl sertanejo vaker iets melodieuzer is met minder nadruk op een strak tempo. Vergelijk:

João Bosco e Vinícius - http://www.youtube.com/watch?v=wtxG_G5UrM4 maar eens met
Calçinha Preta - http://www.youtube.com/watch?v=4OH_Te-VdZo

Artiesten met betere zangkwaliteiten zingen naar mijn idee vaker sertanejo, bij forró electronica vind je vaker de "schreeuwers". Sertanejo wordt trouwens vaak door duos (Cezar & Menotti, Joao Bosco & Vinicius, Guilherme & Santiago, Victor & Leo) gezongen, forró gewoonlijk door een band (Banda Calçinha Preta, Banda Magnificos, Banda Limao com Mel).

HELEMAAL MEE EENS FORRÓ SCHREEUW MUZIEK SERTANNEJO IS PRETTIGE OM NAAR TELUISTEREN


http://www.youtube.com/embed/2cx3vmeL9_Y"



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door BrazilianPS » wo aug 08, 2012 15:33

Wanneer komt Avioes do Forro weer naar Holanda?



McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door McAroni » vr aug 10, 2012 14:19

BrazilianPS schreef:Wanneer komt Avioes do Forro weer naar Holanda?
Check de website zou ik zeggen... http://www.avioesdoforro.com.br/



Yorda
Artikels: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 23, 2012 17:46

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Yorda » di okt 23, 2012 18:10

Hallo iedereen, dit is men eerste post hier.

Ik ben op dit forum terecht gekomen via google toen ik op zoek was naar sertaneja in België.
Sinds een dik half jaar ben ik helemaal verkocht aan de sertaneja en forro muziek.

Ik spreek geen woord Portugees, maar dat maakt niet uit voor mij. De accordeon vind ik enorm leuk in deze muziek en ben gaan houden van vele duos die het genre rijk is.
Ook verschillende stijlen vind ik allemaal even goed klinken. Er is wel wat onduidelijkheid.

Je hebt uiteraard de liedjes zoals Gusttavo Lima's Balada en deze hier van Cleber & Cauan
http://www.youtube.com/watch?v=5MebosdcXiI

Accordeon, check.
Ondeugende tekst, check.

Hier wordt op neergekeken door heel wat mensen vermoed ik. Heb ook gelezen dat sinds 2011 het zelfs zo is dat de hogere klasse deze muziek beschouwd als iets waar alleen arme mensen naar luisteren.

Voor mij is het allemaal even goed, ik vind het leuk klinken. :D

Maar ik hou ook wel van de rustigere meer romantische liedjes zoals Lendas & Mistérios van Fred & Gustavo met Maria Cecilia.
http://www.youtube.com/watch?v=qmAbtdhDTPk

Prachtig liedje en na het vertalen met google translate begrijp ik ook in grote mate waar het over gaat wat me nog meer doet houden van deze song. <3

Ik kan een hele lange lijst posten van liedjes die ik leuk vind, misschien doe ik dat wel eens in een apart topic.
Maar ik wou me gewoon eens aanmelden en hallo zeggen. Jullie hebben er een forro/sertaneja fan bij.
Nu nog de rest van de Benelux! :mrgreen:



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Salseros » di okt 23, 2012 19:10

Welkom Yorda! :)

Wellicht een nieuwe aankomende hit voor Nederland (en Belgie)?

Mulherama - Paulo di Lima e Renan



New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Yorda
Artikels: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 23, 2012 17:46

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Yorda » wo okt 24, 2012 02:15

Salseros schreef:Welkom Yorda! :)

Wellicht een nieuwe aankomende hit voor Nederland (en Belgie)?

Mulherama - Paulo di Lima e Renan
Dankje! En ja, zeg ook maar gerust België want Teló en Lima hebben ze dus al grijs gedraaid op radio en TV hier.
Loop je in de supermarkt, dan hoorde je afgelopen zomer niks anders dan Tche tche rerere.
Zat je in een snackbar, dan was ie wel op TV te zien en te horen. :mrgreen:

Het liedje die je postte is niet slecht, maar mist toch die catchy melodie van Balada of Ai se eu te pego.

Met de juiste promo zou ik deze nog wel eens hoog zien scoren.
Thaeme & Thiago - Tcha tcha tcha

En wat ziet ze er goed uit zeg! :eeeek:

Ik hoop dat er nog veel meer artiesten uit Brazilië een poging wagen om de Europa te veroveren.
Stel je voor, hele concertzalen vol met dit soort muziek. Dat zou past een feestje zijn! :P



Jan Rossignol
Artikels: 0
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 21:38

Re: Forró in de TOP 40!

Bericht door Jan Rossignol » do okt 25, 2012 22:19

in januari 2013 weer Avioes in The Sand? Kunnen bovenstaande ook wel komen!
En Schriebl en Hupperts ook. Accordeonduo :-)
(maar die kijken helaas al jaaaaren tegen de onderkant van gras aan)



Plaats reactie