Pagina 1 van 4

Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: zo okt 02, 2011 16:58
door Salseros
Misschien handig om hier een nieuw topic voor aan te maken.
Ik had op de terugvlucht Fortaleza - Lissabon op 9 september 23 uur vertraging. Na thuiskomst direkt een mail gestuurd naar vliegtickets.nl (customer service), na 16 dagen (!!) een antwoord:
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw email.

Wij betreuren te vernemen dat u vlak voor vertrek geconfronteerd bent met een vertraging en annulering. In antwoord op uw verzoek willen wij u het volgende informeren.

Conform de Europese regelgeving genieten reizigers dekking tegen annuleringen, vertragingen en instapweigeringen via EU Verordening 261/2004. Er zijn echter wel voorwaarden waarbij er geen EU - compensaties hoeven te worden gegeven. Waaronder de reden van de annulering,de vertraging of instapweigering is bepalend. Indien er sprake is van een situatie die is ontstaan buiten de invloed van de luchtvaartmaatschappij, dan hoeft zij geen EU compensatie te betalen, maar de luchtvaartmaatschappij dient dan wel de zorgplicht na te komen.

Buitengewone omstandigheden zijn onder andere: slechte weersomstandigheden, natuurrampen, beperking vliegverkeer door autoriteiten, politieke instabiliteit, plotselinge bedreiging vliegveiligheid, onheil van buitenaf (birdstrike /blikseminslag) et cetera. De zorgplicht bestaat uit organisatie en betaling van accommodatie, transfers, maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd.

Graag ontvangen wij van uw de volgende informatie per email.

- De reden van de vertraging
- Kwitanties van maaltijden en verfrissingen gedurende de vertraging (de kwitanties dienen items te bevatten en handgeschreven kwitanties zijn niet toegestaan)
- Kwitanties van mogelijke transfers luchthaven – hotel vice versa
- Bank
- Rekeninghouder
- IBAN – nummer
- BIC code
- Adresgegevens rekeninghouder

Zodra wij deze gegevens ontvangen hebben, dan kunnen wij nagaan of wij voor u een claim kunnen indienen bij de luchtvaartmaatschappij met betrekking tot de EU compensatie alsmede het gedeelte van de zorgplicht. Normaliter duurt de behandeling van een dergelijk verzoek bij de luchtvaartmaatschappij gemiddeld
6 - 8 weken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

In afwachting van uw reactie,
Uiteraard direkt geantwoord met de gevraagde gegevens, hopelijk snel positief nieuws. Zo niet, dan zal ik moeten gaan claimen via EUclaim.
Zijn er hier mensen die na het indienen van een claim daadwerkelijk uitbetaald hebben gekregen en na hoeveel tijd? Ik hoor verhalen van jaren... misschien kunnen we in dit topic verhalen/tips uitwisselen.
In ieder geval voor mij... wordt vervolgd!

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: zo okt 02, 2011 22:51
door zwabber
Brummen, donderdag 22 juli 2010.
Arnhemsestraat 47
6971 AP Brummen
The Netherlands
T
F
E

KvK
BTW 0900 5015081 (80ct p/m)
+31 (0)575 563042
info@euclaim.eu

34250509
NL817003137B01
Geachte heer/mevrouw,

Graag willen wij u op de hoogte houden van de afhandeling van uw claim betreffende uw vertraagde vlucht.

Wij zijn verheugd u te vermelden dat op 14 juli 2010 de kantonrechter in Den Haag vonnis heeft gewezen in een vertragingszaak aangaande passagiersrechten. De rechter heeft bepaald dat passagiers die een vertraging ondervinden van 3 uur of meer recht hebben op een financiële compensatie, mits er geen sprake is van een buitengewone omstandigheid. Wij willen u persoonlijk op de hoogte brengen van de consequenties van deze uitspraak.

Hoewel het waarborgen van passagiersrechten door dit vonnis een enorme stap voorwaarts is, is het nog afwachten hoe de luchtvaartmaatschappijen hierop zullen gaan reageren. Wij kunnen hierdoor ook geen prognose geven over de termijn van uw eigen claim. Wel voelen we ons sterker dan ooit dat de kans op succes nog groter is geworden. Het is duidelijk dat de luchtvaartmaatschappijen alles op alles zetten om geen compensatie te hoeven betalen. Naast de vele al lopende rechtszaken zal EUclaim vanaf vandaag het aantal dagvaardingen drastisch opvoeren.

Rechtszaken duren vaak langer dan verwacht en we kunnen op dit moment dan ook geen uitspraken doen wanneer uw claim succesvol afgehandeld zal zijn. Via uw online dossier kunt u de voortgang van de claim volgen. We vragen u dringend ons hiervoor de tijd te geven en onze medewerkers alleen bij dringende vragen te contacteren.

We danken u hierbij voor uw begrip, medewerking en vertrouwen.
Met vriendelijke groet,

EUclaim

Ik wacht dus nog steeds dit e-mail bericht is dus al ruim een jaar geleden (donderdag 22 juli 2010.)

maar ik blijf braaf wachten.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma okt 03, 2011 15:22
door Marcel
ik wacht in november al 4 jaar, na een vertraging destijds van bijna 3 dagen. Ook via EUclaim dezelfde soort mails gehad. Ik denk dat eerst via vliegtickets.nl en daarna via EUclaim claimen weinig zin heeft.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma okt 03, 2011 15:54
door herm
Zelf een claim indienen bij de vliegmaatschappij en verwijzen naar de verordening (EG) Nr. 261/2004

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma okt 03, 2011 22:38
door zwabber
ik wacht rustig af, komt ooit goed.
overigens heb ik gelijk (binnen een week) de claim ingediend

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: di okt 11, 2011 12:49
door Salseros
Zojuist bericht gehad van vliegtickets.nl ...
Hartelijk dank voor het toesturen van de gegevens.

Wij hebben voor u een claim ingediend bij de luchtvaartmaatschappij op basis van EU
Verordening 261/2004. Normaliter duurt de behandeling van dergelijke verzoeken
gemiddeld 6 weken. Zodra wij een reactie ontvangen, zullen wij u hierover zo spoedig
mogelijk inlichten.
Ik ben benieuwd, waarschijnlijk zal de claim afgewezen worden en moet ik alsnog naar EUclaim... maar we blijven positief, wordt vervolgd.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: zo okt 16, 2011 12:58
door Bert
In 2007 had ik met Tap een vertraging ( vanwege overboeking ) van zo'n 20 uur. In lissabon kreeg ik netjes een hotelkamer.
De volgende dag direct per fax en email een claim ingediend bij Tap. 4 maanden later kreeg ik een mailtje met het verzoek om mijn BIC rekeningnummer te mailen. Hierna zo'n 460 euro compensatie gekregen.

Allemaal zonder EU-claim enzo..

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: vr dec 23, 2011 14:03
door Salseros
Gisteren antwoord gehad van TAP via vliegtickets.nl
Ze gaan NIET over tot enige schadevergoeding, daar het een technische storing aan het vliegtuig betrof, belachelijk!
Ik heb gisteren gelijk de claim ingediend bij EU Claim, hopelijk wat meer effect.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: vr dec 23, 2011 14:18
door FMK
succes Salseros,
ik heb mijn claim al 4 jaar geleden ingediend bij EU claim. Ik had toen 2 dagen vertraging. tot op heden nog geen resultaat.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: za dec 24, 2011 02:35
door Bert
Ik zou echt een claim direct indienen bij Tap via mail en fax... heb ik toen ook gedaan en na 4 maanden positief bericht.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: wo mar 07, 2012 22:37
door Salseros
Nog geen reaktie ontvangen van EU claim, was trouwens wel vergeten om het gevraagde e-ticket te sturen, heb ik zojuist alsnog gedaan... weer afwachten maar...

Trouwens nog een "leuk" nieuwsbericht:
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/11663 ... eld__.html

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma apr 23, 2012 18:54
door Salseros
Eu Claim heeft gisteren pas de claim gestuurd naar Tap, heb een kopie van de brief ontvangen.
De inhoud ziet er goed uit, EU claim vermeldt in de brief dat er geen sprake is geweest van overmacht zoals bedoeld in punt 14 van de Verordening. Voorts melden ze dat TAP heeft nagelaten mij te informeren omtrent de regels voor compensatie en bijstand, waarbij zij inreuk maken op de Verordening.
TAP moet nu binnen 2 weken 600 euro overmaken... ben benieuwd... wordt vervolgd!

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: di mei 08, 2012 19:13
door Salseros
Staking eigen personeel geen overmacht

EUclaim heeft een rechtszaak gewonnen tegen TAP. De vlucht in kwestie is geannuleerd door een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.

De luchtvaartmaatschappij is van mening dat dit een buitengewone omstandigheid betreft en beroept zich hierop bij de rechtbank. Echter, de rechter heeft anders geoordeeld en stelt de passagiers in het gelijk. De rechter acht het bewezen dat de staking 10 dagen voor de officiële vluchtdatum is aangekondigd. Hierdoor had de luchtvaartmaatschappij de nodige voorzorgsmaatregelen kunnen treffen en de annulering kunnen voorkomen. De kantonrechter heeft dan ook besloten dat een aangekondigde staking van het eigen personeel geen buitengewone omstandigheid betreft. De rechtbank veroordeelt de luchtvaartmaatschappij tot betaling van de financiële compensatie aan de passagiers.

Bron: Klik Hier!

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma mei 14, 2012 18:12
door Jan Rossignol
Vanmorgen gehoord op de radio.
Er schijnt sinds heden een nieuwe site te zijn waarop je bij vertraging direct kan zien of je recht op teruggave hebt.
Zelfs al je zelf annuleerd (krijg je nu niets terug, tenzij met annuleringsverzekering en dan alleen in bepaalde gevallen), schijn je recht te hebben op bv de de diverse betaalde belastingen. Ook kunnen de eigenaren van de site je helpen bij teruggave, tegen een kleine vergoeding.
Zou vluchtvertraagd.nl heten. Maar als ik dat google krijg ik een melding dat de naam reeds geregistreerd is....?

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma mei 14, 2012 20:06
door Salseros
De 2 weken zijn om, geen reaktie van TAP, kreeg de volgende mail:

Beste claimer,

Tot op heden hebben wij geen reactie van de luchtvaartmaatschappij gekregen op de claim die wij namens u hebben verstuurd. De reactietermijn is verstreken en daarom hebben wij een tweede brief verstuurd.

De brief is als bijlage aan deze mail toegevoegd en is ook opgenomen in uw dossier die u kunt raadplegen via onze site.

U wordt op de hoogte gehouden van alle verdere ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,

EUclaim B.V.


Bij wederom geen gehoor (binnen en week) komt het voor het gerecht... en dan vrees ik dat het heel lang gaat duren voordat er een uitspraak is heb ik zo het gevoel, maar ik blijf moed houden!

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma mei 14, 2012 21:12
door muddyron
wat voor bedrag claim je eigenlijk ,salseros en wat stond er in die tweede brief die ze verstuurd hebben naar TAP?

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: ma mei 14, 2012 21:22
door Salseros
Voor 24 uur vertraging kan je 600 euro claimen, EUclaim krijgt daar dan een percentage van bij slagen. In de brief stond in het kort dat TAP binnen een week moet reageren en overgaan tot betaling van het verschuldigde bedrag aan EUclaim, buiten de 600 euro moeten ze overigens nog rente betalen vanaf 23/4 en buitengerechtelijke incassokosten die nu zijn opgelopen tot zo'n 178 euro.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: do jun 07, 2012 20:28
door Veger & Blik
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... gen__.html

do 07 jun 2012, 15:52

Meer klachten over vluchtvertragingen.

AMSTERDAM - Consumenten zijn in 2011 vaker gaan klagen over luchtvaartmaatschappijen bij een geschillencommissie. Er kwamen 1.232 klachten binnen. Mensen die in het gelijk gesteld werden, kregen gemiddeld 1.100 euro.

Het aantal klachten nam toe van 839 in 2010 naar 1232 in 2011.

Veel klachten over vertraging

Meestal ging het om passagiers die vertraging hadden opgelopen. Voor de Geschillencommissie Luchtvaart klaagden zij dat hun vliegmaatschappij zich ten onrechte op overmacht beriep of een te lage vergoeding wilde uitkeren voor het ongemak.

De commissie gaf de klagers in 65 procent van de gevallen gelijk. Zes procent werd ten dele in het gelijk gesteld. Van de klachten werd 22 procent ongegrond verklaard. De gemiddelde vergoeding die werd toegewezen, bedroeg 1.112 euro.

Te vaak gelijk

De Geschillencommissie Luchtvaart neemt sinds begin dit jaar echter geen nieuwe klachten meer aan, omdat de vliegmaatschappijen vinden dat klagers te vaak in het gelijk zijn gesteld. Gedupeerde reizigers kunnen voortaan terecht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.

:-)

V&B

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: vr jul 27, 2012 22:53
door Ferry
Zo, net weer terug gekomen van vliegveld Fortaleza, vlucht gecancheld naar Lissabon, nu ga ik het morgen proberen, om 11,30 uur, daarna een overnachting in Lissabon, en zondag weer door naar huis, wat een drama dat TAP ook, volgens mij is daar ook altijd wat mee aan de hand.

Re: Claims Vliegmaatschappijen

Geplaatst: zo jul 29, 2012 10:58
door Salseros
Dat is balen Ferry, was er weer een "technisch" probleem met een vliegtuig? Gelijk maar claimen als ik jou was (mocht dat helpen, ik heb al 3 maanden niets meer gehoord van EU).