Het wel en wee In Fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Het wel en wee In Fortaleza

Bericht door McAroni » do jun 16, 2011 09:18

Janvanel schreef:Dorus,
...en zuip alle genever (er zijn wijsneuzen die me er op hebben gewezen dat je dat tegenwoordig als jenever schrijft, moderne flauwe kul !!!!)
Ik pleit voor snevel in plaats van (j/g*)enever...

In 1980 gehoord in Noord-Brabant, met name in de omgeving van Den Bosch. Onder ouderen komt deze borrelnaam, die ook is aangetroffen als sneevelke en sneevul, daar nog steeds voor. Het gaat hier om een verbastering van jenever. Een informant schreef:
De herkomst van deze borrelnaam is vrij eenvoudig zelf experimenteel vast te stellen, en wel als volgt: nuttig circa tien a vijftien glaasjes genever en probeer vervolgens zo snel mogelijk 25 keer achtereen genever te zeggen. Overigens kreeg een man, wiens neus erg groot maar vooral rood was, vaak snevelneus naar het hoofd geslingerd. De grootte maar vooral de kleur zou duiden op overmatig snevelgebruik. De borrelnaam komt in verschillende uitdrukkingen voor. Zo zegt men in Noord-Brabant hij stinkt naar de snevel als een frater naar tabak; hij drink snevel als een oud paard; het gaat erin als snevel en snevel en tranen geven geen vlekken (voor 'vreugde en verdriet zijn vluchtig'). Een drinkebroer wordt er een snevelmanneke genoemd, 'jenever met kruiden' heet een snevel met een tikje.



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Het wel en wee In Fortaleza

Bericht door Janvanel » do jun 23, 2011 03:42

Macaroni,
Je bent een grappenmaker. Omgeving van Den Bosch, bedoel je soms Oisterwijk, de woon/verblijfplaats van DORUS ?????
en dat hele snevel verhaal lijkt meer te komen uit BELGIË waar ze GEENS genever produceren.
Overigens zit er nog een beetje vocht in die fles BLANKENHEIJM die MARCEL speciaal in de omgeving van Den Bosch voor mij is wezen halen dus heb ik een goede reden om van de week weer naief (althans volgens sommige slimmerikken op dit forum) als ik ben in de bus naar CUMBUCO te stappen en de rest op te drinken om daarna bij Kees weer wat te gaan eten om vervolgens weer naar huis te hobbelen in diezelfde bus.



McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Het wel en wee In Fortaleza

Bericht door McAroni » do jul 07, 2011 05:42

Marcel schreef:Er zitten inderdaad nog enkele dropjes in dat pakje.
Je kunt tegenwoordig wereldwijd bijbestellen...

http://www.dropfabriek.nl/



Plaats reactie