Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door Progresso »

Een retweet op een uitgebreid commentaar van Michael Shellenberger.

Wat Shellenberger hier beweert lijkt mij redelijk explosief.

https://twitter.com/elonmusk/status/178 ... dwhlQ&s=19
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door quasimodo »

Wat Shellenberger hier beweert lijkt mij redelijk explosief.
Nogal.

Hij zegt dat deze rechter dezelfde dingen doet als dezelfde mensen doen in de VS het VK en de EU die in hun gebied verantwoordelijk zijn voor het eerlijk en ordentelijk verlopen van de verkiezingen. En daar waar dit in de andere landen gedaan wordt door de belanghebbende zittende macht gebeurt dit in Brazilië door een onafhankelijke commissie van rechters.

Als dit waar is dan zou Bolsonaro wel eens president gebleven kunnen zijn, als ook in Brazilië zij zelf hadden kunnen bepalen wat wel en niet is toegestaan om te zeggen waarheid of niet. Je zou net zoals in de VS moeten kunnen roepen dat de verkiezingen niet eerlijk verlopen en de kiesmethodiek er op wijst dat er gefraudeerd wordt. De rechter moet later maar beoordelen of het de waarheid was als de stemmen al binnen zijn. Dat er een paar gekken op basis van verkeerde informatie een parlementsgebouw bestormen is dan maar een jammerlijk toeval. Hoe bedien je anders dat deel van de bevolking dat gelooft of gevoelig is voor complot theorieën over een machtige door henzelf gekozen politieke elite. Als je ze niet in een kwaad daglicht mag zetten ten faveure van kiezers voor jezelf.

Gelukkig is er ook positief nieuws voor Moraes. Hij zal in de VS niet zo snel opgepakt worden als de machthebbers daar dit ook doen. Wat mij ook al sterk leek omdat de VS niet zit te wachten op een diplomatieke rel met Brazilië.

Vraag me wel af of die schelm van een Musk het leven niet in meer landen wat moeilijker gemaakt gaat worden. En zijn filantropisch vrij media platform nog verder wordt ingeperkt. Met de verkiezingen in de VS en die van de Europese verkiezingen in aantocht zal hoogstwaarschijnlijk ook hier gevraagd worden om moderatie en misschien wel blokkades van accounts. En ik kan me niet voorstellen dat hij zich hier ook zo gaat uitlaten over de desbetreffende machthebbers die hem dit gaan opleggen. En hun instructies gaat negeren zoals hij in Brazilië gedreigd heeft te doen. Die hebben namelijk wel de macht om bijvoorbeeld X te laten verdwijnen of onteigenen in het belang van de werknemers en de gebruikers. Is in Nederland al eens gebeurt met particuliere ondernemingen.
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: vr apr 19, 2024 15:13 Gelukkig is er ook positief nieuws voor Moraes. Hij zal in de VS niet zo snel opgepakt worden als de machthebbers daar dit ook doen. Wat mij ook al sterk leek omdat de VS niet zit te wachten op een diplomatieke rel met Brazilië.
Daar hebben al meerdere despoten hun neus lelijk mee gestoten.

Het argument dat Moraes op een diplomatiek paspoort kan reizen en daardoor onschendbar is lijkt mij ook niet houdbaar. Het is inderdaad zo dat hij kan reizen op een diplomatiek paspoort, maar dat is iets anders als diplomatieke onschendbaarheid. Daarvoor is acrreditatie van het gastland noodzakelijk.

In de internationale jurispudentie zul je het geval Pinochet vinden die op zijn Chileense diplomatieke paspoort naar London reisde en dacht daarmee ook onschendbaar te zijn. Hetzelfde gold voor de Iraanse diplomaat die in België tot twintig jaar gevangenisstraf is veroordeeld.

Als er over twee jaar en 7 maanden een nieuwe regering zit dan kan die regering zonder enig probleem de diplomatieke onschendbaarheid van Moraes opheffen, waardoor het nog een slag makkelijker wordt voor het gastland om de beste man op te pakken.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door quasimodo »

Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen van mensen die ongehinderd naar de VS reizen die met rust gelaten worden omwille van de relatie met een ander land. Bovendien is deze man nog nergens veroordeeld of gezocht dus wat zou het motief zijn?
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: vr apr 19, 2024 20:42 Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen van mensen die ongehinderd naar de VS reizen die met rust gelaten worden omwille van de relatie met een ander land. Bovendien is deze man nog nergens veroordeeld of gezocht dus wat zou het motief zijn?
De belangen van de grootste Amerikaanse bedrijven zijn in het geding.

Het gaat om onder andere de op de Amerikaanse beurs genoteerde bedrijven als Google (YouTube, Google etc), Meta (Facebook, InstaGram, WhatsApp) en Tesla en de bedrijven van Musk als SpaceX (Starlink) en X.

De geostrategische belangen voor de Amerikaanse overheid van deze bedrijven zijn immens.

Ik heb het idee dat Moraes zich volledig overschat heeft en nu in een situatie zit waarin hij geen kant meer op kwam.

De chique uitgang is uit eigen beweging aftreden en hopen dat Lula ergens in Brasilia een viaduct naar hem noemt.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door quasimodo »

De Amerikaanse en Eu heeft dezelfde problemen met deze bedrijven en dwingen hun medewerking af met boetes iets wat Brazilië niet zo effectief kan. Maar verbieden wel.
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Elon Musk: de Moraes heeft de Braziliaanse verkiezingen beinvloed

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: vr apr 19, 2024 21:01 De Amerikaanse en Eu heeft dezelfde problemen met deze bedrijven en dwingen hun medewerking af met boetes iets wat Brazilië niet zo effectief kan. Maar verbieden wel.
Nou, de ontwikkelingen gaan snel. De Defensoria Pública da União, zeg maar het Openbaar Ministerie in opdracht van de federatie Brazilie, heeft bij de federale Justitie (die van Xandão) een verzoek ingediend om X met RS 1 miljard te beboeten.

https://www1.folha.uol.com.br/colunas/m ... eira.shtml

Met dit verzoek wordt het dus CHEFSACHE in de VS en zo heeft Biden er net voor de verkiezingen weer een probleem bij.
Plaats reactie