Dienstplicht

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Ajax »

Progresso schreef: vr jan 19, 2024 22:24Ik niet, maar mijn kinderen kunnen gemobiliseerd worden om in Ukraine te gaan vechten.

Onze kinderen gaan niet opgeroepen worden, want zijn nooit opgeleid (dan moet de dienstplicht eerst terugkomen). Maar een grote meerderheid in NL is nog steeds voor het "helpen" van Oekraïne. Daarom wachten we op Rutte om dat (mobilisatie) nu eindelijk maar eens aan te kondigen, in plaats van vol te houden dat anders de Russen straks op de Dam staan.

Dus eerst de dienstplicht terug, dan iedereen mobiliseren (tot die tijd is dit een zinloze discussie). En helaas blijven in de tussentijd te veel mensen in NL geloven dat Oekraïne gered kan worden.
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Ajax »

Over ontwikkelingen gesproken:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 17-jarigen

In dit topic komen verschillende oorlogen voorbij, dus vandaar de vraag: hoe moeten we dit duiden?
Progresso
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso »

Er zijn mensen op dit forum die menen dat als er geen wapens zijn er geen mensen onnodig worden vermoord.

Trek je die redenering door dan kun je zonder leger ook geen oorlog voeren.
Felix
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Felix »

Er zijn mensen op dit forum die menen dat als er geen wapens zijn er geen mensen onnodig worden vermoord.

Logisch, zonder wapens wordt het doden een eind minder makkelijk.

Trek je die redenering door dan kun je zonder leger ook geen oorlog voeren.

Ik had ooit een puberale klasgenoot die ook een redenering door trok: Leeg was volgens hem gelijk aan vol, want als je half/vol (half/leeg) met twee vermenigvuldigde was de uitkomst vol.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door quasimodo »

hoe moeten we dit duiden?
Vooralsnog reclame om meer mensen voor defensie te werven wat nog niet meevalt.

Maar er gaan ook steeds meer stemmen op om een sociale dienstplicht in te gaan voeren. Zodat als je iets krijgt uit de samenleving het ook de bedoeling is dat je wat teruggeeft.
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Ajax »

quasimodo schreef: wo apr 03, 2024 16:17Vooralsnog reclame om meer mensen voor defensie te werven wat nog niet meevalt.

Je zou het ook nepnieuws kunnen noemen :)

Defensie komt al vele jaren mensen tekort en dat is door de diverse conflicten alleen maar een groter probleem geworden. We hebben het er hier al eerder over gehad. En jouw mening is precies die we nu veel zien.

Mijn verwachting is dat de "dienstplicht" er niet gaat komen, maar het is weer precies zo'n bericht waardoor mensen denken dat wij überhaupt een leger hebben. En vooral jongeren hebben geen idee waar dit over gaat.

Pas als er daadwerkelijk een lichting, uit bijvoorbeeld 1998, wordt opgeroepen, dan zou je kunnen beginnen met je hier druk om te maken. Tot die tijd: niet alles geloven wat het AD schrijft :)
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Dienstplicht

Bericht door Ajax »

Progresso schreef: wo apr 03, 2024 20:01Even een nieuw draadje om het overzicht te behouden.

Ja, thanks Pro! Past niet helemaal in de thread over Argentinië, maar daar ging het eigenlijk over oorlog in steeds bredere zin en over de verschillende conflicten. Misschien is dat wel een hoofd topic nu en voor de komende tijd.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Dienstplicht

Bericht door quasimodo »

Tot die tijd: niet alles geloven wat het AD schrijft :)
Misschien dan ook een stukje van het AD toevoegen. Zal wel weggevallen zijn?
Progresso
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dienstplicht

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: wo apr 03, 2024 22:17
Tot die tijd: niet alles geloven wat het AD schrijft :)
Misschien dan ook een stukje van het AD toevoegen. Zal wel weggevallen zijn?
Waar staat dat stukje op het forum. Kon het niet vinden.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Dienstplicht

Bericht door quasimodo »

Waarschijnlijk nergens dan. Ik had het bericht ook ergens gelezen wist alleen niet of het hier was. Zal het even posten. Zie alleen niet in waarom we het AD niet meer moeten geloven? Zeggen niets verkeerd. En als je heel bang wordt van de kop kan je het bericht gewoon openen en wordt er precies uitgelegd hoe groot de kans is. En het is al zo sinds een paar maanden na mijn lichting waarvan zelfs maar een enkeling is opgeroepen. En ik ben van eind 1975. Dus zeg maar een kleine 30 jaar. Dus weinig nieuws onder de zon alleen een publiciteitsstunt:

Tweehonderdduizend 17-jarigen kunnen vanaf nu worden opgeroepen voor de dienstplicht

https://www.ad.nl/binnenland/tweehonder ... ~a6e1a1b5/

Tweehonderdduizend 17-jarigen kunnen vanaf nu worden opgeroepen voor de dienstplicht

https://www.ad.nl/binnenland/tweehonder ... ~a6e1a1b5/
Progresso
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dienstplicht

Bericht door Progresso »

Zou het niet een idee zijn om die 1000 lui die zich per week aanmelden in Ter Apel direct twee jaar sociale dienstplicht te laten vervullen als voorwaarde om in de toekomst gebruik te mogen maken van de diensten van de verzorgingsstaat.

Uit zeer betrouwbare bron begrijp ik dat 99% van die aanmeldingen jonge gezonde mensen betreft. In twee jaar tijd kun je redelijk goed de Nederlandse taal leren en kun je wat van de cultuur opsnuiven.
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Dienstplicht

Bericht door Ajax »

quasimodo schreef: wo apr 03, 2024 23:38Zie alleen niet in waarom we het AD niet meer moeten geloven?

Dit bericht las ik inderdaad ook eerst in het AD en googlen leverde dat Rijksoverheid bericht op.

Het is een voorbeeld hoe anders je tegen een bericht in het AD kan aankijken. Voor mij is het een onzin bericht, want het zegt niets. Er worden al jaren brieven verstuurd, maar het het gaat niet om dienstplicht, het is vrijblijvend. Ook de aantallen zijn klein ("dat was in mijn tijd wel anders") en durf best te stellen dat het heel weinig nieuwe soldaten oplevert. Dus als je naar "de cijfers" zou kijken is het geen relevant bericht.

En stel dat je mij zou vragen de kop bij dit artikel te schrijven, dan zou het zijn: "Er is geen dienstplicht en die komt er voorlopig ook niet!". Zie je het verschil in "beleving" als dat de kop zou zijn? :)

En nee, ik wordt er niet bang van, maar het zou mij niet verbazen als er mensen zijn die dat wel worden. Dit niet relevante artikel verschijnt namelijk wél in een tijd dat er best zware conflicten zijn. Dat is naar mijn mening dus niet goed. En zo kan je een heel ander beeld hebben bij hetzelfde artikel.
Progresso
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dienstplicht

Bericht door Progresso »

Ik heb nooit begrepen waarom een staat recht heeft om iemand te verplichten om in een leger te dienen en iemand kan dwingen om andere mensen te doden.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Dienstplicht

Bericht door quasimodo »

Heel simpel de staat is het recht.

En er zijn staten die wel meer gekke dingen van je vragen. Wat dacht je bijvoorbeeld van elke morgen het volkslied zingen als je jong bent. Of belasting betalen naar draagkracht.

Dat je de groepsbelangen niet mee wil verdedigen zijn ze over het algemeen heel streng in. In vredestijd kom je er in sommige landen met een milde straf wel mee weg. Maar in oorlogstijd of tijdens speciale missies kan weigeren vergaande consequenties hebben, regelmatig zelfs de doodstraf.

En veel mensen kiezen er dan ook ervoor om te solliciteren bij een andere groep, met andere regels. Dat heet voor de rijken emigratie en de minder fortuinlijke worden asielzoekers genoemd.

In het geval dat de reden is dienstweigeraar wordt je meestal afgewezen. Heel soms is het regime dusdanig wreed dat een rechter zegt je bent welkom. Maar in het geval van Rusland en de vele jonge mannen die het in Europa vroegen was het sentiment om ze gewoon terug te sturen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/heb ... er-opvang/

Bij het niet willen betalen van belastingen zijn ze ook heel principieel die willen ze nergens. Ben je op zoek naar een land om minder belasting te betalen zijn ze wat meer pragmatische. Dan wordt er gekeken of je genoeg geld hebt en meer opbrengt als de locale bewoners en als dit het geval is ben je vaak meer dan welkom. En als je maar geld genoeg hebt kun je dit zelfs op papier doen en gewoon in het land blijven. Dan zijn er allerlei rare constructies te bedenken en heet het belasting ontwijking. Je kan dan zelfs nog de leider van de groep worden en zelf mede de regels opstellen.
Progresso
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dienstplicht

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: do apr 04, 2024 21:20 Heel simpel de staat is het recht.
Waarom? En waar komt dat recht dan vandaan?

Ik heb niets met "de staat". Ik heb nooit een contract getekend waarin ik het beheer van mijn lijf aan een of ander vaag iets als "de staat" overgeef.

Wat je allemaal verteld dat geloof ik wel, maar is geen antwoord op de vraag.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Dienstplicht

Bericht door quasimodo »

Elke soevereine staat bepaald zelf zijn wetten. En die hebben dan ook nog problemen als ze dit niet afstemmen met en beschermen tegen andere gemeenschappen. Met ieder een eigen territorium. En voor een individu is het extreem moeilijk te bereiken volledig zelf zijn zin te krijgen en is vaak samenwerking nodig met andere individuen. Dat werkt zelfs bij de dieren zo.

Maar als je er veel moeite mee hebt zou ik zo afgelegen mogelijk gaan wonen. Dan heb je het minste kans dat anderen iets van je verlangen. In Nederland is ook een hele beweging op gang van mensen die zich soeverein verklaren van de staat maar dat worden uiteindelijk zelden succes verhalen. Op een paar mensen na die een goede boterham verdienen door je advies te geven hoe dit aan te pakken.

Dus om antwoord te geven meestal de groepsdynamiek en om constante geweldadigde strijd te voorkomen schrijven ze vaak regels op om dit te voorkomen. Je rechten en plichten om in de betreffende samenleving te mogen of moeten verblijven.
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Dienstplicht

Bericht door Ajax »

Progresso schreef: do apr 04, 2024 19:45Ik heb nooit begrepen waarom een staat recht heeft om iemand te verplichten om in een leger te dienen en iemand kan dwingen om andere mensen te doden.

Dat lijkt ook een achterhaald begrip. Q heeft het hier over vredestijd en oorlogstijd. Maar volgens mij is dit voor de meesten hier op dit forum geen thema (de afgelopen decennia ging het best goed; we hadden zelfs geen defensie meer nodig).

Dus of de staat daardoor nu nog steeds het recht heeft iemand te dwingen tot oorlogsdaden is een interessante vraag. Je mag geen oorlogsmisdaden begaan, toch? De laatste decennia hebben wij die in Den Haag juist berecht, dus dan zou het wel heel raar zijn als eenzelfde instantie zijn burgers nu juist zou gaan aanzetten tot oorlogsmisdaden.

Het is weer zo'n tegenstelling waarin je ziet dat we (ineens?) in een heel andere wereld leven. Vroeger was je links als je voor vrede demonstreerde. Nu is dat (extreem) rechts. Vroeger was het logisch dat je achter Israël stond, nu staan we achter de Palestijnen. Begrijp je het nog? :)
Wade
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Dienstplicht

Bericht door Wade »

Heel de inhoudelijke discussie ter zijde, ben ik blij dat mijn kinderen de dubbele nationaliteit (Belgisch en Braziliaans) hebben, zodat wanneer het moment aanbreekt dat de megalomane leiders van onze west-Europese landen willen oorlogje spelen en mijn dierbaren gebruiken als pionnen op het speelbord (lees: kanonnenvoer), ik vlotjes met hen kan immigreren naar het vredevolle Brazilië (waar geweld, corruptie en dictatuur gelukkig onbestaande zijn).
Felix
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Dienstplicht

Bericht door Felix »

Hier in Brazilië heerst nog steeds militaire dienstplicht. Voor het verkrijgen allerlei documentatie moet je ook aangeven dat wat die situatie betreft ook alles in orde is.
Wade
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Dienstplicht

Bericht door Wade »

Felix schreef: vr apr 05, 2024 13:46 Hier in Brazilië heerst nog steeds militaire dienstplicht. Voor het verkrijgen allerlei documentatie moet je ook aangeven dat wat die situatie betreft ook alles in orde is.
Last van platvoeten, medisch afgekeurd voor dienstplicht dan. :)
Plaats reactie