Lula financiert de oorlog in Oekraine

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie

Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 15:34

Voor 45 euro de maand sla ik deze over.

Maar als ik diesel zie staan in de titel dan vraag ik me af of Bolsonaro hier niet meer mee vandoen heeft.

Als je lid bent van de brics bent haal je de producten het liefst bij je handelspartners.

En als je de dan je raffinage capaciteit voor een appel een ei en een paar Rolexen verkoopt. Die vervolgens de productie verlagen om schaarste te creëren. En je niet eerst zorgt dat je deze diesel niet meer nodig hebt. Vraag je hierom.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 15:48

Ik dacht dat deze open stond.
Brazilian imports of diesel from Russia last year soared 4,600 per cent while purchases of fuel oil rose by almost 400 per cent, in a $8.6bn boost to the Russian economy as the war in Ukraine enters its third year. Brasília imported 6.1mn tonnes of diesel from Russia in 2023, a 6,000 per cent increase from the 101,000 tonnes the previous year. The value in dollar terms increased 4,600 per cent from $95mn to $4.5bn, according to official government figures.
Bolsonaro heeft inderdaad ook kunstmest en diesel in Rusland gekocht. Maar dat ging in het geval van diesel om een zeer bescheiden $95 miljoen. Nederland importeerde in 2022 een veelvoud van dat bedrag uit Rusland.

Lula daarentegen financiert ongegeneert de oorlogseconomie van Putin.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 16:09

Klopt en toen was dit ook makkelijk te vermijden zeker in Brazilië. Dit was meer een politieke keuze 'm.b.t. een economische want elke diesel had vergelijkbare prijzen.

Nu komt de economische component om de hoek kijken en is de Russische diesel veel goedkoper dan uit andere landen. En ik vermoed niet dat Lula of de Braziliaanse bevolking zit te springen om hogere prijzen aan de pomp.

En ik heb nog geen tekenen gezien dat Lula geen handel meer wil drijven met landen die niet tot de brics behoren. Ik denk dat hij hier gewoon kiest wat het beste is voor de Braziliaanse bevolking. De retoriek en diplomatie tussen de beide presidenten kan misschien behoorlijk verschillen maar in hun economisch buitenlands beleid zie ik niet veel verschillen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 16:19

quasimodo schreef:
di jan 30, 2024 16:09
Nu komt de economische component om de hoek kijken en is de Russische diesel veel goedkoper dan uit andere landen. En ik vermoed niet dat Lula of de Braziliaanse bevolking zit te springen om hogere prijzen aan de pomp.
Het is een politieke keuze waar het gaat om soevereiniteit van een land en honderdduizenden doden in een gruwelijke oorlog.

Nu heeft de EU, de VS en Nederland in deze kwestie enorm veel boter op zijn hoofd, maar dit terzijde.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 18:35

En dat voor iemand die moord en brand schreeuwt over een politicus die dit met Israël voor elkaar probeerde te krijgen.

En de meeste landen drijven gewoon handel met elkaar ondanks dat er soms oorlogen zijn. Soms worden er wat sancties nageleefd door bevriende landen en vaak met weinig succes. De meeste landen blijven het liefste handel drijven en proberen dit zolang mogelijk vol te houden liefst met het argument dat ze neutraal zijn. Je gidsland Zwitserland is daar een heel goed voorbeeld van dat dit economisch heel veel vruchten kan afwerpen.

Bovendien is dit voor Brazilië ook nog eens een ver van zijn bed show buiten de regio. Waar ik Europa vaak ook alleen stelling zie maken om Amerika te steunen of koloniale belangen. En dan ook nog niet altijd.

Dus die gruwelijkheden zijn meestal van ondergeschikt belang. En dan heb je het feit nog dat Brazilië economisch een vuist wil maken tegenover de VS en de Eu en zich in deze meer verbonden heeft gemaakt aan de andere kant. Iets waar Lula zich ook al in zijn eerste periode sterk voor gemaakt heeft maar waar ik ook Bolsonaro geen afstand van heb zien doen. Dus ik denk dat je maar aan het idee moet wennen dat je in een land woont dat meer belangen heeft om met niet westerse landen samen te werken dan met de Eu of de VS.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door quasimodo » wo jan 31, 2024 03:53

Dit ondermijnt dan weer de financiering. Brengt misschien wel meer schade dan dat de diesel opbrengt. Al zal dit dan niet bedoeld zijn.


https://www.businessinsider.nl/olieland ... maal-open/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door Progresso » wo jan 31, 2024 13:52

De belangrijkste reden voor mij om zo snel mogelijk wereldwijd over te gaan op hernieuwbare energie.

Zorg dat er geen vraag is naar fossiele energie en laat al die boevenlanden maar lekker in hun sop gaar koken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door quasimodo » wo jan 31, 2024 15:44

Biden beloofd weg te kijken bij de Oeigoeren voor oplossing met fentanyl probleem.

EU geeft Orban steeds geld zodat zaken geregeld kunnen worden in de EU. Net zoals Polen in het verleden.

Turkije krijgt F16 om Zweden en Finland toe te kunnen laten treden bij de Navo.

Niemand weet hoegenaamd iets af van wat er bij de unrwa gebeurd totdat er een incident is.

Iran en Noord Korea zouden jarenlang geïsoleerd zijn en blijken nu ineens in staat te zijn tot wapen leverancies en financiering en bovendien al jaren mensen te leveren in oorlogssituaties.

En dit zijn alleen een paar recente voorbeelden.
Ik heb niet de illusie dat dit met het afschaffen van de fossiele brandstoffen opgelost is. En ik denk bovendien dat de landen die hier rijk mee zijn geworden nog decennia dit geld gebruiken voor macht in de wereld.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula financiert de oorlog in Oekraine

Bericht door Progresso » wo jan 31, 2024 16:40

quasimodo schreef:
wo jan 31, 2024 15:44
Ik heb niet de illusie dat dit met het afschaffen van de fossiele brandstoffen opgelost is.
Nee, die illusie heb ik ook niet, maar het helpt wel.

Bovendien zijn we dan ook af van de hittegolven, de afkalvende kustlijn, de 1200 natuurrampen per jaar in Brazilië, de tsunamis, El Niño en kunnen we gewoon weer met een gerust hart de hele wereld overvliegen. Althans, dat begrijp ik als ik de angstzaaiers mag geloven.



Plaats reactie