Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 14:52

De nieuwe corruptie-index van de de NGO Transparancy International is uit.

In één jaar tijd (Faz o L.) Is Brazilië 10 plaatsen gezakt.

Brazilië is daarmee net zo corrupt als Oekraine. Knap hoor.

https://www.transparency.org/en/cpi/202 ... d_source=1



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 15:31

Heel betrouwbare index. Je vraagt mensen hoe corrupt ze zijn eigen land vinden. En bij Brazilianen is dit sentiment niet positief en is dat overigens al heel lang niet. En die mensen gaan natuurlijk af op hun eigen ervaringen en wat ze zien in het nieuws. Kijk je wat het afgelopen jaar het nieuws gedomineerd heeft qua corruptie.

Teleurgestelde Bolsenaristen die zeggen dat Lula zijn corrupte politiek weer gaat invoeren en onder elk snippertje negatief nieuws dat ze kunnen vinden Faz o L menen te zetten.

En de mensen die geconfronteerd worden met corruptie aanklachten en nepotisme zijn voornamelijk aanhangers van Bolsonaro en de familie in het bijzonder.

Dus je hebt mensen die al negatief waren en doet daar nog een schepje bovenop met mensen die de verkiezingen verloren hebben. Waarvan sommige denken dat de wereld nu vergaat schijnbaar. En je zakt 2 punten.

Het is niet gezegd dat nu het allemaal best wel meevalt en ze begin dit jaar weer een enquête uitsturen er niet weer een paar punten bijkomen. En feitelijk is er niets veranderd.

En dat wil niet zeggen dat Brazilië niet corrupt is. Dit is al decennia aan de gang en ik zie het ook niet zomaar verdwijnen. Bolsonaro had dit als verkiezingsbelofte en heeft er niets van gebakken. Zelfs vastzetten van politieke tegenstanders lukte nog niet zo best. Oekraïne bijvoorbeeld heeft de laatste tijd wel al een paar keer positief in het nieuws gestaan i.v.m. corruptie bestrijding. Al moet ook nog blijken of dit ook opgaat bij gevallen met zijn vrienden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 16:54

quasimodo schreef:
di jan 30, 2024 15:31
Heel betrouwbare index.
Manoman. Deze index wordt al jarenlang gebruikt door NGOs, Wereldbank, overheden en het bedrijfsleven om beleid te maken om corruptie tegen te gaan. Maar ja, de cijfertjes bevallen je niet zo, dus dan doe je maar het trucje om de boodschapper van het nieuws aan te vallen.
quasimodo schreef:
di jan 30, 2024 15:31
Teleurgestelde Bolsenaristen die zeggen dat Lula zijn corrupte politiek weer gaat invoeren en onder elk snippertje negatief nieuws dat ze kunnen vinden Faz o L menen te zetten.
Miljarden en miljarden gaan er weer naar parlementariërs die niet of nauwelijks worden gecontroleerd. De vriendjespolitiek viert weer hoogtij. Het gedonder is weer terug tot op het niveau van de individuele verkeerspolitie agent. Het is gewoon all over the place again.

Het is jammer, want Dilma had destijds een goed stukje wetgeving in elkaar gezet. Het kwam erop neer dat bedrijven verantwoordelijk werden gehouden voor hun corrupte activiteiten, zoals omkoping of superfacturatie.

Langzaam maar zeker zag je om je heen dat iedereen wat voorzichtiger werd. De PRF agenten lieten het briefje van RS50 zitten wat tussen de autopapieren zat, de Contadores hadden geen zin meer om bepaalde constructies op te zetten en pasten voor de beloning, wethouders werden ontslagen als er weer eens een stuk asfalt werd gelegd wat drie keer zo duur was als bij een buurgemeente etc. Onder Bolsonaro liet deze index zien dat Brazilië gedaald was tot positie 94. Het ging inderdaad erg langzaam en Bolsonaro had veel meer moeten doen.

Maar we zitten nu 1 jaar met Lula opgescheept en het gedonder is weer overal. En misschien merk jij het niet omdat je hier niet woont. Maar vraag een willekeurige pousada-eigenaar maar eens waarom de uitbreiding van zijn pousada nu opeens wel doorgang kan vinden. Waarom kan een resort nu opeens wel een betonnen dijk aanleggen waar twee jaar geleden de Ibama het verwijderen van de grote keien verordonneerde, waarom mijn buurman werkzaam bij de politie met een middelmatig salaris zomaar uit het niets een extreem groot huis kan bouwen en het topmodel van de Ford Ranger opeens rijdt, waarom eigenaren van barracas weer beschermgeld moeten betalen, etc.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 18:55

Ik val de boodschapper op geen enkele manier aan. Ik herhaal alleen aan wat ze zelf zeggen op hun website over hoe betrouwbaar deze enquête feitelijk is en hoe te intreperen.

En ik geef aan dat ik Brazilië altijd al een corrupt land gevonden heb. En dat ik gemerkt heb dat Brazilianen in het begin van de verkiezingen heel veel angst hadden dat het met Lula de verkeerde kant op zou gaan. En dat ik het gevoel heb dat die stemming nu grotendeels aan het omslaan is. En dat de corruptie zaken die ik in het nieuws zie vooral Bolsonaro gerelateerd zijn. En dat kan best politiek gemotiveerd zijn want onder Bolsonaro was dit vaak andersom.

En je hebt gelijk dat ik er minder ervaringen mee heb omdat ik er niet woon. En we zullen zien hoe de geënquêteerden in Brazilië het ervaren volgend jaar. Misschien zijn die het wel met je eens. Ik zie ook genoeg voorbeelden van villa's en Fazendas die nu afgebroken worden omdat ze onder Bolsonaro niet volgens de wet zijn gebouwd. Maar van de dagelijkse corruptie heb ik weinig weet en blijf er het liefst ver uit de buurt. Al zie en zag ik ook wel voorbeelden van mensen die vervolging afkopen na misdragingen. Maar ik had de indruk dat het minder makkelijk ging in de loop van de jaren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door quasimodo » do feb 01, 2024 13:04

Maar vraag een willekeurige pousada-eigenaar maar eens waarom de uitbreiding van zijn pousada nu opeens wel doorgang kan vinden. Waarom kan een resort nu opeens wel een betonnen dijk aanleggen waar twee jaar geleden de Ibama het verwijderen van de grote keien verordonneerde,
Vandaag op het nieuws een gedeelte van een baracca op de praia futuro gesloopt door de gemeente. En het verweer van de eigenaar dat de buren ook gedeelte illegaal gebouwd hebben.

Verkeerde vrienden of gaan ze het illegaal gebouwde verwijderen net zoals op de Beira mar gebeurd is de laatste jaren?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » do feb 01, 2024 14:07

quasimodo schreef:
do feb 01, 2024 13:04
Verkeerde vrienden of gaan ze het illegaal gebouwde verwijderen net zoals op de Beira mar gebeurd is de laatste jaren?
De willekeur is groot. Het ligt er maar net aan wie je kent en hoeveel geld je bereid bent om te betalen.

De barracas op Beira-mar is wel een ander verhaal. Dat maakte onderdeel uit van het renovatieplan. Maar ook daar is natuurlijk het een en ander gebeurt. Het bekendste voorbeeld is denk ik de aanleg van de Japanse tuin, waardoor het onroerend goed daarachter gevrijwaard werd van hoogbouw voor hun neus. Laat nu net, heel toevallig hoor, dat onroerend goed eigendom zijn van een zeer goede vriend van de oud-burgemeester.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » vr feb 02, 2024 18:06

Wie had dat nou gedacht. Bijna 40 %van de ondervraagden meent dat het afgelopen jaar de corruptie onder Lula is toegenomen.

Ik verbaas me er niets over want ik zie en hoor het dagelijks. En het is iets meer als een "jeitinho".

https://terrabrasilnoticias.com/2024/02 ... a-numeros/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door quasimodo » vr feb 02, 2024 18:27

En bijna 50% vind dat er niets veranderd is of dat het gezakt is. Dus de meningen zijn op zijn minst verdeeld en licht positief.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » ma feb 05, 2024 16:51

En je verwacht het niet.

De hoogste rechter van dit land gaat de NGO Transparency International aanklagen omdat ze het niet eens zijn dat in het eerste jaar van Lula Brazilië corrupter is geworden.

https://gazetabrasil.com.br/justica/202 ... no-brasil/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door quasimodo » ma feb 05, 2024 20:16

Onderzoeken of aanklagen?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » ma feb 05, 2024 21:00

Onderzoeker, aanklager en rechter. En binnenkort een mooi baantje in het kabinet van Lula, want scheiding der machten moeten we net zoals de democratie hier relatief zien.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door quasimodo » ma feb 05, 2024 21:28

Waarom zou hij dat ambiëren. Die zit toch al op zijn plek. Dit is net zoals in de VS bedoeld als regeren over je graf. Heb hier al vaak kritiek op gehad.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » di feb 06, 2024 00:34

En nu ook een artikel in de Financial Times.

De voormalige advocaat van de PT, nu dus een van de hoogste rechter van het Hooggerechtshof krijgt de wind van voren.

De logica van Toffoli volgend zal de ook de Financial Times worden onderzocht.

Uit de FT:

Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email licensing@ft.com to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/98c31e95-051 ... df463d6fdd

“Thanks to Toffoli’s decisions, Brazil has become a cemetery for evidence of crimes that generated misery, violence and human suffering in more than a dozen countries in Latin America and Africa,” the non-profit group said. “The country is increasingly becoming, in the eyes of the world, an example of corruption and impunity.”

https://www.ft.com/content/98c31e95-051 ... df463d6fdd



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » di feb 06, 2024 14:57




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » di feb 06, 2024 19:01




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië net zo corrupt als Oekraine

Bericht door Progresso » za mar 09, 2024 15:53

En zelfs The Economist ontkomt er niet aan.

https://www.economist.com/the-americas/ ... in-america



Plaats reactie