BOM: Fiat stopt met "Carro popular"

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

BOM: Fiat stopt met "Carro popular"

Bericht door Progresso »

Gisteren zagen we nog in de reportage van Nieuwsuur een bijdrage van Nina Jurna die vol lof was over het programma van Lula om kleine autotjes te promoten. Zeg maar de Fiat Mobi, de Renault Quid en dat soort koekblikjes.

En vandaag knalt de bom.

Het lukt FIAT niet om winstgevend in dit segment te opereren. Ze stoppen ermee. Nadat al eerder Ford volledig gestopt was met personenautos te leveren in Brazilie volgt nu dus FIAT. Volgens mij heeft General Motors ook geen aanbod in die klasse.

Ook hier weer. Minder tot geen concurrentie meer in dit segment. Ik denk dat er binnen nu en een half jaar geen nieuwe auto te koop is die minder dan RS100.000 kost.

Weer een mislukt programma vanuitde koker van de planeconomen.

https://terrabrasilnoticias.com/2023/08 ... e-surpresa
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: BOM: Fiat stopt met "Carro popular"

Bericht door borsjea »

Wachten totdat de diverse Chinezen met hun 10.000 dollar electrische auto's op de Braziliaanse markt komen. Het liefst hier geproduceerd in één vd velen productie locaties die de afgelopen 5 jaren massaal zijn verlaten. Verder herstel van real en de rente een stuk omlaag zal verder moeten helpen.
Gebruikersavatar
Martinho
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: BOM: Fiat stopt met "Carro popular"

Bericht door Martinho »

De renault heet KWID, overigens, en kost iets meer dan 60.000. Dat is natuurlijk nog steeds heel veel en nauwelijks "popular".
Of hij goed verkoopt weet ik eigenlijk niet, maar op zich is het een goede auto en niet onveilig. Ontworpen in India (door Nissan) maar verbeterd voor de Braziliaanse markt door Renault.

Of elektrische auto´s het gaan maken in Brazilie weet ik eigenlijk niet. De afstanden buiten de steden zijn eigenlijk te groot, laadstations zijn er nauwelijks, maar een stadsauto (mits met een eigen garage en laadpunt) zou goed kunnen.
De China karretjes zijn volgens mij niet geschikt voor export, voldoen niet aan de eisen geloof ik. Maar ALS, dan zou het interessant zijn. Er is er al een hier, weet de naam even niet meer, maar hun auto kost tegen de twee ton (reais) minimaal, dat is te veel.
Het kan overigens nog goedkoper, de Citroen Ami (en dezelfde met een andere naam van Opel ofzo) kost in Europa iets meer dan 7000 euro. Alleen geschikt voor de stad want kan (en mag) niet harder dan 48 km/h. Een kleine (dus relatief goedkope) batterij en motor is het geheim voor de prijs, en natuurlijk ook het efficiente ontwerp. DE nieuwe 2CV ?
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: BOM: Fiat stopt met "Carro popular"

Bericht door borsjea »

De Renault Kwid komt van de Dongfeng fabriek uit China.
Wat de EV infrastructuur betreft, download de app Plugshare en je zal verbaasd zijn hoeveel laadpalen er inmiddels zijn.

https://play.google.com/store/apps/deta ... .Plugshare

Het uitrollen van een laadnet is redelijk simpel, hier in Paraná bouwt het energie bedrijf Copel.een netwerk op langs de hoofdroute en in een aantal steden. BYD werkt samen met ABB aan het plaatsen van laders. In de staat São Paulo zie je dat wegrestaurant Graal bij zijn restaurants laders laat plaatsen. In veel landen zie je het zelfde systeem als bij zendmast, de grond/gebouweigenaar krijgt betaald voor de locaties die hij aanbied.
Mijn vertrek uit Nederland was in 2012 en er was nauwelijks infrastructuur, bij een bezoekje aan Nederland in 2017 viel het al op de luchthaven Schiphol op wat er in een 5 jaar was bereikt. Ook de rit van Schiphol naar Uithoorn viel me bij met name bedrijven het groot aantal laders op.
Ik krijg de indruk dat de EV in Brazilië veel minder EV wappies kent dan in Nederland waar velen nog steeds bezwaren zien mbt het rijbereik, de laadsnelheid en brandrisico welke veel lager is dan bij een ICE.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: BOM: Fiat stopt met "Carro popular"

Bericht door borsjea »

Was de carro pop ook niet in veel gezinnen een tweede auto? Ik krijg de indruk dat in veel huishoudens de afgelopen 10 a 15 jaar het bezit van een tweede auto afneemt, kijkende naar de bezettingsgraad van appartementen complexen waar ik wel eens kom.
En waar men per huishouden 2 of 3 plekken heeft. Denk dat de komst van Uber en 99 hier ook voor hebben gezorgd.
Plaats reactie