Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door Mijn Brazilië » vr mei 12, 2023 12:41

Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië
by Mijn Brazilië

Carnaval in Brazilië Carnaval is een van de grootste en bekendste feesten ter wereld. Het wordt elk jaar gevierd in de week voorafgaand aan Aswoensdag, het begin van de vastentijd. Carnaval is een mix van culturen, religies en tradities die teruggaan tot de koloniale tijd, toen de Portugezen het feest introduceerden in Brazilië. Het woord …
Read More...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door Martinho » do jun 01, 2023 23:56

Mijn beste plek is thuis. Geeen gehos en gehijs, geen te luide en domme muziek, geen overdreven uitdossingen en seksuele uitspattingen.

Zelfs geen TV meer, het is na EEN optocht strontvervelend. Ik verbaasde me daar in het verleden over, dat ik na een heel uur 1000 keer hetzelfde melodietje + tromgeroffel + "gezang" dat melodietje niet kon reproduceren, terwijl ik toch een goede muzikale opleiding heb waar solfege deel van uitmaakte. Ik heb het gewoon opgegeven, niet de moeite waard.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door borsjea » ma jun 05, 2023 18:23

Ik sluit me volledig bij de reactie van Martinho aan. De samenvatting op het journaal is al te veel voor mij



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door Ivan Bahia » ma jun 05, 2023 19:08

In Salvador da Bahia hoef je in ieder geval niet te komen voor Carnaval, tenzij het achterover drukken van etteloze liters (waardeloos) bier jouw enige criterium is ...
Het is een "feest" dat vooral gefinancierd wordt door bierbrouwer AMBEV (die er elk jaar opnieuw in slaagt om de markt te domineren, zelfs al vanaf de aanbesteding, om de "hoofdsponsor" van Carnaval Salvador te mogen zijn).
Een hoop gezuip dus plus extreem overdreven aantal decibels van "muziek" en een massa pickpockets en ... uiteindelijk quasi niks dat écht met carnaval te maken heeft behalve de "business as usual" van AMBEV. Een echte afrader dus.
Ben je in Bahia tijdens die periode (wat ik sowieso zou afraden vanwege de extreem overdreven hotel-prijzen en misbruiken ter zake) dan kan je beter het binnenland in trekken, bvb. naar een dorp zoals Maragojipe waar je wel nog écht Carnaval kunt meemaken (met mensen die zich om ter origineelst verkleden).
Zoniet ga je beter naar Olinda (bij Recife) of (als je dan toch van massa-manifestaties houdt) naar Rio.
Tropische groet uit Salvador,
Ivan Bahia Reisgids


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door Progresso » ma jun 05, 2023 19:55

Ik moet zeggen dat het carnaval van Olinda wel bijzonder was, maar dat is weer een aantal jaartjes terug.

De carnavals in de kleinere dorpjes zijn wel leuk vind ik. Maar net zoals in Nederland, het is mijn feest niet. Ik heb er niet veel mee, maar ik kan wel begrijpen dat mensen een week helemaal uit hun dak gaan om alle ellende van het afgelopen jaar te vergeten.

In het Noord-Oosten heb je rond deze tijd de Festas Junina. Daar is toch veel meer variatie en show. Vaak een traditionele markt, optredens van dansgroepen uit de hele regio en kleine buurtfeesten waar iedereen zijn geblokte hemd en strooien hoedje opzet. Ja, en in de grotere steden natuurlijk ook de grote optredens van de regionale bands, veel drugs, sex en rock & roll.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door Felix » di jun 06, 2023 17:07

geen te luide en domme muziek, geen overdreven uitdossingen en seksuele uitspattingen.

Voor een liefhebber van klassieke muziek misschien te hard en te luid, maar voor mensen zoals ik een duik in een oveweldigende en hypnotische zee van ritme die het vrijwel onmogelijk maakt om stil te blijven staan.

Zelfs geen TV meer, het is na EEN optocht strontvervelend.

Het is niet zomaar een optocht, maar een surrealistisch schilderij dat zich over de avenida uitrolt en tot leven komt.

Ik kijk er niet meer naar sinds het harde licht van de ledlampen het spektakel teveel kwam benadelen.

Ik verbaasde me daar in het verleden over, dat ik na een heel uur 1000 keer hetzelfde melodietje + tromgeroffel + "gezang" dat melodietje niet kon reproduceren, terwijl ik toch een goede muzikale opleiding heb waar solfege deel van uitmaakte. Ik heb het gewoon opgegeven, niet de moeite waard.

Het steeds hetzelfde liedje is het thema van de optocht die een verhaal dient uit te beelden. Alle gedeelten van de optocht dienen aan bepaalde strenge eisen te voldoen, evenals de kleding, praalwagens, dans, compactheid, drumband, vlaggendraagster, evolutie van het geheel, enz. enz. enz. enz. enz. enz. enz. De hele optocht telt ook verplichte afdelingen en onderdelen. Het gaat om punten die hevig bevochten worden en er is een 'eredivisie', tweede divisie enz. De sambascholen op zich zijn sociale projecten met een belangrijke rol in de wijk, ze zorgen ook voor werkgelegenheid.

In noorden en noordoosten bestaan weer andere manieren van carnaval, dikwijls met de Trio Elétrico rijdende podia.

Op de junifeesten wordt de quadrille gedanst, een kenmerk tegenwoordig is wel dat er daar steeds meer plaats wordt ingeruimd voor niet traditionele muziek.

Wat nog veel te weinig aan het licht komt zijn de enorme feesten in Parantins - Festa do Boi, misschien dat Mijn Brazilië daar eens over kan uitwijden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Mijn Brazilië De beste plekken om carnaval te ervaren in Brazilië

Bericht door Progresso » di jun 06, 2023 19:11

Felix schreef:
di jun 06, 2023 17:07
Wat nog veel te weinig aan het licht komt zijn de enorme feesten in Parantins - Festa do Boi, misschien dat Mijn Brazilië daar eens over kan uitwijden.
Ik ben benieuwd hoe lang die oer-traditionele feesten het nog overleven of vervangen wordt door een zwaar commerciële versie.

Of krijg je net zoals in Nederland dat Zwarte Piet moet verdwijnen. Is er nog Luilakken in Nederland? Palmpasen? Sint-Maarten?



Plaats reactie