vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Martinho » za feb 04, 2023 15:19

Zoals ik al schreef: uit het oog uit het hart. Inderdaad zo hypocriet als wat, maar daar hebben veel Nederlanders toch al last van als het over Brazilie gaat.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door quasimodo » za feb 04, 2023 16:15

Toch jammer dat als er dingen benoemd worden dat dit afgedaan wordt als hypocrisie als het niet in hun straatje past.

En wat ik dan wel vreemd vind is dat als het hun wel dient er moord en brand geschreeuwd wordt dat de internationale gemeenschap zich er mee moet bemoeien. Of had Bolsonaro dan toch gelijk? Dat het Amazone woud van de Brazilianen is en dat iedereen er verder zijn bek over moet houden. De bossen in Europa en de VS zijn ook voor een groot gedeelte gekapt om welvaart voor de bevolking te creëren.

En dat er in Nederland nog veel misgaat is een feit. Wat dezelfde krant ook vaak benoemd overigens. En dat een opgeheven vingertje vaak ergenis opwekt is ook een feit. Maar het beste om dingen te veranderen is nog altijd aandacht te geven aan misstanden.

En er zullen nog wel meer ergenissen komen over de hypocrisie van het westen. We komen er nu achter dat als we alles groen gaan doen we niet meer concurrerend zullen zijn. Dus zijn ze bezig om bedrijven te subsidiëren en alsof dit nog niet genoeg de concurrentie positie van bedrijven in andere landen gaat aantasten is de volgende stap die in de pijplijn zit import belastingen op producten die of niet groen geproduceerd worden of op plaatsen waar niet genoeg loon en of belasting betaald wordt. Wat er feitelijk op neer komt dat het westen mede gaat bepalen hoe bedrijven in andere landen gaan werken en het liefst worden ze verleidt hun productie te verplaatsen. Behalve als het westen deze productie niet wil omdat het bijvoorbeeld zeer arbeidsintensief is of milieu vervuilend dan zal de belasting hierop waarschijnlijk laag zijn.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Martinho » wo feb 08, 2023 19:58

We hebben het over hypocrisie als landen of mensen andere neersabelen over iets dat ze ZELF ook doen. Dat leek me in dit geval goed van toepassing.

Ik zie het afzinken van een schip met ongewenste stoffen (die men nergens anders kwijt kon) op een zeer diepe plaats niet als misstand. Het is niet goed nee, maar asbest is nou ook weer niet direct dodelijk. Maar wel iets waar iedereen meteen over in de stress schiet.

Ik herinner mij dat oude schepen ergens in Afrika (aan de kust natuurlijk) worden afgebroken en gestript. Daar zullen net zo goed ongezonde materialen inzitten, en niemand maakt zich daar erg druk over kennelijk. Dat is dan erger dan afzinken.

De opmerking dat Europa enz niet net moet doen of de Amazone van de hele wereld is (jeweetwel: de longen van de wereld) en evt moet bijdragen aan het behoud ipv aan de zijlijn wat roepen is van Lula. Toen kreeg hij die financiele steun van Noorwegen als ik me niet vergis. Wat bepaalde mensen nu weer aanzet tot iets roepen over corruptie (wat Nederlanders dus ook al niet doen, we zijn superieur).



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door quasimodo » wo feb 08, 2023 22:39

Toen kreeg hij die financiele steun van Noorwegen als ik me niet vergis.
Volgens mij nu weer en van nog meer landen.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Ajax » wo feb 08, 2023 23:44

Even los van de vraag of het hypocriet is, dit soort vraagstukken laat ik liever over aan de Brazilianen zelf. Dus als ze dit schip willen afzinken dan kunnen ze dat doen (en wij mogen het er dan niet mee eens zijn).

Nog extremer: als ze delen van de Amazone willen platbranden om er soja te planten kunnen wij gaan demonstreren in NL, maar of dat zin heeft weet ik niet. In ieder geval is er met Lula misschien wel iemand aan de macht die iets meer Amazone gezind is. Maar naar mijn mening is dit zeker niet het beste moment om president van BR te zijn.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » wo feb 08, 2023 23:54

Nog extremer: als ze delen van de Amazone willen platbranden om er soja te planten kunnen wij gaan demonstreren in NL, maar of dat zin heeft weet ik niet.

In plaats van demonstreren kun je het land ook gaan boycotten en dat dan in groepsverband.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Ajax » do feb 09, 2023 13:25

Klopt, dat zou een goede manier zijn. Maar is tot op dit moment nog niet gebeurd. Misschien dat bv. Greenpeace nog actie gaat ondernemen, maar zou me ook niet verbazen als we hier verder niets meer over horen.

Hoe je groepsverband ziet is mij niet helemaal duidelijk. Maar als je BR en NL gaat vergelijken op een aantal punten (bv. aantal inwoners, land oppervlak etc.) dan wordt misschien duidelijk dat boycot te weinig effect heeft. Het lijkt erop dat in de huidige tijd steeds belangrijker gaat worden wat je invloed is in de wereld. Dus zeker interessant om te zien wat er significant aan het veranderen is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » do feb 09, 2023 14:03

In ieder geval hebben we nu ook een oplossing voor de afgedankte wieken van de duizenden windmolens. Ook het afval van de duizenden ontmantelde e-bussen heeft nu een plek.

Uiteindelijk zijn die gewoon gemaakt van glas of carbon verbonden met een onverwoestbare twee-componenten lijm.

Gewoon dumpen op 5 kilometer diepte. Na een paar jaar ligt er een laag sediment over en zie je er niets meer van.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » do feb 09, 2023 15:28

Gewoon dumpen op 5 kilometer diepte. Na een paar jaar ligt er een laag sediment over en zie je er niets meer van.

Als het daarna niet meer in de natuur terecht komt, of als het daarin terecht komen niet schadelijk is, is er weinig mis mee. Misschien kun je e.e.a. ook wel in de krater van een werkende vulkaan storten.

Ik herinner me dat ik als kind in de jaren 50 op de lagere school over kernenergie hoorde. "Het was de energie van de toekomst" zei de onderwijzer. "Alleen de kernafval was nog een probleem maar daarvoor zou de wetenschap spoedig een oplossing hebben". Niet dus. Maar dit soort energie wordt nog steeds gebruikt en de mensheid is inmiddels in een nog completer gekkenhuis veranderd.

De evolutie knabbelt wel verder via pandemieën volksverhuizingen, oorlogen... .



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Martinho » do feb 09, 2023 17:25

Inmiddels is het afvalprobleem van kernenergie ook redelijk opgelost hoor. Volgens mij was er in de jaren 50 nog nauwelijks sprake van kernenergie, en de techniek stond nog in de kinderschoenen. Nu kan je kernenergie beschouwen als GROEN, en daarom misschien zelfs beter dan windmolens (die veel grondstoffen en energie vergen om te bouwen) en huidige zonnepanelen (er zijn betere/efficientere in de planning, maar nog niet te koop).



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » do feb 09, 2023 17:55

Inmiddels is het afvalprobleem van kernenergie ook redelijk opgelost hoor.

Dat is mij dan ontgaan! Bedoel je de opslag in stabiele zoutlagen enz.?

Volgens mij was er in de jaren 50 nog nauwelijks sprake van kernenergie

Klopt, maar het was wel DE nabije toekomstverwachting.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » do feb 09, 2023 18:52

@Martinho

De oplossing van dat afvalprobleem is mij niet bekend. Komt het er op neer dat we de boel maar diep in de oceaan of in een zoutkoepel moeten stoppen of is er een wetenschappelijke doorbraak die de halfwaardetijd van de radioactieve isotopen op miraculeuze wijze weet te versnellen? Verlicht ons.

Trouwens, is er al een herverzekeraar in de markt die de wettelijke aansprakelijkheid van de eigenaar van zo'n kerncentrale kan verzekeren of is het nog steeds zo dat de winsten bij de aandeelhouders komen en het risico bij de belastingbetaler?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door quasimodo » vr feb 10, 2023 00:25

of is er een wetenschappelijke doorbraak die de halfwaardetijd van de radioactieve isotopen op miraculeuze wijze weet te versnellen?
Er zijn grote doorbraken met het gebruik van andere isotopen die inderdaad veel eerder afbreken. Maar nog steeds vrij lang om een duur afvalprobleem te houden. En duurt nog decennia om dit te kunnen gebruiken en dan is kernenergie misschien wel weer irrelevant voor grootschalig gebruik.

Ik denk overigens dat je gas en kernenergie moet zien als een tussentijdse oplossing. En dat is Kernenergie wel een hele dure tussenoplossing waar je als je ermee stopt nog jaren met een afval probleem zit maar wel als voordeel dat je nog minder uitstoot hebt van broeikasgassen en geen aardbevingen in het winnigsgebied.

Green peace en Oostenrijk gaan overigens een rechtszaak aanspannen tegen de Europese unie om kernenergie en gas te beschouwen als groene brandstoffen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » vr feb 10, 2023 00:55

quasimodo schreef:
vr feb 10, 2023 00:25
En duurt nog decennia om dit te kunnen gebruiken
Ik zou zeggen, vooral veel onderzoek blijven doen naar alle vormen van energie-opwekking. Hoe meer mogelijkheden de mens heeft des te beter zullen we het hebben.

Nu nog alles robotiseren en een maximale inzet van Artificial Intelligence en we kunnen als mensheid weer gewoon lekker doen waar we zin in hebben. Een beetje vissen, een beetje ouwehoeren, lekker vrijen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Martinho » vr feb 10, 2023 18:37

GreenPeace is een reactionair club geworden die tegen zowat alle vooruitgang en technologie protesteert en probeert kapot te maken, op basis van zogenaamd wetenschappelijk onderzoek (wat niet zelden pseudo- is) en onderbuikgevoelens van wappies.

Ik ben niet erg goed op de hoogte met technologieen wb kernenergie, maar ik heb wel begrepen dat afgewerkte brandstoffen kunnen worden opgewerkt en er bestaan ook snelle kweekreactors.
Die grote bezwaren tegen kernenergie, die er waren in de jaren 60, zijn veel minder geworden. Ja, mensen gaan ongetwijfeld iets roepen over Fucojima en Tjernobil. Maar b.v. Frankrijk drijft op een groot gedeelte van zijn energie op kernenergiecentrales, en ik hoor nergens iets over problemen. Angra hier idem.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » vr feb 10, 2023 19:04

Martinho schreef:
vr feb 10, 2023 18:37
Maar b.v. Frankrijk drijft op een groot gedeelte van zijn energie op kernenergiecentrales, en ik hoor nergens iets over problemen.
Misschien iets beter je oor te luisteren leggen:
https://www.demorgen.be/nieuws/de-helft ... gle.com%2F

Als ik @quasimodo mag geloven duurt het nog decennia voordat die nieuwe technologie waar minder kernafval vrijkomt bruikbaar is.

Dus we hebben nog steeds hetzelfde afvalprobleem van 60 jaar geleden en ook de verzekeringskwestie is niet opgelost.

Maar ja, net zoals het dumpen van dit vliegdekschip zitten ze, nu je er toch over begint, in Fukushima in hun maag met miljarden liters radioactief bluswater. De oplossing: dumpen in de oceaan.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Martinho » zo feb 12, 2023 04:49

Het was mij bekend dat Frankrijk de beslissing had genomen om de kernreactoren uit te faseren, het is me niet bekend waarom. En jou dus ook niet, want een bij snelle diagonale lezing van de niet al te betrouwbare brontekst kom ik van alles tegen, maar niet een afvalprobleem.
En dus is het niet duidelijk dat het afvalprobleem, als dat er al is, daar de oorzaak van is.

Wat ik wel wet is dat er heel sterke tegenstand is, niet alleen van organisaties als greenpeace (die tamelijk veel invloed hebben, ook al is het niet altijd terecht) maar ook door de welbekende onlustgevoelensen onderbuikgevoelens.
Want als je moet melden (zoals nu) dat je het eigenlijk ook niet weet, moet je geen suggestieve stukjes schrijven.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door quasimodo » zo feb 12, 2023 11:26

Het was mij bekend dat Frankrijk de beslissing had genomen om de kernreactoren uit te faseren, het is me niet bekend waarom. En jou dus ook niet, want een bij snelle diagonale lezing van de niet al te betrouwbare brontekst kom ik van alles tegen, maar niet een afvalprobleem.
En dus is het niet duidelijk dat het afvalprobleem, als dat er al is, daar de oorzaak van is.
Dit bericht is van voor de winter. En nu deze bijna voorbij is kan de conclusie wel getrokken worden dat er geen black outs zullen komen. We hebben het makkelijk gered doordat er massaal minder energie is gebruikt door absurd hoge prijzen die de overheid gedeeltelijk heeft meebetaalt.

Wel is er veel meer co2 uitgestoten doordat niet meer gas is verstookt. Maar dat metname veel meer kolen en hout zijn verstookt.

De landen die er wel op korte termijn mee wilde stoppen België en Duitsland hebben de kerncentrales langer open gehouden. En als reden om te stoppen geven ze meestal eerst duur onderhoud en door betere onderzoeksresultaten hierbij samenhangende veiligheidsrisico's door haarscheurtjes en corrosie.

Het afvalprobleem wordt sporadisch genoemd en dan met name door milieu clubs. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Het is bekend dat het zeer duur is. En waar de energie maatschappij de lusten heeft is vooral de belasting betaler die opdraait voor de kosten en dat voor in lengte van jaren. Bovendien is het vaak ondergronds met zo min mogelijk pottenkijkers.

Er zijn wel veel initiatieven om de kerncentrales te vernieuwen danwel ergens anders nieuwe te gebruiken.

In de zomer zal er wel weer een probleem ontstaan met de kerncentrales omdat deze veel koelwater gebruiken en tegenwoordig de regenval niet vermindert maar onevenredig is verdeeld met ook langdurige periodes van droogtes. Maar er is zoveel fossiele brandstof gehamsterd met name gas dat dit voor de energie zekerheid geen probleem op gaat leveren. Wel voor de co2 doelstellingen als de energie prijzen gaan zakken en de vraag toe zal nemen. Anders heb je goed kans dat dit ook niet speelt omdat dan net zoals met de kachels de airco's uit zullen blijven. En als de mensen beseffen dat ze best met minder energie toe kunnen en hun huis daar op inrichten net zoals de kantoren en fabrieken met hun processen. Kunnen we wel eens iets blijvends geleerd hebben.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Ajax » zo feb 12, 2023 13:24

Felix schreef:
do feb 09, 2023 15:28
"Het was de energie van de toekomst" zei de onderwijzer. "Alleen de kernafval was nog een probleem maar daarvoor zou de wetenschap spoedig een oplossing hebben". Niet dus.
Denk dat dit het goed samenvat, want dit geldt eigenlijk voor het hele energie probleem. De "wetenschap" heeft veel gebracht, maar er wordt (te) veel van verwacht. Daarom vallen we nu zelfs weer terug op vervuilende energie ipv groen.

We overschatten de wetenschap, misschien dat dat ook deels een verklaring is voor de huidige crises waar we in leven.



Plaats reactie