Maar ja, stel je voor dat je ook maar een beetje krediet moet geven aan Bolsonaro,
Is inderdaad te danken aan het beleid van de regering tijdens de corona pandemie. Of hij ook een succes zou zijn zonder deze pandemie komen we hopelijk nooit achter. Je ziet dit fenomeen over de hele wereld. De overheden hebben veel mensen aangenomen bij corona bestrijding. Maatregelen genomen waardoor mensen toch hun geld kregen ondanks dat hun baan tijdelijk niet nodig was. Bovendien heeft Brazilië de steun verhoogd voor de allerarmste.
Maar de minimumlonen zijn gestegen en dit jaar zien we dat er met name in de overheidssector forse looneisen worden ingewilligd.
Laten we blij zijn dat de mensen werk hebben. Een minimumloon plus Bolsa Familiá is geen vetpot, maar beter als een onzeker iFood slavenbaantje.
Waar je na de corona zag dat de mensen hun geld gingen uitgeven in de locale economie zie je nu dat ze weer een hand op de knip houden hier om dat ze grote rekeningen moeten betalen door de inflatie. Ook zul je gaan zien dat er banen verloren zullen gaan doordat bedrijven failliet zullen gaan. En als dan ook nog een keer de banen in de corona bestrijding gaan verdwijnen. Brazilië heeft dan nog wel het voordeel dat de armste meer steun krijgen dat geïnvesteerd gaat worden in de locale economie. Maar hoelang dit nog zal zijn als ook de overheid moet gaan kiezen om zijn begroting op orde moet gaan krijgen.
Ik moet nog zien of dit permanen is maar ik vrees het ergste. Er komen steeds meer waarschuwingen dat er een wereldwijde recessie aan zit te komen. Dan zijn meestal de armste landen de klos. En ook zakken dan de prijzen van grondstoffen precies het grootste succes van de Braziliaanse economie.
Daar Brazilië nu al een zeer hoog rentepercentage heeft om de wisselkoers enigzins onder controle te houden zie ik weinig reden om optimistisch te zijn ongeacht welke president ze krijgen.