Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door Progresso » za jun 25, 2022 00:37

Het komt mij niet als een verrassing. Waar ik mij steeds over blijf verbazen dat Nederlandse correspondenten altijd maar beweren dat de economie zich in een zware crisis bevindt. De boel groeit en moet zelfs flink afgeremd worden om de inflatie, die we overigens voor het grootste deel te danken hebben aan Lagarde en Biden/Trump in de toom te houden.

https://oglobo.globo.com/economia/notic ... undo.ghtml



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door quasimodo » za jun 25, 2022 13:30

Misschien omdat de overheidsuitgaven niet passen bij de inkomsten. Hierdoor er veel inflatie is door onnodig geldontwaarding en om dit te remmen een hoge rente.

Dat er veel geld verdiend wordt in Brazilië valt niet te ontkennen maar hier wordt maar beperkt belasting op geheven. Bovendien zijn de uitgaven van de overheid zeer hoog. En dat is op zich niet zo erg als het aan de juiste dingen wordt uitgegeven zodat hier ook de inkomsten van de overheid mee worden verbeterd. Maar je ziet dat het vooral uitgegeven wordt aan exorbitante salarissen en pensioenen van vooral de hoge ambtenaren. Die dit of oppotten of uitgegeven aan luxe goederen die weer in het buitenland worden gemaakt dus nutteloos voor de Braziliaanse economie op zich.
En dan zit je ook nog met wijdverbreide corruptie wat elke overheids investering onnodig duur maakt.

Misschien dat onderstaand artikel een beter beeld schetst van de staat van de Braziliaanse economie dan jouw standaard juich verhalen.

https://credendo.com/nl/knowledge-hub/b ... tegorie-57



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door Progresso » za jun 25, 2022 14:26

quasimodo schreef:
za jun 25, 2022 13:30
Misschien dat onderstaand artikel een beter beeld schetst van de staat van de Braziliaanse economie dan jouw standaard juich verhalen.
Dit is exact hetzelfde verhaal wat ik vertel. Ik zie nauwelijks enig verschil.

Ik ga meestal nog een stapje verder en dat gaat over de inkomensverdeling. Ik heb daar denk ik een duidelijke mening over. De Bolsa Familiá is een uitstekend en goedkoop instrument. 1% van het BBP werd op die manier rechtstreeks en direct verdeeld van rijk naar arm. Bolsonaro heeft die Bolsa Familiá flink opgeplust, zo'n beetje tot 30% van het (zeer lage) gemiddelde salaris. De deelstaten doen daar gelukkig nog een schepje bovenop, meestal in de vorm van nog meer gratis zaken. Ook over die aangedikt Bolsa Familiá ben ik uitgesproken. Die moet nog verder omhoog.

Waar ik mij aan stoor dat Nederlandse en Belgische journalisten, zoals de Nina Jurnas en Joost de Jongen in hun standaard narratief ALTIJD beweren dat Brazilië in een economisch, vaak zware economische crisis bevindt.

Dat is gewoon feitelijk onjuiste informatie. De redacties van die kranten vertikken het ook gewoon om dat te rectificeren, ondanks dat de feiten uit de officiele en onafhankelijke bronnen de beweringen van de desbetreffende journalisten een totaal ander beeld geven.. Ook jouw bron bevestigt gewoon dat het goed gaat en daar de Braziliaanse economie groeit.

Journalisten die doelbewust feiten verdoezelen of gewoon onwaarheden vertellen zijn niet bezig om het publiek objectief en gebalanceerd te informeren maar zijn bezig om hun eigen politiek gemotiveerde mening op een activistische manier op te dringen aan hun publiek.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door quasimodo » za jun 25, 2022 18:25

Waar ik mij aan stoor dat Nederlandse en Belgische journalisten, zoals de Nina Jurnas en Joost de Jongen in hun standaard narratief ALTIJD beweren dat Brazilië in een economisch, vaak zware economische crisis bevindt.
Een zeer groot gedeelte van de Brazilianen beleeft ook een zware economische crisis. Als je kijkt wat de gemiddelde Braziliaan 10 jaar geleden van zijn salaris kon doen en wat hij er nu van kan doen is dit een goede graadmeter. En dit geld ook voor de armen ondanks verhogingen van de overheidssteun gaan ze erop achter uit.

Er zijn ook veel positieve punten dat klopt maar dit geld voor een hele grote groep niet. Bovendien profiteert de overheid ook te weinig die bouwen relatief ook meer schulden terwijl ze zouden moeten profiteren.

Dit is een recept voor sociale onrust. En het is te hopen dat de reaal stijgt zodat de inflatie wat wordt beteugelt. Maar het is maar zeer de vraag of dit gebeurt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door Progresso » za jun 25, 2022 19:42

quasimodo schreef:
za jun 25, 2022 18:25
Een zeer groot gedeelte van de Brazilianen beleeft ook een zware economische crisis. Als je kijkt wat de gemiddelde Braziliaan 10 jaar geleden van zijn salaris kon doen en wat hij er nu van kan doen is dit een goede graadmeter. En dit geld ook voor de armen ondanks verhogingen van de overheidssteun gaan ze erop achter uit.
Zeker, je hoort mij dat ook niet ontkennen. Gelukkig wordt de koek groter, en kan er meer verdeeld worden. Maar makkelijk wordt het niet. Het gaat bijna om 1 op de 4 mensen die in armoede leven en het is ook niet zo dat die andere 3 op de 4 zoveel verdienen dat daar veel te halen is. En zelfs als je het weg gaat halen bij de rijkste 1% kom je er niet.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... gn=twfolha



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door quasimodo » zo jun 26, 2022 00:04

Gelukkig wordt de koek groter
Nee de koek wordt steeds kleiner. En dat geld niet alleen voor Brazilië. De rijken worden over de gehele wereld steeds rijker en de werkende krijgen het steeds moeilijker om rond te komen. Je ziet dat bezit steeds meer loont t.o.v. arbeid. Hierdoor wordt het voor starters steeds moeilijker om iets op te bouwen. En ook de overheden krijgen wereldwijd steeds meer schulden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door Progresso » zo jun 26, 2022 03:15

quasimodo schreef:
zo jun 26, 2022 00:04
Nee de koek wordt steeds kleiner. En dat geld niet alleen voor Brazilië.
Dit klopt gewoon niet. Niet voor Brazilië, niet voor de wereld, niet per persoon, niet in absolute cijfers noch in relatieve cijfers..

https://www.worldometers.info/gdp/#gdpyear

Er zijn nog nooit zoveel miljonairs wereldwijd gezien. De honger, ziektes, human development indici en eigenlijk alle indicatoren wijzen erop dat we het als wereldbevolking helemaal niet zo slecht doen. Corona gooit aardig wat roet in het eten, maar het heeft nauwelijks impact op de toe-of afname van de wereldbevolking, de aarde wordt aantoonbaar steeds groener, met name in China en de Sabel.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door quasimodo » zo jun 26, 2022 09:16

Je kan de koek wel omzetten in gdp. Maar dit zegt niets hoe het verdeeld wordt. Alle onderzoeken tonen aan dat de rijken steeds meer bezittingen krijgen waardoor voor de rest de koek steeds kleiner wordt. Als je alle bezittingen die in de gdp niet meetelt omzet in geld en dan naar de verdeling kijkt krijg je een meer realistischer beeld.

In mijn geval heb ik het grootste deel van mijn benodigde koek al vergaard. Ik heb een eigen huis en mijn opleiding al gehad. Moet je nu opnieuw beginnen aan je leven en gaat proberen dit te herhalen zul je niet dezelfde levensstandaard kunnen krijgen als je alles hetzelfde zou doen met een gelijkwaardige baan. Terwijl in het verleden op een paar crisis periodes na zoals oorlogen de volgende generatie altijd meer te besteden had dan hun ouders. Nu geld dit alleen nog voor kinderen die of rijke ouders hebben of een betere manier vinden om geld te verdienen als hun ouders.

Als ze een normaal gemiddelde baan hebben die hetzelfde is gaan ze er gewoon op achteruit.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilië terug op plaats 10 wereldeconomieen

Bericht door Progresso » zo jun 26, 2022 16:34

@Quasimodo klopt voor het grootste gedeelte wel.

Sinds de Amerikanen de goudstandaard hebben losgelaten in 1973 zijn de reële inkomens niet meegegroeid. Goud heeft namelijk de eigenschap dat het niet groeit. Hoe lang je ook naar kijkt, er komt geen goud bij, dit in tegenstelling tot geprint geld.

Het vermogen stijgt door het rente op rente effect vanzelf naar een steeds kleinere top waar het bijna als vanzelf accumuleert. Gooi daar een sausje belastingoptimalisatie over, de Nederlandse overheid (en de kiezers) weten daar alles van en je creëert vanzelf vermogensongelijkheid.

Wil je een grondoorzaak van vermogensongelijkheid weghalen dan zul je af moeten van een systeem waar overheden en politici niet meer ongegeneerd aan de geldprintmachine kunnen zitten. Dan heb je dus iets nodig wat makkelijk en goedkoop te transporteren is tussen landen om hun handelsbelangen te vereffenen, iets wat niet kan worden bijgeprint dus gelimiteerd in hoeveelheid is en iets waar je geen rente op kunt ontvangen.



Plaats reactie