Politie dood verdachte in gaskamer

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » wo jun 08, 2022 00:37

quasimodo schreef:
di jun 07, 2022 22:08
Of een teken van intelligentie. Als het nog te vroeg is om ergens conclusies aan te verbinden dit dan ook niet als waarheid opschrijven.
Nee, het is gewoon een vervelend clickbaittrucje. Bij serieuze media zie je dat niet.
quasimodo schreef:
di jun 07, 2022 22:08
En er zijn nog steeds heel veel moorden die dit ondersteunen. Maar het zijn er minder dus er zal hierin zeker iets veranderd zijn. 1 goedeverklaring vond ik dat de bendeleiders in beperking zitten zodat ze geen opdrachten kunnen geven.
We hadden hier in Ceará weer een maand met meer moorden dan het jaar er voor. Helaas blijkt de neergaande trend daarmee gebroken. De oorzaak, volgens de expert:

Para o pesquisador do Laboratório de Estudos da Violência (LEV), da Universidade Federal do Ceará (UFC), Ricardo Moura, o aumento de assassinatos registrado no mês passado pode ter sido influenciado por tensões no conflito entre facções rivais na Região Metropolitana de Fortaleza. “Houve manifestação de grupos criminosos na região do Acaracuzinho [Maracanaú] e sempre que esses conflitos ocorrem reflete na questão da violência”, analisa Moura, também colunista de Segurança do O POVO.
Leia mais em: https://www.opovo.com.br/noticias/ceara ... itiva.html
quasimodo schreef:
di jun 07, 2022 22:08
Vraag ik mezelf af of je geen andere argumenten wil zien.
Het is een complex probleem. Juist de simpele gedachte om legale wapens te verbieden voor burgers die zichzelf moeten verdedigen en dat nu niet kunnen en dat daarmee het aantal mass shootings of het aantal moorden in Brazilië is mij juist veel te kort door de bocht. Als je in een favela woont die is opgegeven door de politie, als je op het platteland woont of als je deel uitmaakt van de inheemse bevolking wier land wordt geplunderd dan lijkt me er helemaal niets tegen om voor tenminste die groepen het wapenbezit legaal te maken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » za jun 11, 2022 20:13




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door borsjea » za jun 11, 2022 21:42

Progresso schreef:
wo jun 08, 2022 00:37
Het is een complex probleem. Juist de simpele gedachte om legale wapens te verbieden voor burgers die zichzelf moeten verdedigen en dat nu niet kunnen en dat daarmee het aantal mass shootings of het aantal moorden in Brazilië is mij juist veel te kort door de bocht. Als je in een favela woont die is opgegeven door de politie, als je op het platteland woont of als je deel uitmaakt van de inheemse bevolking wier land wordt geplunderd dan lijkt me er helemaal niets tegen om voor tenminste die groepen het wapenbezit legaal te maken.
En als er na wapen gebruik blijkt dat er geen spraken was van zelfbescherming, welke straf is er dan gerechtvaardigd geld dan oog voor oog tand voor tand? Heb je ten onrechte iemand doodgeschoten dan krijg je ook de doodstraf. Welke straf is er rechtvaardig als door ondeskundige bewering je wapen wordt ontvreemd en er met dat wapen een misdrijf plaats vindt, welke straf is er gerechtvaardig voor de persoon die ooit het wapen legaal aanschafte.
De meeste voorbeelden van gevallen die hier zijn genoemd is op geen enkel punt spraken van zelf verdediging een woordenwisseling oplossen door je wapen leeg te schieten is niet te rechtvaardigen, net zo min om je ex dood te schieten omdat ze nu een andere partner heeft of je buurman omdat hij te luidruchtig is met een feestje in zijn tuin.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Felix » za jun 11, 2022 23:07

En nu messen verbieden
Een aantal messensoorten is inderdaad verboden!

Helaas zijn vuurwapens meestal nog een stuk gevaarlijker.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » zo jun 12, 2022 00:14

borsjea schreef:
za jun 11, 2022 21:42
En als er na wapen gebruik blijkt dat er geen spraken was van zelfbescherming, welke straf is er dan gerechtvaardigd geld dan oog voor oog tand voor tand? Heb je ten onrechte iemand doodgeschoten dan krijg je ook de doodstraf. Welke straf is er rechtvaardig als door ondeskundige bewering je wapen wordt ontvreemd en er met dat wapen een misdrijf plaats vindt, welke straf is er gerechtvaardig voor de persoon die ooit het wapen legaal aanschafte.
Dan is het of doodslag of moord. Daar staat in Nederland tot levenslang op. Het kan ook een tragisch ongeluk zijn, dan zal de rechter je vrijspreken. Het aardige is dat om een wapen legaal te gebruiken je aardig getraind wordt. Desondanks gebeuren er, ook door mensen die goed getraind zijn ongelukken. Als je wapen ontvreemd wordt dan is dat diefstal. Als iemand jouw auto steelt en daarmee in een menigte rijdt wordt je ook niet veroordeeld.
Felix schreef:
za jun 11, 2022 23:07
Een aantal messensoorten is inderdaad verboden!

Helaas zijn vuurwapens meestal nog een stuk gevaarlijker.

Ja, sommige zijn verboden en heel raar maar waar, er worden toch mensen met die wapens vermoord. Even een kleine selectie:

https://www.geenstijl.nl/3017421/filmpj ... oofden_ch/

https://www.wochenblick.at/welt/is-terr ... it-messer/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... slamitisch

https://www.ad.nl/buitenland/frans-meis ... ~aa87422b/




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Felix » zo jun 12, 2022 04:37

Ja, sommige zijn verboden en heel raar maar waar, er worden toch mensen met die wapens vermoord

Het houdt in dat er strengere controle nodig is. Vast blijft toch staan dat vuurwapens nóg gevaarlijker zijn en het bezit daarvan zéér beperkt zou moeten zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » zo jun 12, 2022 06:17

Drugs zijn ook verboden. Miljarden en miljarden worden er tevergeefs uitgegeven aan strenge controles. Het werkt niet. Geen idee hoe het dan met vuurwapens moet.

Natuurlijk moet je het bezit beperken tot die mensen die strafrechterlijk gescreend zijn en geestelijk gezond zijn. Daarmee valt in Brazilië al 50% af. Van de groep die dan nog over blijft wil het merendeel geen wapen bezitten. De groep die dan nog overblijft moet een theoretisch examen doen. Daar valt de helft weer van af omdat die simpelweg niet kunnen lezen of schrijven. En dan hou je nog een heel klein groepje over die door gaan naar een grondig praktijkexamen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Felix » zo jun 12, 2022 14:11

Natuurlijk moet je het bezit beperken tot die mensen die strafrechterlijk gescreend zijn en geestelijk gezond zijn.

Het blijkt toch vaak dat het screenen op geestelijke gezondheid niet echt waterdicht is, in situaties van acute stress, of een stress die zich over een periode opbouwt willen brave burgers nogal eens doorslaan.

Al met al is niet bewezen dat het bezit van vuurwapens het aantal moorden terugbrengt, onderzoeken duiden meer op het tegendeel. En in de VS zien we vrijwel dagelijks welk een ramp het bezit van vuurwapens door particulieren kan zijn.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Martinho » zo jun 12, 2022 17:56

Felix schreef:
zo jun 12, 2022 14:11
Al met al is niet bewezen dat het bezit van vuurwapens het aantal moorden terugbrengt, onderzoeken duiden meer op het tegendeel. En in de VS zien we vrijwel dagelijks welk een ramp het bezit van vuurwapens door particulieren kan zijn.
Op zich logisch dat als er meer vuurwapens zijn, dat er ook meer "ongelukken" (al of niet opzettelijk) mee gebeuren. Dat blijkt ook bij de twee landen waar na de diensttijd de wapens mee mogen worden genomen (Israel en Zwitserland).
De discussie in de V.S. is meer op twee punten: a) beperking van de verkoop aan mogelijk onstabiele mensen en b) verbieden van oorlogstuig die niet voor zelfverdediging geschikt zijn.
In de laatste categorie vallen dus niet de automatische wapens van groot kaliber en met grote magazijnen. Een pistool is geschikt voor zelfverdediging, een geweer al minder. Ik ben geen voorstander van bewapening, maar in bepaalde streken en gebieden kan ik me voorstellen dat er behoefte aan is. Maar dus niet een AK47 of iets dergelijks.

Helaas, zelfs die afgezwakte beperkende voorstellen komen er waarschijnlijk niet door.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Felix » zo jun 12, 2022 18:06

a) beperking van de verkoop aan mogelijk onstabiele mensen

De stabiliteit van mensen, zo blijkt steeds weer, is moeilijk in te schatten en te testen want onder stress (veroorzaakt om welke reden dan ook) wil zelfs de braafste burger wel eens onstabiel reageren.

Een pistool is geschikt voor zelfverdediging, een geweer al minder.

Dat is niet zomaar waar, een pistool leidt juist dikwijls tot geweld en de uitkomst is dan maar al te vaak ook nog niet eens in het voordeel van diegene die gelijk heeft.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door quasimodo » zo jun 12, 2022 19:38




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Felix » zo jun 12, 2022 20:49

Belangrijk dat ook dit punt goed belicht wordt!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » zo jun 12, 2022 22:25

Martinho schreef:
zo jun 12, 2022 17:56
Op zich logisch dat als er meer vuurwapens zijn, dat er ook meer "ongelukken" (al of niet opzettelijk) mee gebeuren. Dat blijkt ook bij de twee landen waar na de diensttijd de wapens mee mogen worden genomen (Israel en Zwitserland).
Voor Israël weet ik het niet, maar voor Zwitserland geldt dit zeker niet. Ongelukken, en zeker dodelijke ongelukken gebeuren zeer, zeer zeldzaam. Dat komt ook omdat een groot gedeelte van de jeugd al vanaf 8 jaar lid is van een schietvereniging. Ieder dorp heeft sowieso een schietbaan.

Het enige is dat er ongeveer 200 mensen per jaar met een vuurwapen zich van het leven beroven. Maar ik moet zeggen dat ik dat een nettere oplossing vind dan het voor de trein springen. Maar zelfs op meer dan 2000 zelfdodingen per jaar is het miniem.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door borsjea » ma jun 13, 2022 15:16

Een intressante tabel waar ieder zijn conclusie aan mag trekken. Het wapenbezit per 100 inwoners en de andere cijfers zijn gebasseerd op 100.000 inwoners voor Nederland, Zwitserland en de VS.
Hoe komt het toch dat in Nederland het aantal wapendoden zoveel lager is?

Afbeelding



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door comulder » ma jun 13, 2022 16:53

Ben reuze benieuwd hoe hier weer een draai aan wordt gegeven door ‘deze of gene’.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » ma jun 13, 2022 18:57

Nou, @comulder, als je nu eens de zelfmoorden van dat Zwitserse cijfer afhaalt dan zul je zien dat het aantal moorden sinds 2000 met vuurwapens in Zwitserland dalende is en nu zo'n beetje een aantal jaren zweeft rond de 8 moorden per jaar.

In Nederland zie je juist dat het aantal moorden met vuurwapens, zowel relatief als absoluut fors hoger ligt, rond de 35. Nederland heeft echter maar 2 keer zoveel inwoners en heeft nauwelijks legaal wapenbezit, dit in tegenstelling tot Zwitserland waar 2.5 miljoen vuurwapens legaal in bezit zijn bij de inwoners.

Blijft over de ongelukken met vuurwapens met de dood als gevolg. We hebben het zowel in Nederland als in Zwitserland over 0 tot 1 dode per jaar. Toevallig pakt @Borsjea het jaar 2014 eruit waar in Zwitserland 6 dodelijke ongelukken zijn gebeurd.

Staat allemaal netjes in dezelfde bron, dus daar wordt helemaal geen draai aangegeven. Legaal wapenbezit is dus helemaal geen probleem. Een maatschappij die volstrekt is doorgedraaid is dat wel.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door comulder » ma jun 13, 2022 19:15

Progresso schreef:
ma jun 13, 2022 18:57
Nou, @comulder, als je nu eens de zelfmoorden van dat Zwitserse cijfer afhaalt dan zul je zien dat het aantal moorden sinds 2000 met vuurwapens in Zwitserland dalende is en nu zo'n beetje een aantal jaren zweeft rond de 8 moorden per jaar.

In Nederland zie je juist dat het aantal moorden met vuurwapens, zowel relatief als absoluut fors hoger ligt, rond de 35. Nederland heeft echter maar 2 keer zoveel inwoners en heeft nauwelijks legaal wapenbezit, dit in tegenstelling tot Zwitserland waar 2.5 miljoen vuurwapens legaal in bezit zijn bij de inwoners.

Blijft over de ongelukken met vuurwapens met de dood als gevolg. We hebben het zowel in Nederland als in Zwitserland over 0 tot 1 dode per jaar. Toevallig pakt @Borsjea het jaar 2014 eruit waar in Zwitserland 6 dodelijke ongelukken zijn gebeurd.

Staat allemaal netjes in dezelfde bron, dus daar wordt helemaal geen draai aangegeven. Legaal wapenbezit is dus helemaal geen probleem. Een maatschappij die volstrekt is doorgedraaid is dat wel.
Wordt je nooit moe van jezelf door bij werkelijk elk item jouw gelijk te willen halen? Kan me maar al te goed voorstellen dat de paar mensen die hier actief zijn er precies zo over denken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Progresso » ma jun 13, 2022 19:41

comulder schreef:
ma jun 13, 2022 19:15
Wordt je nooit moe van jezelf door bij werkelijk elk item jouw gelijk te willen halen?
Ik word nooit moe om onzin te bestrijden. En ja, dat gaat weleens in tegen de algemeen heersende gedachte. Ik hoef me gelukkig niet populair te maken en ben ook niet financieel afhankelijk om de juiste mening te ventileren om mijn salaris of een subsidiepotjes binnen te halen.

Maar slaap gerust verder. Ik zie al die ellende in Nederland. Maar ga achteraf niet bij mij komen bedelen voor nog meer belastingafdracht omdat je pensioen jaar op jaar niet wordt geïndexeerd, er geen thuiszorg straks meer voor je is of dat alles door dom beleid zo duur is geworden dat je zelfs niet meer op familiebezoek kunt gaan in Fortaleza.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door comulder » ma jun 13, 2022 20:04

Progresso schreef:
ma jun 13, 2022 19:41
comulder schreef:
ma jun 13, 2022 19:15
Wordt je nooit moe van jezelf door bij werkelijk elk item jouw gelijk te willen halen?
Ik word nooit moe om onzin te bestrijden. En ja, dat gaat weleens in tegen de algemeen heersende gedachte. Ik hoef me gelukkig niet populair te maken en ben ook niet financieel afhankelijk om de juiste mening te ventileren om mijn salaris of een subsidiepotjes binnen te halen.

Maar slaap gerust verder. Ik zie al die ellende in Nederland. Maar ga achteraf niet bij mij komen bedelen voor nog meer belastingafdracht omdat je pensioen jaar op jaar niet wordt geïndexeerd, er geen thuiszorg straks meer voor je is of dat alles door dom beleid zo duur is geworden dat je zelfs niet meer op familiebezoek kunt gaan in Fortaleza.
Zucht.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Politie dood verdachte in gaskamer

Bericht door Felix » ma jun 13, 2022 21:39

Ik hoef me gelukkig niet populair te maken en ben ook niet financieel afhankelijk om de juiste mening te ventileren.

De juiste mening in jouw wereldje dan.

Niet zelden heb ik de indruk dat je geregeld niet echt in je 'eigen' meningen gelooft maar dat je ze er alleen neerzet om een punt te scoren, zoiets als in een studentikoos debat.

Maar slaap gerust verder. Ik zie al die ellende in Nederland. Maar ga achteraf niet bij mij komen bedelen voor nog meer belastingafdracht omdat je pensioen jaar op jaar niet wordt geïndexeerd, er geen thuiszorg straks meer voor je is of dat alles door dom beleid zo duur is geworden dat je zelfs niet meer op familiebezoek kunt gaan in Fortaleza.

?????



Plaats reactie