Euro naar RS 4.00

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » di okt 25, 2022 15:32

borsjea schreef:
ma okt 24, 2022 13:24
Progresso schreef:
zo okt 23, 2022 19:21
Is het redelijk om aan te nemen dat als Lula wint de real eerder naar de RS6.00 gaat en als Bolsonaro wint we naar de RS4.00 gaan?
Ik denk dat het omgekeerd is. Onder Bolsonaro ging de real hard onderuit en zie dat bij hem in een 2e periode niet beter worden, weinig internationale vertrouwen in deze man. De angst is terecht dat hij doordraait en Brazilië in een dictatuur eindigt. Geen respect voor constitutionele systemen geeft niet echt een vertrouwen. Het eventueel dan ook aanblijven van een minister van financiën die de stempel draagt van slechtste minister van Financiën zal ook internationaal niet gewaardeerd worden.
De valutamarkt reageert extreem op het nieuws van wappie Roberto Jefferson. Blijkbaar denkt men dat de kansen voor Lula gestegen zijn en daarmee kunnen we nu al zien wat er met de real gaat gebeuren als Lula verkozen wordt.

Dat wordt economisch één grote ramp. Er ligt nog steeds geen economisch plan van Lula, uitsluitend een hele reeks hele dure losse flodders zonder enige dekking. Het is volstrekt onduidelijk wie de nieuwe minister van financien wordt. Het lijkt erop dat we dan inderdaad een scenario krijgen zoals in Groot-Britannië.

Ook de financiele markten reageren heftig op een eventuele winst van Lula.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3292906



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » di okt 25, 2022 16:25

Progresso schreef:
di okt 25, 2022 15:32

Ook de financiele markten reageren heftig op een eventuele winst van Lula.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3292906
Dat gebeurde dus in ieder geval bij zijn verkiezing in 2002. Mij is verteld (mijn vrouw werkte bij een buitenlands bedrijf destijds) dat de investeerders hard wegliepen uit vrees voor die "marxist", die alles zou inpikken. De real daalde hard, van even boven de 2 naar boven de 4, mijn huis werd gelijk maar de helft waard. Maar het volgende jaar bleek dat hij een paar echt goede ministers had en dat de economie aantrok ipv verslechterde, en de real herstelde.

Maar of dat zicht herhaalt is de vraag,



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » di okt 25, 2022 16:55

Martinho schreef: Maar of dat zicht herhaalt is de vraag,
Wat je zegt klopt helemaal. Twee decennia geleden heeft Lula zich geschikt. Het eerste jaar was er logischerwijs onzekerheid. De enorme grondstoffenboom heeft toen zeker geholpen, maar die kwam pas echt op gang tijdens zijn presidentsschap.

Bolsonaro heeft ook van de huidige grondstoffenboom geprofiteerd. Maar er dreigt nu een wereldwijde recessie, wellicht een depressie. De vraag naar grondstoffen zal dan onherroepelijk inzakken.

De economische richting die Lula op wil werkt alleen maar in economisch goede tijden. Als het gaat stormen, dan heb je goede en ervaren zeelui nodig en geen goedweerzeilers.

De markten zien ook dat Lula's vrienden in het internationale verkeer nu net die landen zijn waar zich letterlijk economische rampen plaatsvinden. Chili, Venezuela, Nicaragua, Rusland, Iran, Argentinië om er maar een paar te noemen.

Ik denk dat de markten eerder een situatie voorzien als in Argentinië of Venezuela.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » di okt 25, 2022 20:21

In de eerste plaats denk ik dat Lula niet zo dom is als je zou moeten verwachten van iemand die de lagere school niet heeft afgemaakt (?), ten tweede had hij in zijn eerste termijn goede ministers (ik herinner mij Palozzi en Wagner, al gingen ze later rebelleren(?) ) en natuurlijk, hij had wat andere omstandigheden mee. Maar een goedweerzeiler kan ik hem niet noemen. Hij heeft 8 jaar geregeerd en ik dacht niet dat het hem in economisch opzicht zo slecht afging. Beter in ieder geval dan die landen die nu worden afgeschilderd als "vrienden" en afschrikwekkend voorbeeld, niet in het minst Cuba (die was je nog vergeten) en Venezuela. Of Rusland, idem. Ik herinner me in ieder geval dat Lula een goed aanzien had in veel Europese landen (misschien zelfs niet helemaal terecht, hij is geen goed sociaal-democraat), dit in flagrante tegenstelling tot Bolsonaro.

Verder geloof ik niet erg meer in voorspellingen van die financiele markten en -experts, zeker niet op wat langere termijn. Die blijken niet zelden er volkomen naast te zitten (denk aan de kredietcrisis). Begrijpelijk, voorspellen is koffiedikkijken en niemand kan daarover enige zekerheid bieden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Felix » di okt 25, 2022 20:41

Verder geloof ik niet erg meer in voorspellingen van die financiele markten en -experts, zeker niet op wat langere termijn.


Daar heb ik ooit over gelezen dat je tijdschriften van een tijd(je?) terug moest lezen om te zien hoe weinig (of zelfs niets) daar gewoonlijk van terecht komt. Ik heb dat toen gedaan en inderdaad het is waar!



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » ma okt 31, 2022 23:05




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » ma okt 31, 2022 23:21

Ben benieuwd. Ook de beurs reageert positief. Ik had dat niet verwacht.

Maar 1 januari gaan we het allemaal zien.

Laten we hopen dat het een gematigd linkse sociaal democratische regering wordt en dat een hoop van de beloftes daadwerkelijk uitgevoerd gaan en kunnen worden.

In ieder geval een hoop steun, ook van de gouverneurs van de Bolsonaro-kant.

Als Lula maar niet dezelfde fout maakt als Biden en de boel verder gaat polariseren.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » ma okt 31, 2022 23:55

Het kan het jojo effect zijn, maar aan de andere kant zag je ook dat Bolsonaro in het buitenland niet echt goed ligt.

Het zal mij ook niets verbazen dat de snelle reactie en niet alleen de felicitaties vanuit de VS een positieve puls heeft gegeven. En inmiddels is er al een kort telefonisch overleg geweest.

https://g1.globo.com/mundo/noticia/2022 ... oria.ghtml



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » di nov 01, 2022 00:25

Ben benieuwd. Ook de beurs reageert positief. Ik had dat niet verwacht.
Dat Lula ging winnen was al een hele tijd de verwachting en dus al ingeprijst in de wisselkoersen. De recente schommelingen waren denk ik eerder angst dat de verkiezings uitslag zou leiden tot sociale onlusten en het uitblijven hiervan.

Wat betreft koers verandering van de munt qua politiek beleid is vaak lange termijn zeker bij een politicus die geen impulsieve uitspraken doet over grote beleids wisselingen. We hebben nog 2 maanden voor Lula officieel in functie is en voor hij iets veranderd heeft zal nog wel een paar maanden duren.

Wat eerder negatief is voor de Reaal is de steeds voortdurende rente verhogingen is in zowel de VS als de EU.

Wat ook niet helpt is dat de wereld in crisis is waardoor er in veel landen voortdurend veel overheids ingrepen zijn met name op energie en inflatie. Dan is een demissionaire regering een nadeel.

Misschien dat de benoeming van bewindslieden in de regering nog iets in de koers gaat doen. En de samenwerking tussen de verschillende partijen. Lula mag dan het presidentschap hebben gewonnen maar in het aantal medestanders in de kamer niet. Dus hij zal moeite genoeg hebben om beleid te maken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » di nov 01, 2022 01:35

De Tijd: Verhoopte opluchtingsrally blijft uit in Brazilië.
https://www.tijd.be/markten-live/analys ... b4aebc7a0d



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » di nov 01, 2022 02:59




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » di nov 01, 2022 15:38

En natuurlijk gaat Bolsonaro tegenwerken. Wat al verwacht werd natuurlijk, in navolging van Trump (die tot op het laatst steun aan B betuigde) zijn de verkiezingen natuurlijk foutief als je die NIET wint. Hij heeft dan ook nog niet zijn verlies toegegeven, en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen (Steve Bannon, de ideoloog van Trump, zei dat expleciet).
Vandaag hier kunnen we niet weg uit de condo, want de enige weg is de BR040 en die staat geblokkeerd door vrachtwagens. Dat wordt ellende... en ik snap het toch al niet, want wat biedt Bolsonaro eigenlijk aan de minder bedeelden? Behave natuurlijk douceurtjes om zieltjes te winnen, niets wezenlijks.

En zo wordt de democratie om zeep geholpen, niet dat het zo geweldig was in Brazilie, maar altijd nog beter dan een dictatuur van militante nationalisten en racisten. Lula heeft gewonnen, maar of een burgeroorlog vermeden kan worden weet ik niet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Felix » di nov 01, 2022 16:43

Dat wordt ellende... en ik snap het toch al niet, want wat biedt Bolsonaro eigenlijk aan de minder bedeelden?

Er zijn minderbedeelden aan wie werd/wordt voorgehouden dat het een strijd is tussen Goed en Kwaad, tussen God en Satan, maar het geval wil nu dat hun God anders heeft gesproken dan hun voornemen was.

De blokkades worden georganiseerd door transportbedrijven. Autonome chauffeurs worden geïntimideerd om de blokkades niet te verlaten (''anders gaat je vrachtwagen in de fik op')

Lula heeft gewonnen, maar of een burgeroorlog vermeden kan worden weet ik niet.

Niemand verwacht op dit moment dat zoiets zal gebeuren.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » di nov 01, 2022 17:04

In een aantal staten hebben de gouverneurs de PM op pad gestuurd om het werk wat de PRF lijkt te weigeren te doen uit te voeren.

https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... stas.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » do nov 03, 2022 18:13

De euro staat inmiddels onder de 5 real. Het herstel vd real na de verkiezingen lijkt zich voort te zetten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » vr nov 04, 2022 00:07

De euro zakt net zo hard t.o.v. de dollar. Verkiezingen lijken de speculanten koud te laten.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » do nov 10, 2022 17:37

Op dit moment (ik keek weer eens even) staat de real op 5,41380.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » do nov 10, 2022 18:59

Dit weekend werdt de grote van het gat in de schatkist bekend gemaakt en vanaf maandag zien we de real weer dalen. Of de zaken met elkaar te maken hebben weet ik niet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » do nov 10, 2022 20:02

Verkiezingen in de VS. De dollar was ook gezakt t.o.v. de euro. Het lijkt er al een tijdje op of de reaal aan de dollar vastgeplakt zit. Vanaf eind 2020 nauwelijks grote verschillen. Terwijl de euro wel veel schommelingen laat zien met name naar beneden. Ik denk dat de speculanten vinden dat de rente in zowel de VS als in de EU nog te laag zijn. Volgens mij zijn ze bang dat de VS doordat Biden in 1 kamer zijn meerderheid heeft verloren en de andere kamer het spannend is in de VS wel eens lastiger zal zijn om de rente te verhogen in tegenstelling tot de EU en dus de euro weer gaat stijgen. De speculatie in de Reaal is op dit moment niet echt aan de orde. Er zijn al veel speculanten weggetrokken tijdens de pandemie omdat investeringen in een kleine munt met een labiele president toch riskant geacht werden. Nu zie je vooral verhalen dat er weinig in gehandeld wordt. De economie laat op dit moment geen gekke resultaten zien en het grootste inflatie leed is in Brazilië al een tijdje achter de rug. De mensen die nu nog Reaals hebben zijn veelal mensen met belangen in Brazilië en dus niet zo gevoelig om bij elk klein nieuws te kopen of verkopen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr nov 11, 2022 01:26

De enige reden dat de beurs vandaag met 4% implodeert, de rente omhoog schiet en de eur/brl naar de RS5.50 schiet zijn deze fameuze 18 seconden van een volidioot.

Nog voordat die is aangetreden valt het kaartenhuis ineen. De financiële markten accepteren dit overduidelijk niet en net als in het Verenigd Koninkrijk zal de markt hem dwingen om dit soort ondoordachte uitspraken terug te nemen en zich te committeren aan stringente begrotingsdiscipline. Dit is zo dom dat de markt nu "eist" dat hij gaat bezuinigen.

De RS600 Auxílio gaat denk ik wel lukken, middels de noodprocedure. De extra RS150 per kind niet. Minha Casa Minha Visa kan die op zijn buik schrijven. Alle andere losse flodders kunnen bij deze per direct de prullenbak in.

Het zal Lula heel veel moeite gaan kosten om het vertrouwen van de financiële markten terug te winnen.




Plaats reactie