Docomentaire serie De Amazone

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Martinho » di mar 03, 2020 22:59

Ik zou jullie graag wijzen op de series documentaires "De Amazone" die nu op onze eigen NPO te zien zijn (en dus ook later bekeken op NPOplus)

Sandra Kostjens, die in Sao Paulo woont en correspondent is voor RTL, reist overal door het Amazonegebied, bezoekt de plaatselijke bevolking en interviewt zowel actievoerders als boeren en houthakkers). Ik had mijn reserves, ik dacht O jé, weer zo een nutteloos reisprogramma waar gezeurd wordt over hoe erg het allemaal is, maar dat viel me reuze mee, Sandra spreekt goed Portugees (en Spaans of een mengvorm, bleek in de tweede aflevering) en kan prima overweg met de mensen daar, inclusief de "indianen". Daarbij is het allemaal mooi in beeld gebracht, zonder overdreven gedoe en zonder haast.
Ik ben nog niet verder dan aflevering twee, maar er komen allerlei zaken aan de orde die ik echt niet wist.

Misschien dat ze voor sommigen van ons te negatief is over de president, maar ik schrok wel erg van de mededeling dat de vrijwillige brandweerman in de gevangenis was gekomen op beschuldiging van brandstichting.... een gevolg van haatzaaien tegen "de ngo´s¨.

Ik zou zeggen: kijken. Het is alle moeite waard.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door borsjea » di mar 03, 2020 23:18

Martinho schreef:
di mar 03, 2020 22:59
Misschien dat ze voor sommigen van ons te negatief is over de president, maar ik schrok wel erg van de mededeling dat de vrijwillige brandweerman in de gevangenis was gekomen op beschuldiging van brandstichting.... een gevolg van haatzaaien tegen "de ngo´s¨.
Brandstichtende vrijwillige brandweermannen is geen vreemde zaak



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Martinho » wo mar 04, 2020 01:54

Als ze er niet voor betaald worden is dat erg onlogisch



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door quasimodo » wo mar 04, 2020 10:42

Waarom? Het zijn vaak de mensen die van brand houden die bij de vrijwillige brandweer gaan. Er zijn genoeg voorbeelden in Nederland van pyromanen die ze gepakt hebben in Nederland die zelf het vuur geblust hebben als vrijwillige brandweer. Vaak ook nog als 1e ter plaatse. Hetzelfde als pedofielen vaak met kinderen werken.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Martinho » wo mar 04, 2020 18:22

Heb je die documentaire bekeken of raad je maar wat?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door quasimodo » do mar 05, 2020 01:06

Nee ik bedoelde dit algemeen over brandweermannen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Progresso » do mar 05, 2020 19:39

Ik heb de eerste aflevering gezien. Mooie documentaire.

Met betrekking tot die vrijwillige brandweerman. Ik zou heel voorzichtig zijn met conclusies. Het gebied waar die specifieke branden waren was niet zomaar ergens midden in the middle of nowhere maar op een uiterst toeristische plaats waar gespeculeerd wordt met grond.

Ik heb in al die jaren al veel vremde dingen meegemaakt. Die brandweerman zou ik niet direct op zijn blauwe ogen geloven. Datzelfde geldt voor de autoriteiten. Achter dit verhaal steekt veel en veel meer.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Martinho » do mar 05, 2020 20:07

Sandra trekt dan ook geen conclusies, zo te zien. Ik zag wel dat de bewoners zelf erg blij waren dat de brandweermannen hun werk deden, maar waarom ze hun leven waagden (zo ongevaarlijk is dat werk nou ook weer niet) of voor wie was verder niet duidelijk. Wel de mededeling (van de man zelf) dat de lieden aangeklaagd zouden worden, en dat dat het gevolg was van de politiek.
Ik vond dat wel geloofwaardig, en een vergelijking met pedofielen vond ik niet op zijn plaats, sorry.

De andere afleveringen zijn even goed en interessant. De tweede gaat over Equador en olie, de derde over Suriname en goud, de vierde over de soja/vee boeren in Brazilie, de laatste moet ik nog zien. Allemaal geven ze de spanningen weer tussen economische, sociale en milieu belangen.

Zwart/wit is er niet..... dat is te gemakkelijk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Progresso » vr mar 06, 2020 02:54

Martinho schreef:
do mar 05, 2020 20:07
Sandra trekt dan ook geen conclusies, zo te zien.
Precies dit. Ze neemt de kijker mee in haar observaties zonder partij te kiezen. De documentaire tracht ook beide kanten van het verhaal te laten zien, zonder direct met een drammerig en wapperend vingertje klaar te staan.

Het televisieoptreden van Sandra vind ik vele malen beter dan de toch wat flauwe stukjes die ze vaak voor RTL (moet) schrijven.

Complimenten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door borsjea » zo mar 08, 2020 21:11

De eerste aflevering documentaire maakt ook duidelijk dat de branden en ontbossing niet iets nieuws is en mede door de bewoordingen en reacties van de nieuwe president juist meer onder de aandacht vd wereldbevolkingen komt. De ontslagen directeur gaf het ook aan dat hij eigenlijk niet rouwig was om de reactie vd president en dat dit meer te beweeg bracht dan een reactie van een president die beterschap belooft. Ook Bolsos voorgangers deden het niet goed op het gebied. Ondanks dat onder Lula er een daling was werd hij door Greenpeach beschuldigd van het financieren van de ontbossing.
Bij Dilma draaide de daling om in een toename van meer dan 215%, helaas ook dat haalde het nieuws niet of nauwelijks. Opvallend is ook dat de oorspronkelijke bevolking van het gebied ook verantwoordelijk is, velen verlaten toch voor een betere toekomst de binnenlanden en trekken naar de grenzen die zich steeds verder optrekken



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door borsjea » zo mar 08, 2020 21:12

Een recent gepubliceerd artikel mbt de branden:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1680855 ... -standaard



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door borsjea » zo mar 08, 2020 21:26




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door Martinho » ma mar 09, 2020 21:58

Dit is allemaal uit en te na bediscussieerd op o.a. facebook, en toen werd al duidelijk dat elkaar napraten en de cijfers verkeerd interpreteren aan de orde van de dag was. Dat het uitgerekend (gezien de reputatie van sensatiezoekers) "De Telegraaf" moet zijn met een vrijwel tegengesteld verhaal aan dat van een aantal maanden geleden maakt nog niet dat het nu WEL allemaal duidelijk en waar is.

En dat is wat me opvalt bij deze documentaire serie. Er is heel wat meer aan de hand. Ja, er zijn veel bosbranden (overigens niet alleen in de Amazone) en het zijn er wellicht ook veel te veel, maar dat is lang niet de enige oorzaak van ontbossing. Kijk vooral de delen over de oliewinning en Equador, de goudwinning in Suriname en niet te vergeten de laatste over de inboorlingen in Peru. En ook daar gaat het weer over de (meestal illegale) houtkap, want het rijke westen wil tropisch hardhout en wil daar voor betalen (maar wel zo min mogelijk), en de bomenkappers willen een paar centen verdienen. Ze moeten namelijk wel eten.
Dat is onze consumptiemaatschappij, altijd groei en het kan niet op, maar de "kolonien" moeten het opbrengen.

Ik heb dat soort dieper gravende studie niet gezien van greenpeace (wie wel?) en zeker niet de "hand in eigen boezen steken" houding die hier wel een beetje getoond wordt. Naar mijn mening dan.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Docomentaire serie De Amazone

Bericht door quasimodo » za jun 05, 2021 22:54




Plaats reactie