Vertrek pensionado zwaar belast.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5038
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Vertrek pensionado zwaar belast.

Bericht door quasimodo » za feb 22, 2020 12:43




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vertrek pensionado zwaar belast.

Bericht door Progresso » za feb 22, 2020 15:59

Is er iemand onder de forumleden die in detail weet hoe het werkt met pensioenen, AOW en belastingen?

Welke inkomsten moet je in welk land opgeven?
Hoe werkt het belastingverdrag?
Welke bedragen houdt Nederland in? Waarom? Kun je die bedragen dan weer hier aftrekken in Brazilië

Ik krijg er regelmatig vragen over maar ik weet er eigenlijk maar weinig van. Ik heb ook een vermoeden dat de meeste mensen maar wat doen, andere weer helemaal niets opgeven en dan maar hopen dat ze niet in een uiterst vervelende belastingcontrole vallen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5038
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Vertrek pensionado zwaar belast.

Bericht door quasimodo » za feb 22, 2020 18:52

Als je pensioen mínder is als 25000 euro/jaar betaal je volgens mij hierover geen belasting in Nederland. Bij het afkopen van het pensioen of een gedeelte hiervan wordt dit onder de 5000 euro niet belast mits je totale inkomsten hierdoor niet boven de 25000 euro/jaar uitkomt.

Wat je moet betalen in welk land kun je zien als je het pdf download in de volgende link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ragslanden

Je kunt nooit in 2 landen belasting over dezelfde inkomsten moeten betalen maar je moet vaak wel in 2 landen belasting opgave doen. Het is dus verstandig om je te laten informeren in welk land je over wat belasting moet betalen. Doe je maar in 1 land een opgave bv Brazilië en betaal je daar belasting over inkomsten die je eigenlijk in Nederland zou moeten betalen en Nederland vraagt alsnog een opgave van je heb je een probleem. Je zal dan het verschuldigde bedrag in Nederland moeten betalen en dit in Brazilië weer terug moeten vragen.



rgogh
Artikels: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di apr 03, 2018 12:55

Re: Vertrek pensionado zwaar belast.

Bericht door rgogh » za feb 22, 2020 19:54

Over het algemeen wordt de belastingheffing over de AOW en pensioenuitkeringen (m.u.v. ABP) toegewezen aan het land waar je officieel woont. Dat is vastgelegd in belastingverdragen tussen NL en andere landen. Dus hoe het met Brazilië is geregeld moet je opzoeken in het belastingverdrag van NL met Brazilië.
Voor iedere uitkering die aan Brazilië is toegewezen moet je bij de NL belastingdienst een formulier indienen en daarmee vraag je om vrijstelling van loonbelasting. Dan wordt er geen belasting in NL ingehouden, maar je moet dan wel wat geld reserveren voor de Receita Federal.



Plaats reactie