Hoe werkt een consórcio

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Hoe werkt een consórcio

Bericht door Progresso » di jul 27, 2021 21:18

Ik ben bezig met het kopen van een nieuwe auto. Ik heb de autodealer een financiering laten uitwerken, maar dat is gewoon niet erg aantrekkelijk. Na vier jaar heb al een halve auto extra aan rente betaald.

Nu kwam ik een alternatief tegen waar ik zijdelings wel eens van had gehoord, namelijk een consórcio. Het lijkt volgens mij enigszins op een inkoopcooperatie van particulieren met een professioneel administratiekantoor gereguleerd door toezichthouders, misschien is dat het ook wel.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar moet je rekening mee houden?

Ik heb al wat Wikipedia artikelen en YouTube videootjes bekeken maar ik snap het concept nog niet helemaal.

Graag wat hulp.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door Ivan Bahia » di aug 03, 2021 16:38

Ik blijf mij altijd afvragen in hoeverre die consorcio-toestand betrouwbaar is ...
ook, hoe zit dat dan ?
je moet (in dit geval) je auto delen met iemand anders ?
wie regelt dat ?
wat in geval van conflict ?


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door Progresso » di aug 03, 2021 17:19

Ivan Bahia schreef:
di aug 03, 2021 16:38
Ik blijf mij altijd afvragen in hoeverre die consorcio-toestand betrouwbaar is ...
ook, hoe zit dat dan ?
je moet (in dit geval) je auto delen met iemand anders ?
wie regelt dat ?
wat in geval van conflict ?
Ik ben nog steeds bezig met het doorgronden van het principe. Het leuke is dat er veel mensen wel eens hebben deelgenomen aan zo'n consôrcio, maar werkelijk niemand die dan ook maar enigszins een antwoord kan geven op zeer basale vragen.

Over twee weken komt er een mannetje langs die administrador is van zo'n consôrcio.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door jorry » wo aug 04, 2021 11:20

Ik heb op dit moment een consôrcio lopen via Embracon. :D

Je kiest een doel bedrag uit wat je bijvoorbeeld kan besteden aan een huis, auto, motor of nog wat andere dingen.

Laten we zeggen je gaat voor een auto ter waarde van R$ 30.0000 en die wil je in 36 maanden betalen.

Je komt in een consôrcio "groep" met andere die hetzelfde doel hebben.

Elke maand betaal je een termijn en elke maand zal er een soort van loterij gehouden worden waardoor
er 1 persoon uit de groep nu al de auto kan krijgen.

Die persoon moet nog wel steeds elke maand zijn termijn blijven voldoen.

Ook zal er elke maand 1 iemand "winnen" die de grootste aflossing heeft gedaan.

Stel de maandelijkse termijn is R$800 en je betaald niet R$800 maar R$2000 en er is die maand
niemand die extra heeft afgelost dan win je en kan je de auto nu al krijgen.

Je moet nog wel het restant in termijnen blijven afbetalen!

Stel je betaald deze maand R$2000 maar iemand anders betaald R$3000 dan win je deze maand niet,
maar dan wordt het bedrag meegenomen naar de volgende maand en is er niemand die meer heeft afgelost
dan win je alsnog.

Nadelen.
- Loop of mis je een termijn dan kan je nooit winnen.
- Kosten zijn zeer hoog, lees dat goed na!

Wat wel een leuk voordeel is dat je rente krijgt over je gespaarde geld.

En je kan besluiten toch geen auto te willen, maar liever het geld uitbetaald te krijgen.

Dit is wat ik ervan begrijp :-)



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door Bert » wo aug 04, 2021 19:00

En als je als eerste een auto krijgt en daarna met de noordezon verdwijnt zit de rest dan niet met de gebakken peren zitten?



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door jorry » do aug 05, 2021 00:17

Dan gaan ze over op beslaglegging en is je naam, "vies"
Systeem werkt wel goed.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door quasimodo » do aug 05, 2021 22:52

Of dat systeem van je naam vies goed werkt weet ik niet. Zijn er heel veel met een vieze naam. Bovendien zie ik ook wel eens lange rijen op tv voorbij komen waar mensen voor een klein bedrag weer hun naam kunnen opschonen, omdat schuldeisers na lange tijd wachten op hun geld dan maar tevreden zijn met een betaling van een klein gedeelte van de schuld, omdat ze anders niets krijgen i.v.m. zulke hoge schulden t.o.v. de verdienste dat deze nooit meer afgelost kan worden.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door jorry » vr aug 06, 2021 09:19

@Quasimodo,

Klopt, het is geen BKR zoals in Nederland.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door Progresso » vr aug 06, 2021 17:03

Het verhaal wordt mij steeds duidelijker. Er gaat voor mij een hele nieuwe wereld open, moet ik eerlijk zeggen. Het is wel een heel aantrekkelijk model vind ik. In ieder geval veel gunstiger dan een krediet.Er is geen sprake van rente-betalingen. Daarentegen zit je wel met forse kosten van een administrador, die gemiddeld zo'n beetje 15% van de contractwaarde uitmaken. Voor autos wordt meestal een looptijd van 60 maanden gehanteerd. In principe betaal je dus per maand de waarde van de auto plus die 15% administratiekosten gedeeld door 60 maanden. Daar komen nog wat extra kosten bij voor verzekeringen (moet ik nog even goed uitzoeken), waarschijnlijk een levensverzekering en je kunt ook een verzekering tegen werkloosheid afsluiten.

Nadeel is dat je niet exact weet wanneer het geld beschikbaar komt. Er wordt iedere maand geloot. Hoe dat werkt is mij ook nog niet 100% duidelijk. Je kunt ook een grotere aanbetaling doen, bijvoorbeeld 25%, zoals @jorry hierboven al aangaf. Je komt dan eerder aan de beurt. Wordt je niet uitgeloot dan ga je net zo als alle andere deelnemers door met betalen.

Wat gebeurt er als een deelnemer met de noorderzon vertrekt?

Als de deelnemer nog niet het geld heeft ontvangen om zijn auto te ontvangen dan is hij gewoon zijn inleg kwijt. Die komt dan ten goede aan de rest van de deelnemers. Welk percentage de administrateur opstrijkt dat is mij ook nog niet duidelijk. Stel dat de deelnemer stopt met betalen nadat hij zijn auto op zijn naam heeft gezet dan wordt er gewoon beslag gelegd op die auto en gaat die linea recta naar een veiling.

Volgens mij is het risico voor de overige deelnemers daarbij gering. Ga maar na. Stel je koopt een nieuwe auto ter waarde van R$125.000. Je ruilt je oude auto in ter waarde van R$25.000 en betaalt het restant met het geld dat je beschikbaar hebt gekregen uit de consôrcio. Echter, ook daar heb je al minimaal een aantal maanden geld in gestoken en als je dan een 25% aanbetaling hebt gedaan om eerder aan de beurt te komen heb je toch al minimaal R$60.000 eigen vermogen in die auto zitten. Pas als de auto minder dan R$75.000 opbrengt bij een veiling ontstaat er pas schade voor de overige deelnemers.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Hoe werkt een consórcio

Bericht door jorry » vr aug 06, 2021 18:02

Mijn ervaring met consórcio is positief, het spaart makkelijk weg en je ontvangt er nog rente over ook.

Nu nog een consórcio openen voor mijn drankrekening in Fortaleza dat zou helemaal perfect zijn :D



Plaats reactie