Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Cunha, Dilma

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Blog

Temer ingobernable

door Redactie

Temer-Bomba

Het is voor iedereen die toekijkt duidelijk geworden dat president Temer de greep op het land verliest. In een verkiezingsjaar heeft hij moeilijkheden om diverse maatregelen goed te laten keuren door het parlement. De staking van de vrachtwagensector verergerde de situatie en legt de traagheid van de reacties van de regering bloot.

Normaal gesproken zouden er in een verkiezingsjaar projecten moeten worden goedgekeurd die de bevolking ten goede komen, uiteraard stemmen genererend voor de politici. Tenminste dat zou men verwachten. Niet zo in Brazilië. De staking van de vrachtwagenbestuurders wordt mogelijk de druppel die de emmer doet overlopen, met slechte vooruitzichten voor de MDB (partij van Temer) waarvan verwacht werd dat zij het centrum zouden vertegenwoordigen, met voormalige minister van financiën Henrique Meireles als kandidaat voor het presidentschap.

Temer en zijn ploeg doen hun best om de bevolking te overtuigen dat zij nog altijd sterk staan. Twee weken geleden kwam er de belofte dat er, tot aan het einde van dit jaar, 700.000 wooneenheden van het programma Minha Casa Minha Vida zouden worden afgeleverd. De nodige budgetten voor de financiering en afwerking van werken in de staat Santa Catarina werden reeds vrijgegeven. De uitkering van het sociale programma Bolsa Família werd met 5,67% verhoogd in april, het dubbele van de inflatie in 2017. Noch het een noch het ander droeg bij aan de versteviging van het imago van de regeringspartij MDB. De verdenking tegen Temer omtrent corruptie in de havensector deed zijn populariteit nog meer dalen. De Braziliaanse economie blijft sputteren en de werloosheid stijgt weer. Op fiscaal vlak stijgen de uitgaves, tegenover dalende inkomsten. In een dergelijk kader baat het niet veel om investeringen aan te kondigen in werken. En dan komt plots die staking van de vrachtwagensector. In feite niet plots: de regering werd tijdig gewaarschuwd maar ondernam niets. De staking begon op maandag 21 mei maar het duurde tot woensdag vooraleer de regering onderhandelingen opstartte met vertegenwoordigers van de sector. Telaat. De dag nadien kwamen de eerste berichten van gebrek aan brandstoffen, in het ganse land.

Greve-Raf-Pol

Tegelijk werd duidelijk dat de regering er ook niet in slaagde om de steun van het parlement te krijgen. Kamervoorzitter Rodrigo Maia verwijderde het punt over de privatisering van het staatsbedrijf Eletrobras van de agenda, een voorbeeld van het afbrokkelen van Temer’s invloed. Binnen de MDB heerst er ook geen unanimiteit meer, vooral nadat Temer aanraadde dat iedereen die geen steun zou verlenen aan presidentskandidaat Meireles, best uit de partij zou stappen.

Maia gaf ook kritiek op Temer’s beslissing om het leger in te zetten om de wegen vrij te maken. Temer deed dit door een decreet te ondertekenen, Garantia da Lei e da Ordem (GLO) genaamd. Maia zegt dat het verwijderen van de obstructies belangrijk is, maar dat dit met de nodige voorzichtigheid moet gebeuren: “Het inzetten van onze strijdmachten lijkt op dit moment niet correct. De manifestanten willen onderhandelen en het gebruik van geweld is hierin niet de meest geschikte weg”. De voorzitter van Abcam (Associação Brasileira dos Caminhoneiros) José da Fonseca Lopes zei: “Het gebruik van geweld om de staking te breken zal nog meer moeilijkheden opleveren om de acties te beëindigen, dit om de simpele reden dat een dergelijke strategie op weerstand zal stuiten met als gevolg arrestaties, gekwetsten en vooral veel verwarring”. Tot op dit moment weigeren veel manifestanten de gemaakte deal te aanvaarden en zijn er nog altijd veel blokkeringen.

De financiële gevolgen van deze actie lopen erg hoog op: de regering moest er zich toe verbinden om het verlies van Petrobras tot aan het einde van dit jaar bij te passen. Prijskaartje: minstens 5 miljard reais. De economische schade liept in 1 week op tot meer dan 10 miljard. De bevolking is hiervan de dupe, naast het leed dat ze op dit moment moeten doormaken: geen openbaar vervoer, geen benzine voor het autootje, warenhuizen en markten met lege rekken, gesloten scholen, hospitalen in moeilijkheden.

Greve-Inter-Mil

Wie het meeste garen spint bij dit alles is zeker niet Temer, maar wel bepaalde tegenstanders die zich opvallend stil houden. Brazilië kenners mogen een gok doen.

Foto's: Antonio Cruz - Vladimir Platonow - Agência Brasil
Overgenomen met toestemming van Brazilië Nieuws