Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Cunha, Dilma, Progresso

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Blog

Link2Brazil Vliegdekschip bedreigt milieu

door Progresso



De Braziliaanse marine liet afgelopen vrijdag weten dat ze de operaties op de scheepsromp van het voormalige vliegdekschip NAe São Paulo (AI2) heeft overgenomen. Vanwege het milieurisico werd het in oktober 2022 door het Federale Hof verboden om aan te meren in Pernambuco. Eerder was er al een veto uitgesproken in Rio de Janeiro en Europa.

De strijdkrachten zeiden dat het de operationele controle op zich nam om “de veiligheid van de navigatie te verzekeren, en schade aan derden en het milieu te voorkomen”.

De controle over de operatie begon nadat het bedrijf dat het schip versleepte, dreigde om het aan de kust, nabij de haven van Suape, in Recife, in de steek te laten.

Bijna vier maanden lang ‘zwierf’ het oude vliegdekschip langs de kust van Pernambuco waarbij 20 ton brandstof per dag verbruikt werd. Vorige donderdag ging het een andere richting uit, verder weg van de kust. Vrijdagochtend was het schip ongeveer 335 kilometer verwijderd van de haven van Suape. Tot donderdag bedroeg de afstand vanaf de kust 46 kilometer.

De Marine wijst er in een nota op dat het schip een “hoog risico” betekent, met de mogelijkheid om aan de grond te lopen, te zinken of het toegangskanaal naar de nationale haven te blokkeren, met logistieke, operationele en economische verliezen voor de Braziliaanse staat. In dezelfde nota zegt de Marine dat de sleepboot van de Turkse eigenaar (MSK Maritime Services & Trading) vervangen werd omdat het bedrijf logistieke en financiële beperkingen oplegde voor het verdere verloop.

De geschiedenis

De scheepsromp van het vliegdekschip NAe São Paulo, van de Braziliaanse Marine werd in 2021 geveild voor R$ 10,5 miljoen aan een Turks bedrijf, gespecialiseerd in afbraak van schepen. In augustus van vorig jaar werd begonnen met de sleep, vanuit Rio de Janeiro, waar het aangemeerd lag.

De Turkse overheid echter, bevreesd voor de grote hoeveelheid asbest in de romp, verbood de toegang in zijn territoriale wateren. De NAe São Paulo bevond zich toen al in de straat van Gibraltar, op weg naar de middellandse zee. Snel daarna vroeg het Braziliaanse milieu orgaan Ibama om de scheepsromp terug te slepen naar Brazilië, voor een nieuwe inspectie van de giftige materialen aan boord. Maar geen enkele haven liet het schip toe waarna het maar wat werd rondgesleept zonder enige specifieke bestemming.



Het vliegdekschip kwam in Brazilië aan in het jaar 2000, gekocht door de regering Fernando Henrique Cardoso voor US$ 12 miljoen. Het werd gebouwd in Frankrijk tussen 1957 en 1960. De NAe São Paulo was toen het oudste vliegdekschip ter wereld dat nog opereerde. De Braziliaanse carrière duurde echter niet lang en was gevuld met problemen, mechanische problemen en ongevallen (in mei 2004 explodeerde een pijpleiding in het stoomnetwerk, waarbij drie bemanningsleden om het leven kwamen en zeven anderen gewond raakten). Het schip lag meer aangemeerd dan actief in open zee. In februari 2017 nam de Marine het besluit om het schip niet meer te gebruiken.

Volgens gegevens van de Braziliaanse Marine bracht de São Paulo in totaal 206 dagen door in open zee, legde 54.024,6 mijl (85.334 km) af en voerde 566 vliegtuigkatapulten uit. Het belangrijkste vliegtuig dat op het schip werd gebruikt, was de AF-1 zeejager, de nationale aanduiding voor de McDonnell Douglas A-4 Skyhawk, dat momenteel opereert vanop landbases.

Bron (met dank aan Guido D.B.)

Foto: Wikimedia Commons - Rob Schleiffert / Ricardo Stuckert - Agência Brasil

#Gibraltar #MarisaLetícia #Suape #PauloHartung #Pernambuco #FernandoHenriqueCardoso #Asbest #NAeSãoPaulo #Lula #AI2 #Ibama #Recife #BRNieuws

Bron: https://www.link2brazil.com/post/vliegdekschip-bedreigt-milieu