Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Cunha, Dilma

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Blog

Brazilie Nieuws: Loon naar werken?

door Redactie



Geleverde inspanningen staan niet altijd in verhouding met behaalde resultaten. Dat werd nog maar eens bewezen in het duel tussen beide presidentskandidaten Fernando Haddad (PT) en Jair Bolsonaro (PSL). Haddad besteedde 20 keer meer aan zijn campagne dan Bolsonaro. Volgens gegevens, beschikbaar op het portaal van het kiestribunaal TSE, verklaarde Haddad een totale uitgave (tot nog toe) van R$ 34.400.867,00. Bolsonaro besteedde een totaal van R$ 1.721.537,00.

De uitgaves van de verkiezingscampagnes worden (verplicht) aangegeven door de kandidaten en hun partijen bij het TSE. De uitgaves voor de eerste ronde moeten ten laatste bekend worden gemaakt op 6 november; die van de tweede ronde ten laatste op 17 november.

Een rekensommetje leert dat de kostprijs per stem (in de tweede ronde) R$ 0,73 bedraagt voor Haddad, en R$ 0,03 voor Bolsonaro. Deze laatste haalde 57.797.847 stemmen (55,13%), de PT-kandidaat kreeg er 47.040.906 (44,87%).

Eveneens volgens de gegevens van het TSE slaagde de PSL erin om R$ 2.547.640,00 bij elkaar te harken, samengesteld uit de collectieve partijfinanciering en (toegelaten) schenkingen van privé personen en eigen fondsen van de alliantiepartijen (PSL en PRTB). De campagne van Bolsonaro gaf R$ 660.000 uit aan de productie van radio & TV spotjes, en video’s. Nog eens R$ 345.000,00 werd opgesoupeerd door Bolsonaro’s zonen Flávio en Eduardo. Bolsonaro zelf bleef een groot deel van de campagne periode buiten spel, dit door de aanslag die op hem gepleegd werd in Juiz de Fora (Minas Gerais). Hij verliet het hospitaal op 29 september.

De campagne van Fernando Haddad besteedde meer geld dan wat er beschikbaar was. De partij verklaarde dat ze R$ 32.672.599,00 kregen uit het speciale verkiezingsfonds (FEFC); de collectieve financiering leverde R$ 621.896,00 op en R$ 102.169,00 kwam van schenkingen via het internet. Het verschil met de totale uitgaves (R$ 34.400.867,00) bedraagt hierdoor R$ 1.728.268,00. Het meeste geld ging naar de productie van programma’s voor de gratis zendtijd op radio en TV, met name R$ 4.814.600,00, betaald aan het marketing bedrijf M. Romano Comunicação. Nog eens R$ 4.700.000,00 was bestemd voor de huur van het nodige materiaal en infrastructuur voor de opnames van de spotjes.

Bron: Agência Brasil

Foto: Fabio Rodrigues Pozzebom - Agência Brasil

Bron: https://brazilienieuws.online/2018/10/29/loon-naar-werken/